I økonomiaftalen for 2018 mellem regeringen og KL er det aftalt, at kommunerne overtager ansvaret for facilitering og myndighedsgodkendelse vedrørende kystsikring, såkaldt one-stop-shop. Regeringen har ultimo 2017 sendt lovforslaget, der udmøntet dette, i høring. KL arbejder bl.a. for at:
• Samtidigheden i one-stop-shop også kommer til at gælde for de øvrige myndighedsbeslutninger, der er i medfør af kystsikring. Det kan fx være etablering af en P-plads, en rekreativ foranstaltning og lign.
• Sikre den reelle kommunale beslutningskompetence – også ift. afgræsning af den statslige klagemulighed.
Havnenes organisering er forsat til diskussion og befinder sig i krydsfeltet mellem offentligt ejerskab og interesser og private aktører. Transport-, bygnings- og boligministeren overvejer at afskaffe organisationsformen kommunal selvstyrehavn, begrænse havnenes service til kunder og lejere og fjerne mulighed for lån i KommuneKredit til infrastruktur.
Havnene ejes med få undtagelser af kommunerne, og havnenes udviklingsmuligheder er vigtige for kommunerne. Udover den erhvervsmæssige aktivitet har mange kommuner betydelige interesser i byudvikling nær havneområder. KL vil arbejde for, at lovgivningen bør understøtte de kommunale muligheder, hvilket ikke er tilfældet i dag. Desuden er det magtpåliggende for KL at bevare og udvikle selvstyrehavnene, så kommunal infrastruktur fortsat kan være omkostningseffektiv.