Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341608 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
Trafikekspert:

Hold igen med flere parkeringspladser

Selvkørende biler vil revolutionere trafikken i de kommende år. Trafikadfærden vil ændre sig, miljøbelastning og antal ulykker vil blive reduceret og fremkommeligheden forbedret. Udviklingen vil i høj grad også ændre rammerne for kommunernes arbejde med veje og trafik. Hold igen med de langsigtede traditionelle investeringer og spar på parkerings-pladserne, lyder budskabet fra trafikekspert.

De fleste er skeptiske, når de hører, at selvkørende biler på et relativt kort sigt vil får stor betydning i trafikken. For det med bilen er jo på mange måder indbegrebet af frihed og flexibilitet, og bilvalget er også for mange statussym­bolet over dem alle. Vi sætter så meget pris på bilen, at vi gerne tilbringer lang tid i kø for at komme til arbejde, selvom det nok ville være nemmere med cykel og kollektiv trafik. Men det mindset – at bilen er vigtig og man selv skal eje den - er ved at ændre sig. I byerne vinder delebilsordninger frem; det er nemmere og billigere at have bilen on demand end selv at skulle eje en bil, der står stille det meste af tiden. I de større byer – København, Aarhus og på Frederiks­berg – er bilejerskabet faktisk væsent­ligt lavere end landsgennemsnittet. Bilejerskabet er et produkt af flere fak­torer; bl.a. afgiftsniveauet, indkomsten og selvfølgelig det reelle behov for en bil som nok er mindre i byerne, hvor der er andre stærke alternativer.

Men bilejerskabet stiger

Selvom bilejerskabet i Danmark er væ­sentligt lavere end det er i lande som Sverige, Norge, Tyskland og USA, så er bilejerskabet i Danmark stigende. Ved årsskiftet 2013-2014 var der 2.278.000 personbiler. Der er sket en firedobling på 50 år og fortætter udviklingen med den gennemsnitlige stigning, så vil an­tallet af biler i 2017 runde 2,4 mio. Det vil sætte sit præg på bybilledet og be­tyde, at den kapacitets-udvidelse som løbende bygges på vores motorveje hurtigt vil være opbrugt, med alvorlige konsekvenser for fremkommelighed og tidstab for bilisterne.

Pas på med langsigtede investeringer

I denne problematik om fremkom­melighed og bilisternes tidstab på asfalten, så kan de selvkørende biler være et potentielt aktiv og det hænger selvfølgelig sammen med de egenska­ber som de selvkørende biler har. De kan køre tættere på vejene og ”aftaler” selv trafikafvikling i kryds. Det giver en optimeret kapacitetsudnyttelse og ændrer behovet for investeringer i den traditionelle vej-infrastruktur og par­keringsarealer, så investeringsbehovet reelt bliver mindre. Dette perspektiv er helt centralt, fordi investeringer i infrastruktur typisk er store og med lang afskrivningstid; det giver risiko for fejlinvesteringer.

For formand for ITS Danmark, Jens Peder Kristensen fra firmaet Key­Research, der rådgiver om anvendelse af informationsteknologi i transport­sektoren er der heller ingen tvivl om, at de selvkørende biler og ny tekno­logi vil få stor betydning for trafikken og kommunernes planlægning.

- De nye transportformer giver usikkerhed i forhold til den traditio­nelle kommuneplanlægning, hvor man arbejder med pay back tids-horisonter på 20-30 år og længere. Den sikre tilgang for kommunerne er kun at lave kortsigtede investeringer og samtidigt se, hvad de nye former for mobilitet kan betyde, siger Jens Peder Kristensen, der også understre­ger, at den nye udvikling handler om meget mere end selvkørende personbi­ler; små en-personers køretøjer, robot-taxaer og selvkørende busser, selvkø­rende pizza-bude og godstransport er andre teknologier i fremtiden trafik.

SELVKØRENDE BILER

I dag findes den teknologi, der skal til at skabe en selvkørende bil allerede, og elementer er taget i brug som støttefunktioner i almindelige state-of-the-art biler. Det er fx parke­ringshjælp, styring af lyset og teknologi, der hjælper med at følge trafikken og med at bremse. Mange bilproducenter, og internet-giganten Google, er allerede langt fremme med forsøgsbiler, der kan byde på forskellige grader af egenskaben ”at køre selv”.

Fordelene ved de selvkørende biler er mange – afhængigt af temperament. Centralt er, at bilerne kommunikerer indbyrdes og forholder sig til afvikling af trafikken, uden at den menneskelige faktor har betydning. Bilerne kan køre tættere, både i længderetning og sideretning, og det giver en optimal udnyttelse af vejkapaciteten. Med eliminering af den menneskelige faktor vil det potentielt give markant færre trafikulykker og en glidende trafikafvikling, der er mere økonomisk.

Delebiler ændrer forudsætninger

Den nye teknologi, der kan gøre biler selvkørende, understøtter også delebilsordninger.

Mercedes har bl.a. Car2go-de­lebilsordningen, som har været på markedet i fire år og har mere end 11.000 biler i 26 byer verden over. I Tyskland er der 150 delebilsfirmaer og mere end 750.000 kunder. Mercedes påstand er, at én delebil kan erstatte 4 personbiler.

Andre vurderer, at kombinationen af delebiler og selvkørende biler og de mobilitetsfordele de giver kan redu­cere antallet af biler med 50 procent; de selvkørende biler vil jo bl.a. kunne bestilles til at afhente og bringe dig, når du har transportbehovet. I en svensk specialeafhandling vurderes, at 14 biler kan undværes for hver selv­kørende bil; en tese som mange dog betvivler.

For Jens Peder Kristensen er der ingen tvivl om, at delebiler vinder lang større indpas fremover.

- Behovet for at eje en bil vil ændre sig og falde fordi der vil være mange transporttilbud. Vi kan al­lerede se tendenserne med delebiler som vinder stadig større indpas i byerne. Der vil altid være en delebil i nærheden og det er et praktisk alter­nativ til selv at eje og vedligeholde en bil og have bøvlet med at finde en parkeringsplads, siger Jens Peder Kristensen.

Færre parkeringspladser

Én af konsekvenserne er, at parke­ringsbehovet vil ændre sig, og ved nybyggeri kan der fx spares på par­keringspladser. Dette frigør plads til flere opholdsarealer og et rarere gade­miljø; bylivet kan flytte fra baggårde­ne ud på gaden, hvor der nu er plads, vurderer Jens Peder Kristensen.

- Jeg mener det er oplagt at re­ducere antallet af parkeringspladser i byerne; behovet og efterspørgslen vil falde, fordi der er attraktive alter­nativer . Og det skal vi selvfølgelig bygge byerne efter, siger Jens Peder Kristensen.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Nørgaard - Publicpresss billede

fagskribent, cand.techn.soc.

Michael Nørgaard

Publicpress

Relaterede sider

  • Hvis treparten skal blive ”Danmarks største demokratiprojekt”, skal kommunerne åbne dørene for civilsamfundet
  • 3 hurtige til faggruppeforpersonen
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Kommunernes svære balance i forhandlingerne i de lokale grønne treparter

Faglige emner

Natur og overfladevand
Plan

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt