Ejendomsafdelingerne spiller en meget stor rolle som støttefunktion for resten af den kommunale organisation, og det er bare blevet endnu tydeligere under corona-krisen. Det fremgår af en snak med ejendomscheferne for Hillerød, Køge og Silkeborg Kommune.
Rengøring har altid været en vigtig del af ejendomsdriften, men faren for at blive smittet med corona-virus har sat øget fokus på hygiejne og gjort rengøring og afspritning af kontaktflader fuldstændig essentiel.
- Rengøringen er og bliver den vigtigste opgave nu, vurderer ejendomschef Karen Dilling fra Hillerød. Uden den ville alle de kommunale tilbud lukke på en dag.
Det var en kæmpe opgave at organisere rengøringen efter de nye retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, og det blev ikke nemmere af, at retningslinjerne løbende blev ændret. Hvad der gjaldt den ene dag, gjaldt ikke nødvendigvis den næste. Derfor måtte rengøringslederne løbende udarbejde nye planer, og rengøringsassistenterne arbejde på nye måder og ofte nye steder. Samtidig skulle der tages hensyn til, at også rengøringsmedarbejdere skulle gå hjem, hvis de var i en særligt udsat gruppe.
Alt i alt en kolossal planlægningsopgave i en kommune, hvor man ikke bare har et par gulve, der skal vaskes, men en ejendomsportefølje på flere hundredetusinde kvadratmeter. Da landet genåbnede i april, blev det nødvendigt at udvide kapaciteten. F.eks. blev der i Hillerød ansat knap 40 nye rengøringsmedarbejdere ”overnight” med hjælp fra bl.a. Jobcentret.
- Tidligere var rengøring en lidt usynlig ydelse, men fordi vores medarbejdere har været nødt til at gøre rent og desinficere i dagtimerne, er det blevet meget mere synligt for alle, hvor stor en opgave det er, forklarer sektionsleder Janne Wolff fra Hillerød.