Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341409 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
12. marts 2024 - 14:40

Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner

Odense Kommune har de sidste mange år arbejdet målrettet på at sikre, at alle børn i kommunen har en tryg og sikker skolevej, så cykling og gang er det naturlige valg på vejen til og fra skole. Derudover har vi et stort fokus på at udbrede cykling i skoletiden og få endnu flere til at cykle via kampagner som “Alle børn cykler” og cykelleg. Det har givet gode resultater. Der er sket en stigning i andelen af børn, som ikke kommer i skole i bil, fra 61% i 2018 til 64% i 2022, trods en markant stigning i bilejerskabet.
 

Vi har gjort meget, når det kommer til fysiske tiltag for at forbedre trafiksikkerheden på vejen til og fra skole. Derfor er det naturlige næste skridt at etablere fodgænger- og cykelzoner (også kaldet bilfri zoner eller hjertezoner) ved skolerne for at give forældrene det sidste skub til at cykle eller gå med deres børn til skole.

Vi har tidligere lavet bilfri zoner omkring syv skoler i Odense, hvor der blev etableret indkørselsforbud om morgenen på udvalgte veje omkring skolerne. De bilfri zoner har forskellige størrelser, og på flere af skolerne er zonerne blevet udvidet. Som et eksempel blev der etableret en bilfri zone på Munkebjergskolen i 2016 efter et ønske fra skolen og skolebestyrelsen. I 2020 blev zonen udvidet, og vores skoletransportvaneundersøgelse viser, at andelen af elever, som transporterer sig aktivt til skole, er steget fra 72% til 86% fra 2020 til 2022.

Indtil nu har tilbagemeldingerne fra skoler med bilfri zoner været overvejende positive.

 

Seks nye fodgænger- og cykelzoner i Odense

Den 1. marts 2024 får yderligere seks skoler i Odense Kommune fodgænger- og cykelzoner.

De konkrete løsninger til fodgænger- og cykelzoner er udarbejdet i samarbejde med de respektive skoler. For nogle skoler har forvaltningen været i direkte dialog med skolebestyrelserne, mens skolelederen for andre skoler har varetaget dialogen med skolebestyrelsen. Elevråd på alle skolerne er desuden blevet præsenteret for zonerne.

De kommende fodgænger- og cykelzoner er forskellige i både størrelse og valg af tiltag og vil som udgangspunkt gælde fra kl. 7.30 til kl. 8.15 om morgenen.

Der er brugt forskellige tiltag som indkørselsforbud, standsningsforbud og omdannelse af parkeringspladser til en cykellegeplads. Det sker for at tilgodese de lokale forskelle fra skole til skole som blandt andet skoledistrikt og allerede eksisterende tiltag ved skolerne.

 

Kombination ved Dalumskolen

Som eksempel bliver den kommende fodgænger- og cykelzone ved Dalumskolen en kombination af indkørselsforbud og standsningsforbud om morgenen. Denne løsning er valgt, da der blandt andet er flere arbejdspladser og børnehuse i området, og det har derfor ikke været muligt at lave en stor zone med indkørselsforbud. I stedet er tanken, at forældre ikke kan standse på vejene tættest på skolen, men i stedet skal bruge en parkeringsplads ved Dalumhallen ca. 200 meter væk fra skolen, hvis de ikke har mulighed for at cykle eller gå med deres børn i skole.

Derudover forbedres krydsningsmulighederne i krydset ved Dalumhallen (Hjallesegade/Mejerivej) for at hjælpe skolebørnene fra hallen til skolen. Det forventes udført i løbet af foråret 2024.

 

Indkørselsforbud ved Risingskolen

Et andet eksempel er Risingskolen, hvor der etableres indkørselsforbud på vejene tættest på skolen. Elever kan sættes af i bil ca. 250-400 meter fra skolen, hvis forældrene ikke har mulighed for at gå eller cykle med deres børn om morgenen. Beboerkørsel vil fortsat være tilladt, og personale til skolen, varekørsel, bus og taxa er undtaget på Glentevej for at tilgodese skolens behov, herunder at skolen har en række specialklasser.

 
 

Cykelglæde fra børnehavealderen

De fysiske tiltag omkring skolerne står ikke alene i Odense. Igennem flere år er der i både børnehuse og skoler arbejdet aktivt med at gøre alle børn trygge på en cykel, så det i endnu højere grad bliver et naturligt valg i hverdagens logistik at hoppe på cyklen til skole, til fritidsaktiviteter osv.

Byens børnehuse er for eksempel med i projektet ”Cykelglade Børnehuse”, hvor der laves cykelleg som tilbagevendende pædagogisk aktivitet.

Alle børnehuse tilbydes besøg fra Odenses cykellegeinstruktør, som oplærer pædagogerne i at lave cykelleg for deres egen børnegruppe på eget område. Gennem legene lærer børnene allerede fra 2-3 års-alderen at balancere, bremse, vise hensyn til andre og i det hele tage at mestre cyklen og fremme cykelglæden. Inden skolestart begynder de også at cykle ture i mindre grupper i nærområdet.

Gennem kampagnen ”Rap i Trafikken” opfordres forældrene samtidig til at cykle med børnene til børnehuset, ligesom de bl.a. modtager materiale om, hvordan man lærer sit barn at begå sig på cykel og i trafikken.

Tilbuddet om besøg fra cykellegsinstruktøren udbydes også på byens skoler, hvor eleverne først bliver gjort cykelsikre i skolegården, inden der trænes fælles kørsel i trafikken i lokalområdet. Cyklen er derfor også et helt naturligt transportmiddel, når klasserne skal på tur rundt i Odense.

 

Zonerne er en del af stor mobilitetsplan

På sigt skal fodgænger- og cykelzonerne udbredes til alle skolerne i Odense Kommune. Det sker som del af en grøn mobilitetsplan, som et flertal af partierne i Odense Byråd står bag. Med den grønne mobilitetsplan skal CO2-udledningen fra transporten reduceres med 100.000 ton årligt senest i 2030 og være et vigtigt bidrag til at nå målet om et klimaneutralt Odense i 2030.

 

Mobilitetsplanen har to målsætninger:

For det første skal der skabes en sammenhængende by, hvor borgernes hverdag i hele kommunen hænger sammen, hvor byens liv udvikles, hvor det er attraktivt at drive forretning, og hvor der stadig er adgang til byen og bymidten i bil. I 2030 skal der bo og færdes 25% flere mennesker inden for Ring 1 i forhold til i dag.

For det andet skal der sikres en mere grøn og bæredygtig mobilitet i hele kommunen, så også den enkeltes transportvalg fremmer den grønne omstilling og en mere bæredygtig udvikling af byen. 60 forskellige åbningstræk og eksperimenter skal være med til at give de nødvendige CO2-reduktioner, så den samlede CO2-udledning fra transport reduceres med 46 %.

Fodgænger- og cykelzoner ved byens skoler er et af de 60 åbningstræk i mobilitetsplanen.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Ingeniør
Dorthe Wils
Klima- og Miljøforvaltningen, Odense Kommune
Projektleder
Carsten Harboe Hedeager
Klima- og Miljøforvaltningen, Odense Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2024

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur
  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Planlægning
Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt