Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341407 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. september 2016 - 8:00
Debat

Klager og smøl bremser vækst på havne

Danske Havne har undersøgt havnenes miljøudfordringer. Mange knytter sig til relationen mellem by og havn. Derfor er det håbet, at udmøntningen af den indgåede politiske aftale om planloven kan bidrage til brugbare løsninger og skabe større sikkerhed for både eksisterende og nye virksomheder og naboer.

Den 9. juni 2016 indgik regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti en planlovsaftale. Den skal bidrage til ”Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet”. Danske Havne glæder sig over, at der er et bredt forlig om at modernisere planloven.

Glædeligt er det, at aftaleparterne er enige om større gennemsigtighed i reglerne og mindre bureaukrati. Det skal nu udmøntes i et lovforslag, og Danske Havne håber, at de gode takter holder frem til forventet ikrafttræden den 1. januar 2017. Det bliver et travlt efterår med at få planlovsaftalen konkretiseret.

Danske Havne håber, at udmøntningen kommer til at leve op til de aftalte undersøgelser, men først og fremmest at der bliver fundet nogle fornuftige rammer og en mere enkel planlov. Hvis relationen mellem by og havn kan forventningsafstemmes, og konflikter forebygges, så får produktionsvirksomheder beliggende på havne den nødvendige ro og stabilitet til at investere og udvikle sig.

Ønsker mere smidig planlov

Danske erhvervshavne er transportknudepunkter og erhvervsklynger. Mange industrivirksomheder er beliggende på havne med gode trafikale forbindelser og et godt erhvervsklima. De er vækstdrivere i mange kommuner.

En ny undersøgelse blandt miljøansvarlige i danske erhvervshavne viser de ti væsentligste miljøudfordringer ved havnedriften (se tabel).

Helt i top kommer udfordringer som følge af støjpåvirkning fra aktiviteter og virksomheder på havneområdet. Det udfordres yderligere af den bynære beliggenhed og relationen til byen. I Top 3 finder vi også udfordringer i forbindelse med havnens vedligehold og uddybning af vandvejene.      

Kilde: Danske Havne

Mange havne har et aktivt forbyggende arbejde i forhold til både kunder og borgere. Alligevel må vi bare konstatere, at udfordringerne har det med at vende tilbage og kræve en indsats, enten fordi der ændres i forudsætninger fx i forhold til naboer eller meget ofte, fordi ny lovgivning sætter nye krav.

Mere hensyn til virksomheder

Produktionsvirksomhederne er afgørende for vækst, udvikling og beskæftigelse i Danmark. Eksisterende virksomheder på havneområder, der får byen tættere på, kan opleve begrænsede udviklingsmuligheder. Tålegrænsen overfor støj, støv og lys er ikke så høj hos ejerne i de nye boliger som hos kollegerne i nabovirksomheden.

Danske Havne er derfor positivt indstillet overfor, at kommuner i deres planlægning skal tage hensyn til produktionsvirksomhederne. Et udvalg skal blandt andet se på, om der er erhvervshavneområder, som fremover helt eller delvist skal være forbeholdt produktionsvirksomheder og derfor ikke kan omdannes til kontorarbejdspladser eller boliger. Et andet instrument kan være, at kommuner afgrænser områder omkring eksisterende produktionsvirksomheder, der skal friholdes for boliger, kontorer eller anden miljøfølsom anvendelse, så der bliver skabt en ”bufferzone”. Derudover skal det undersøges, om og hvordan kommunerne i deres planlægning af byomdannelse i eller omkring erhvervsarealer tager højde for alle relevante potentielle miljøkonflikter og ikke kun støj, som tilfældet er i dag.

Større synlighed af erhvervsaktiviteter gør, at naboer ikke bliver så overraskede over, at de bor nær en havn, og at virksomheder ikke får nye, uventede miljøkrav, hvis de får nye naboer. Målet er at give ro, skabe større investeringssikkerhed og udviklingsmuligheder for disse virksomheder. Det arbejde bidrager Danske Havne meget gerne til.

Ligestilling af veje til lands og søs

Aftaleparterne bag planlovsaftalen anderkender, at de maritime erhverv spiller en vigtig rolle for skabelse af vækst og arbejdspladser i hele Danmark. Derfor skal sektoren fortsat udvikles, så regeringen har nedsat et Vækstteam for Det Blå Danmark. Vækstteamet skal bl.a. foreslå initiativer for bedre at udnytte erhvervshavne som omdrejningspunkt for udvikling af de maritime klynger.

Politikerne har i planlovsaftalen allerede taget lidt mere hul på en af havnenes udfordringer, da de er blevet enige om at undersøge finansieringsmuligheder ved oprensnings- og vedligeholdelsesopgaver af havnebassiner og moleanlæg i forbindelse med havneudvidelser. Den undersøgelse glæder Danske Havne sig også til og bidrager naturligvis gerne.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Sekretariatsleder
Nete Herskind
Danske Havne
Erhvervspolitisk konsulent
Bjarne Løf Henriksen
Danske Havne

Bragt i

Teknik & Miljø - September 2016

Relaterede sider

  • Den blå dagsorden
  • Teknik & Miljø - Juni 2019
  • Teknik & Miljø - Marts 2018
  • I Esbjerg rimer grøn omstilling på vækst
  • Den danske havnesektor er under transformation
  • Teknik & Miljø - Marts 2018 LÆS ONLINE
  • Vækststrategi på træpiller
  • Køge vil være knudepunkt for distribution
  • Odense stiller skarpt på brancher
  • Havneudvidelse skaber vækst for Skagen Havn

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Havne

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt