Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341603 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Fra bundskraber til top ti på et enkelt år
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
HADERSLEV FLYTTEDE 69 PLADSER OP

Fra bundskraber til top 10

På et enkelt år flyttede Teknik og Miljøafdelingen i Haderslev Kommune sig 69 pladser op i DIs erhvervsklimamåling. Dialog, tværfagligt samarbejde og medarbejdere, der fik en saltvandsindsprøjtning med en vandkanon, er nøgleingredienser i succesen.

Hvert år i september, når DI offentliggør organisationens seneste erhvervsklimamåling, bliver der siddet langt ude på stolekanten i landets kommuner. For på få år er det lykkedes DI med undersøgelsen at få sat en dagsorden, hvor kommunerne indbyrdes konkurrerer om at være mest erhvervsvenlig.

Og det er ikke sjovt at være en af bundskraberne. Det måtte Haderslev Kommune sande, da målingen for to år siden gav den sønderjyske kommune en 90. plads. I både kommunen og i Haderslev Erhvervsråd, som organiserer det lokale erhvervsliv, var der en stemning af, at det absolutte nulpunkt måtte og skulle være nået.

Drøje hug

I kommunens Teknik og Miljøafdeling var stemningen særligt trykket. Målingens underparametre gav drøje hug til afdelingens sagsbehandling og samarbejde med erhvervslivet. Især når det gjaldt miljøgodkendelser, lå afdelingen helt i bund, men også på byggesagsområdet blev afdelingen vurderet som ekstremt langsom.

 - Der var en stor frustration og en udbredt oplevelse af uretfærdighed i afdelingen, fordi vi rent faktuelt var nogle af de hurtigste til byggesagsbehandling, siger Kjell Stockfish, Chef for Teknik og Miljø i Haderslev Kommune.

Men i stedet for at dvæle ved det uretfærdige i målingen valgte afdelingen at sluge det beske resultat.

Ens for alle

- Man kan diskutere de her målinger til hudløshed, men faktum er, at DI har sat en dagsorden med dem. Det er ens for alle, og hvis man vil klare sig godt i dem, må man performe i forhold til den måde, der bliver målt på, siger Rune Larsson, direktør for Erhvervs- og Borgerservice i Haderslev Kommune.

To tredjedele af DIs måling er baseret på, hvordan tilfældigt udvalgte, lokale virksomheder vurderer forskellige aspekter af den kommunale erhvervsindsats – fra infrastruktur og adgang til kvalificeret arbejdskraft til sagsbehandlingen på området for miljøgodkendelser.

 - Så undersøgelsen fortalte os i virkeligheden bare, at vores lokale virksomheder havde et virkelig negativt indtryk af os. Derfor blev det afgørende for os at få erhvervslivet i tale for at få redskaber til at ændre på det, forklarer Kjell Stockfish.

Et storstilet projekt

Teknik og Miljøafdelingen var ikke de eneste, der oplevede behov for at få skabt en mere intens dialog mellem erhvervsliv og kommune. Nulpunkts-placeringen i 2013 skabte også stor frustration i Haderslev Erhvervsråd, der sammen med kommunen iværksatte et storstilet projekt for at skabe dialog mellem kommune og virksomheder.

 - Vi nedlagde forbud mod brok over gamle sager på møderne og lavede den regel, at man kunne læsse af i starten af mødet, hvis man brændte inde med noget. Resten af tiden brugte vi på at se fremad og finde løsninger, siger Gert Helenius, erhvervsdirektør i Haderslev Erhvervsråd.

Samtidig sørgede både kommunaldirektør og borgmester for, at der overalt i organisationen var fremdrift i projektet.

 - Jeg har den fordel, at jeg er en utålmodig mand, som gerne vil have hænderne ned i de ting, der er vigtige at få gennemført. Derfor har jeg i høj grad været til stede og sikret fokus på opgaven, både internt i kommunen og ud mod erhvervslivet. Og det gør jeg fortsat, siger borgmester i Haderslev Kommune, H.P. Geil (V).

Afskaffede kommunikation

I Teknik og Miljøafdelingen stod det ret hurtigt klart, at hovedparten af de dårlige vurderinger bundede i to ting. Den ene var kommunikation, og den anden handlede om afdelingens interne arbejdsgange. Borgerne forstod ikke det stærkt faglige indhold i skrivelser og afgørelser fra afdelingen, og de oplevede samtidig at skulle løbe spidsrod mellem de forskellige fagområder.

Den første store og gennemgribende ændring i afdelingens måde at arbejde på var derfor at nedsætte tværgående hold for hver ny sag, afdelingen fik ind. Samtidig gjorde den nye struktur det muligt at gribe den skriftlige kommunikation helt anderledes an, når det gælder de mere komplekse sager.

 - Vi har simpelthen helt afskaffet den indledende, skriftlige kommunikation. I stedet for at en skriftlig ansøgning er den første kontakt, vi har med en borger eller en virksomhed, så indkalder vi til et møde. Her stiller vi med det tværfaglige hold, vi forventer kan løse opgaven, og så snakker vi sagen igennem, inden der bliver lavet en ansøgning, forklarer Kjell Stockfish.

På samme side

Men den største forandring var mental. For medarbejdernes måde at opfatte sig selv og deres egen rolle på viste sig at være afgørende i forhold til borgernes opfattelse af dem. Det handler om det, Erhvervs- og Borgerservicedirektør Rune Larsson kalder ”Myndighed, der ser muligheder”. Kjell Stockfish bruger ordet ”samskabelse” og forklarer det således:

 - Det handler om at sætte sig om på samme side af bordet som borgeren og have den indstilling, at vi er her for at hjælpe borgeren med at virkeliggøre sit projekt. Vi er her for – inden for lovens rammer – at finde løsninger frem for at se barrierer. Det er også vores opgave at udnytte hele det råderum, lovgivningen giver os – og at få afprøvet grænserne, når det er nødvendigt.

Det lyder tindrende enkelt, men er ikke nødvendigvis en nem øvelse, når man er langt inde i sit fagområdes kroge og afkroge.

En ultimativ sejr

Så store mentale og kulturelle forandringer tager typisk tid. Lang tid. Teknik og Miljøafdelingen i Haderslev Kommune gennemførte dem på godt og vel et år.

Da DI igen i 2014 gennemførte den årlige erhvervsklimaundersøgelse, var afdelingen først lige kommet i gang med at implementere forandringerne og havde ikke rykket sig nævneværdigt. Det blev til en 75. plads målt på ”kompetent og hurtig sagsbehandling på miljøområdet”, mens kommunen som helhed var rykket 22 pladser frem. Men i 2015 var der feststemning hos både kommune og erhvervsråd, da Haderslev Kommune rykkede 40 pladser frem og indtog en 28. plads i undersøgelsen.

For Teknik og Miljøafdelingen var der tale om en ultimativ sejr. 75. pladsen var skiftet ud med pladsen som landets sjette bedste på ”kompetent og hurtig sagsbehandling på miljøområdet”.

Vurderingen af dialogen mellem erhvervslivet og kommunens embedsmænd gik fra en 40. plads til en fjerdeplads. Der var mere end fuld valuta for arbejdsindsatsen og de store forandringer, afdelingen havde foretaget på så kort tid.

Forespurgt, hvordan det lykkedes, svarer Kjell Stockfish:

- Det var egentlig ikke svært. Medarbejderne var virkelig frustrerede og trætte af at blive vurderet så ringe, så alle var mere end klar til at gå til biddet og oplevede det som en kæmpe saltvandsindsprøjtning. Der var en stemning af, at ”nu skal vi vise dem” – og det gjorde vi! Men du skal huske at skrive, at vi faktisk slet ikke er i mål endnu. Vi er først lige begyndt. 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Vibeke Lund Arkil
Aptum Ink

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt