Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341388 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. december 2024 - 8:20

Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden

DANVA mener, at der er behov for en ny forvaltningsstruktur for at kunne håndtere vand baseret på de naturlige oplandsgrænser. Det gælder både, når det drejer sig om forvaltning af vandressourcer og klimatilpasning. Vand følger ikke kommune- og regionsgrænser.
 

Kommunernes myndighedsrolle skal fortsat være helt central på lokalt niveau og i samarbejde med de andre kommuner på vandoplandsniveau og indenfor de nye VOS’er - Vandoplandsstyregrupper. De forventes at blive etableret med implementeringen af den grønne trepart, og de følger de naturlige grænser for de 23 hovedvandoplande, som er defineret som konsekvens af EU´s Vandrammedirektiv.

Her er der en oplagt mulighed for at etablere en helhedsorienteret vandforvaltning, hvor VOS’erne får beføjelser inden for klimatilpasning og håndtering af vandressourcer. En kommune eller et par kommuner i fællesskab kan være sekretariat for den pågældende VOS. VOS’erne kan også få til opgave at videreføre erfaringer fra de samarbejdsprojekter om klimatilpasning, som regionerne tidligere har været projektleder på.

Til at skabe fælles principper for en prioriteret udvikling i de 23 hovedvandoplande foreslår DANVA, at staten skal udarbejde og vedligeholde en national vandforvaltningsplan. Den skal fastsætte prioriteter for de enkelte hovedvandoplande for at sikre såvel kvantitet som kvalitet af vores vandressourcer. Det berører områder som arealforvaltning, grundvand, drikkevand, afløb fra spildevandsrensning, håndtering af terrænnært grundvand og klimatilpasning i øvrigt.

Sikring af rent grundvand og klimaforandringerne presser grundejere, kommuner og vandselskaber. Der skal findes nye løsninger for at beskytte ejendomme og byer mod oversvømmelser og etablere for drikkevand til borgere og erhverv i fremtiden.

 

Vandet kommer

Det har regnet meget det seneste år, og vi forventer øget og mere ekstrem nedbør i de kommende år som følge af klimaforandringer. 2023 satte rekord i mængde af nedbør. April 2024 var den måned til dato med mest regn, og vi er godt på vej til at slå ny rekord i 2024. Faktisk er månederne fra juli 2023 til juni 2024 de 12 vådeste måneder, som er blevet målt.

Problemet vokser samtidigt med en stigende grundvandsstand, hvor i alt op mod 720.000 ejendomme; beboelser, fritidshuse og erhvervsejendomme er udsat. Havvandsniveauet stiger, men det sker samtidigt med, at der er meget stor usikkerhed om de kommende årtiers udvikling.

Vi oplever også i højere grad, at ekstreme hændelser skaber et vildt problem, så kommuner, borgere og forsyninger bliver presset af vand fra alle sider.

Det har vi set i Køge Kommune og hos KLAR Forsyning, som dækker Køge, Solrød og Greve, hvor sidste vinter var præget af adskillige måneders næsten konstante beredskab:
- I oktober 2023 var der stormflod (100- års hændelse)
- I december 2023 var der nedbør svarende til en 20-årshændelse
- I januar og februar 2024 var der kraftig nedbør samtidig med forhøjet vandstand fra havet.

Det slider naturligvis på kræfterne hos borgerne, kommunen og forsyningerne, men det viser også samtidig, at man er nødt til at håndtere regn i sammenhæng med stormflod og havvandsstigninger, så man kan komme af med vandet. For vilde problemer skal styres i et samspil mellem kommuner og stat.

Et andet eksempel er fra Ribe, hvor middelalderbyen har udviklet sig oven på århundreders lag af affald og efterladenskaber fra bl.a. byggeri. Kultursvampen, som den kaldes, skal holdes våd konstant, da byen ellers risikerer at falde sammen. Ribe ligger nedstrøms ift. Tønder, Haderslev og Vejen kommuner. I Ribe skal man således sikre sig mod oversvømmelser, der kommer fra både opstrøms-kommunerne og fra havet, samtidig med at byen skal kunne udlede til det sårbare Vadehav, og man skal være sikker på ikke at udtørre fundamentet. Det kræver sammenhængende håndtering med alle i oplandet.

Samlet må det konkluderes, at klimaforandringerne sker så hurtigt, at der er behov for en ny organisering i forhold til at styre vandet.

 
"Der er både behov for at beskytte boringer og at gøre større sammenhængende arealer til sprøjte- og kemikaliefrie grundvandsparker. Det er områder, der går på tværs af kommunale og regionale grænser, hvor en national myndighed bør sikre sammenhængende beskyttelse"
 

Sikring af drikkevand kræver sammenhængende planlægning på tværs af grænser

Det danske grundvand er presset. Over halvdelen af drikkevandsboringerne er påvirket af pesticider og nye miljøfremmede stoffer, og mange grundvandsboringer er taget ud drift. Det er ikke nyt, faktisk har vi i over 30 år arbejdet på at få den nødvendige beskyttelse af det grundvand, som alle politikere er enige om, skal være udgangspunktet for vores drikkevand.

På lokalt plan er det svært at komme igennem med de nødvendige løsninger, som kan gå imod lokale erhvervsinteresser, herunder landbrugets. Det har vi set i f.eks. Aarhus og Egedal, hvor det er svært at komme igennem med frivillige løsninger, som er til at finansiere for vandselskabet.

Vandselskaberne oplever også, at kommunerne har svært ved at rejse domstolssager overfor lodsejere om f.eks. erstatningsopgørelser, hvorved kommunerne prioriterer erhvervsinteresser over beskyttelse af drikkevandet, hvilket ikke er en holdbar situation.

Der er både behov for at beskytte boringer og at gøre større sammenhængende arealer til sprøjte- og kemikaliefrie grundvandsparker. Det er områder, der går på tværs af kommunale og regionale grænser, hvor en national myndighed bør sikre sammenhængende beskyttelse.

Vand løber på kryds og tværs af kommunale og regionale grænser tegnet på et kort, både over og under terræn. Vilde problemer løses ikke indenfor kortafgrænsninger, men i et samarbejde mellem myndighederne indenfor vandets naturlige udbredelse, som er vandoplandene.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

CEO
Carl-Emil Larsen
DANVA
Gagleder, Klimatilpasning og planlægning
Miriam Feilberg
DANVA

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2024

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Natur og overfladevand
Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt