Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341499 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Nyhed - Nyhed 0 0
Twitter LinkedIn
4. februar 2016 - 10:29

Assens-direktør: Ikke alle reformer fører til effektivisering

DEBAT: Kommunerne har bidraget til et væld af reformer på miljøområdet, der alle skal sikre vækst og fremgang. Det er dog langt fra alle reformer, der fører til effektivisering.

Kilde: Altinget.dk, 4.2.2016

Af Thomas Barfoed, direktør for By, Land og Kultur i Assens Kommune.

Det offentlige Danmark oplever i disse år et højt reformtempo, og kun få finder ikke reformer påkrævet, hvis vi skal fastholde vækst og fremgang og sikre morgendagens velfærdssamfund.

På miljøområdet har vi i rigt mål bidraget til omstilling, herunder implementering af et væld af nye regler og reformer, og kommunerne har gennemgående omsat de mange regler med stor professionalisme. Også de regler og reformer der ud fra hverdagens erfaringer og med tung faglig indsigt ikke just kan betegnes som bærende for velfærdssamfundet.

Fra ministerium til kommune 
En række reforminitiativer udtænkes i det magtfulde Finansministerium, hvor det typisk sker med indspil fra anerkendte revisions- og konsulenthuse, der evner at beskrive effektiviseringsmuligheder, som var det lavthængende frugter og med det underforståede budskab, at disse frugter vil kommunerne i døsig apati næppe selv kunne finde på at høste.

Andre initiativer har afsæt i ressortministerier, men fælles for nogle af disse reformer er, at de præsenteres med større fanfarer end indholdet tilsiger, og den efterfølgende implementering tilsikrer.

Som eksempler blandt mange flere kunne man nævne:

  • Den række af lovændringer på affaldsområdet, der har reguleret erhvervslivets betaling for brug af genbrugspladser frem og tilbage, og hvor kommunerne har måttet stå på mål for regler, der ikke just blev opfattet som erhvervsvenlige.
  • En kvalitetsstyringslov, der skulle sikre sagsbehandlingen på miljøområdet (indført i 2008, nedlagt i 2013),
  • Effektivisering af vandsektorloven - loyalt omsat i kommunerne og til stor glæde for advokat - og revisionsvirksomheder, der har bistået med at etablere holdningsselskaber og koncernstrukturer, men hvor rationalet ikke er nået.

Tid er penge
Et af de nylige skud på stammen af effektiviserings- og væksttiltag er det element, der vedrører krav til forbedring af den kommunale sagsbehandling på tre sagstyper: nemlig miljøgodkendelser, godkendelse af husdyrbrug og byggesager.

Det baserer sig på en økonomiaftale fra 2015 mellem regeringen og KL og har det sympatiske afsæt at nedbringe sagsbehandlingstiden med en tredjedel til gavn for vækst og beskæftigelse. Det er jo fint nok, at man af væksthensyn gerne vil sikre, at kommunerne arbejder effektivt og borgerrettet og dermed skiller sig ud fra en række statslige tilsyns- og ankestyrelser - effektiv sagsbehandling handler jo i virkeligheden også om retssikkerhed.

I min kommune, Assens, har vi løbende arbejdet med optimering af sagsbehandlingstiderne, og det er sjældent, at der er klager over disse, som gennemgående ligger under det nu fastsatte niveau. Ikke desto mindre er det problematisk, når for eksempel de understøttende sagssystemer ikke er klar, som det gælder Miljøstyrelsens system til miljøgodkendelser. Det hænger ikke sammen, og det er et problem.

Jeg er godt klar over, at mit indlæg har en smule polemisk kant. Der er mange super dygtige kompetencer i ministerierne og styrelserne, og når det kommer til det faglige samarbejde, så har jeg sjældent oplevet større problemer.

Så læs venligst indlægget som en invitation til at forlade de skinnende skriveborde og bonede gulve. I skal være velkomne ude i virkelighedens verden, og lad de velmente tanker undergå et realitetstjek.

Fælles for nogle af disse reformer er, at de præsenteres med større fanfarer end indholdet tilsiger og den efterfølgende implementering tilsikrer.

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt