Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341408 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juni 2017 - 8:00
Moderne havne – version 2.0

Odense stiller skarpt på brancher

LINDØ port of ODENSE gør klar til ny selskabsform og til at møde nye markeder og højt specialiserede brancher i stærk udvikling. Den fokuserede strategi har krævet is i maven, og nu kommer gevinsten i form af nye virksomheder, fortæller havnedirektør.

Navnet LINDØ port of ODENSE har eksisteret siden 2014, hvor Lindø Industripark A/S blev købt af Odense Havn og organisationen slået sammen. Allerede ved købet af industriparken stod det klart, at fremtiden for de tre terminaler skulle mødes med ét fælles ansigt - en fælles identitet – og navnet har efterhånden manifesteret sig både lokalt og internationalt. Nu følger den formelle selskabssammenlægning trop. For vil man agere på professionelle markeder med moderne og målrettede virksomheder, må professionalisme og agilitet nødvendigvis matche. Og med ét samlet aktieselskab - en veldefineret samarbejdspartner og en gennemskuelig ejerstruktur - er vejen banet for disse muligheder.

LINDØ port of ODENSE er en international havn og har ikke bare internationale skibsanløb, men også en lang række internationale virksomheder på listen over samarbejdspartnere. Havnens størrelse, faciliteter og aktiviteter berettiger til, at der ikke blot tænkes lokalt, regionalt eller nationalt, men at målsætningerne når ud til internationale aktører i et stærkt konkurrencepræget marked. Et marked, hvor virksomheder og konsortier samarbejder på kryds og tværs, og hvor brancher – ikke mindst på underleverandørniveau – oplever store brancheglidninger, hvor traditionelle fag og kompetencer modificeres til at møde nye udfordringer. Et godt eksempel herpå er de mange maritime underleverandørvirksomheder, der i dag agerer topprofessionelt både på den kendte, maritime hjemmebane og samtidig bevæger sig ind på fx offshore-vind-branchen.

Specialisering – nødvendig i et komplekst marked

Som en naturlig konsekvens af øgede krav til virksomhedernes produktionsformer, sikkerhedsprocedurer og løbende krav til kompetenceudvikling er specialisering i dag en nødvendighed i langt de fleste virksomheder. Havnene er ikke anderledes. Hvor fortidens havn bestod af simple kajanlæg, kraner og – i nogen grad – bagarealer, er kravene til moderne industrihavne nu langt mere specifikke og retter sig direkte mod særlige industrier, så også havnene må tage del i specialiseringsbølgen for at sikre egen berettigelse blandt de operative aktører.

Vil man som LINDØ port of ODENSE og eksempelvis Esbjerg Havn gøre sig håb om at tiltrække offshore-vind-projekter, må man nødvendigvis rette sin havn mod dette marked i form af store åbne lagerarealer til tunge emner, sikre at kajer/jordbundsforhold er velegnede til eksempelvis jack-up-fartøjer samt en lang række andre forhold. Vil man tiltrække eller fastholde maritime aktiviteter som skibsreparationer, må dokfaciliteter og forsyningsforhold tilpasses de aktuelle behov. Billedet er ikke anderledes, når man ser på de traditionelle løsgodsaktiviteter, som mange havne er bekendt med. Kravene til specialiseret håndtering er også ved at slå igennem hér, så faciliteter og udstyr til håndtering af skrot, forbrændingsmaterialer til kraftværker, sø- og byggematerialer og mange andre typer af bulkvarer og løsgods skal målrettes de brancher, der sigtes på lokalt.

Alle disse tiltag kræver investeringer og ikke bare indledningsvis. Løbende, fortsat udvikling er både uundgåelig og ønskværdig. Og har man først rettet sigtet mod definerede mål, betyder det også fravalg af brancher – og dermed fravalg af virksomheder. Når man hos LINDØ port of ODENSE undersøger forretningsområder, samarbejdspartnere etc. hos virksomheder, der henvender sig for at høre om mulighederne på havnen, er det både for at få en forståelse af, hvor den nye potentielle aktør kan bidrage til den eksisterende kæde på området og for at afdække, hvorvidt aktøren overhovedet matcher de virksomheder og dermed den specialisering, som området fokuserer på. For hos LINDØ port of ODENSE er specialiseringen i fuld gang. Den maritime industri, offshore-vind, offshore specialprojekter og bulkvarer er i fokus, og der investeres massivt i udvikling af både faciliteter, infrastruktur, logistik – og ikke mindst i udviklingen af havnens egne medarbejdere og kompetencer.

Nye tider og nye problemstillinger kræver nye løsninger, og det giver masser af nye muligheder.

Stærke klynger giver stærke havne – og omvendt

LINDØ port of ODENSES tre terminaler er alle i udvikling, og de skal alle skabe vækst. Hvor City Terminalen i Odense rettes mod havneboliger, let erhverv og kulturelle aktiviteter, samles de industrielle aktiviteter på Lindø - væk fra byen og tættere på de store sejlruter. Og virksomhederne på Lindø har en afgørende fælles faktor, idet de alle tilhører en af de blå industrier. Alle virksomheder på Lindø enten arbejder med projekter til havs, emner/fartøjer, som bruges på havet eller materialer, som fragtes over havet. Denne røde tråd er omdrejningspunktet på Lindø og ”adgangskrav” til området.

Fokuseringen krævede indledningsvis is i maven, men allerede nu otte år inde i det nye Lindøs levetid, giver indsatsen pote. Nye virksomheder tiltrækkes af det fælles fokus i miljøet med de samarbejdsmuligheder, der åbner sig. Producerende virksomheder finder det attraktivt at have et stort antal relevante og kvalificerede virksomheder lige uden for døren, og projektvirksomheder ser muligheder i korte, intense ophold på havneområdet, hvor mobile projekter og mobil arbejdskraft kan trække på velegnede faciliteter og lokale aktører. Lindø-klyngen har fået sit eget liv til glæde for både virksomheder og havn.

- Nye tider og nye problemstillinger kræver nye løsninger, og det giver masser af nye muligheder, siger Carsten Aa, administrerende direktør i LINDØ port of ODENSE A/S.

Han fortsætter:

- Det handler blot om at se mulighederne og om at være klædt på til dem. Vi har valgt den fokuserede strategi, hvor vi ikke bare tager, hvad der kommer over kaj, men hvor vi søger partnerskaber med vores kunder … eller lad min korrigere mig selv: samarbejdspartnere. For som vi siger i vores markedsføring er Your business is our business – Your success is our success. Netop deri ligger sandheden for fremtidens succesfulde havne.

Fakta om LINDØ port of ODENSE:

  • 6,4 mio. m2 industri- og havneområde
  • 500.000 m2 igangsat havneudvidelse med 1000 m kaj
  • 4400 m kaj med krandækning
  • Industrihavn med op til 11 m vanddybde
  • Sejlrende 11 m dyb og min. 60 m bred
  • Store produktionshaller op til 12.500 m²
  • Store lagerarealer med stort udvidelsespotentiale
  • Tørdok 90 x 315 m
  • Løftekapacitet op til 1000 ton
  • Intern transport op til 1000 ton
  • Særtransporter op til 2000 ton
  • Havnemobilkraner 60 ton og 144 ton
  • Mandskabsfaciliteter op til 5000 pers.
  • 2000 parkeringspladser
  • Kantine, møde- og konferencefaciliteter
  • Kontorer og værksteder
  • To egne administrationslokationer (Odense og Lindø)
  • 70 egne medarbejdere
  • Årsomsætning 2016 i alt 181 mio. kr. (estimeret før endelig afslutning)

Foto: LINDØ port of ODENSE

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Administrerende direktør
Carsten Aa
Lindø port of Odense

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2017

Relaterede sider

  • Den blå dagsorden
  • Teknik & Miljø - Juni 2019
  • Teknik & Miljø - Marts 2018
  • I Esbjerg rimer grøn omstilling på vækst
  • Den danske havnesektor er under transformation
  • Teknik & Miljø - Marts 2018 LÆS ONLINE
  • Køge vil være knudepunkt for distribution
  • Havneudvidelse skaber vækst for Skagen Havn
  • Vækststrategi på træpiller

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Havne

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt