Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341613 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
11. november 2015 - 15:33

Implementering af EU-regler er politik

Lempelser af ”overimplementerede” EU-regler skal ifølge regeringens udspil inden 2020 lette erhvervslivets byrder med 3 mia. kr. årligt. Det handler bl.a. om miljøregulering af landbruget. Men ifølge EU-ekspert er der ikke dokumentation for, at Danmark overimplementerer EU-regler. Det handler om interesser og politik.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen er formand for regeringens implementeringsudvalg, der med deltagelse af i alt 8 ministre ligner en højprioriteret indsats, der skal sikre, at Danmark ikke stiller skrappere krav end EU's mindstekrav. Og dagsordnen er klar:

– EU-medlemskabet er en stor fordel for danske virksomheder, men det er tid til at stoppe overimplementeringen af EU-regler, der stiller de danske virksomheder dårligere i den internationale konkurrence, sagde Troels Lund Poulsen ved Altingets konference ”Overimplementering -  myte eller realitet” den 9. november. Udgangspunktet for regeringen er, at de ekstra reguleringsbyrder som Danmark pålægger sig selv skal lettes med 3 mia. kr.  inden 2020. De områder, hvor det ifølge ministeren er særligt aktuelt, er bl.a. fødevarer, miljø, transport og forbrugerbeskyttelse. Spørgsmålene, som blev rejst fra deltagerne, var grundlæggende om vi så får for 3 mia. kr. dårligere miljøbeskyttelse, forbrugerbeskyttelse osv. 

Landbruget i fokus

Også direktør Lone Saaby, fra Landbrug og Fødevarer, havde tallet 3 mia. kr. med i sit oplæg. – Overimplementering af EU-regler koster fødevareklyngen 3 mia. kr. om året og det skyldes primært nitratdirektivet og vandrammedirektivet. Det afgørende for os er, at man belyser de økonomiske konsekvenser, når man implementerer regler, sagde Lone Saaby.  Fint at være ambitiøs med miljøregler for landbruget, men hvem skal betale, lød budskabet fra andre af de tilstedeværende interesseorganisationer. Landbrugets væsentligste klage er over begrænsninger for brug af gødskning og pesticider.

Interesser og politik

Professor og EU-ekspert Dorte Sindbjerg Mortensen, Københavns Universitet, tog udgangspunkt i, at implementering handler om interesser og politik. -  Der er store forskelle på, hvordan man implementerer i de enkelte medlemslande. Risikoen er, at vi får laveste fællesnævner og minimumskrav, så derfor må man se på målsætningerne, sagde Dorte Sindbjerg Mortensen. Hun pegede på, at hvis lande som Holland og Danmark implementerer reglerne på minimumsniveau, så er der ingen motor, men hun fandt ikke belæg for, at Danmark overimplementerer EU-regler.

Hun pegede desuden på, at ¾ dele af EU-reguleringen er forordninger og de giver ikke plads til politisk diskussion og rummer mange skønsmuligheder.

Sårbar natur og intensivt opdyrket

På visse områder er det op til de enkelte lande, hvordan man vil opnå målsætningerne, fx reduktion af nitrat-udledning fra landbruget. Samtidigt er de geografiske og naturmæssige forudsætninger forskellige fra land til land, og i Danmark er landbrugsdriften så intensiv som få andre steder i verden. Eksempler på en anden forudsætning er drikkevand, hvor Danmark bruger grundvand som drikkevand og  England og andre europæiske lande bruger overfladevand. Disse forhold giver forskellige krav og omkostninger.

- Vandmiljøet skal have det ens i alle lande, men det betyder ikke at alle landmænd skal have de samme krav, siger sekretariatsleder Christian Ege, Det Økologisk Råd, som pointerer, at en skrap og ambitiøs regulering jo er til gavn for nogle dele af et erhverv og en økonomisk belastning for andre.

Administrationen halter

Flere peger på, at administrationen af regler forankret i EU-lovgivningen i mange tilfælde er for rigid. Således sekretariatschef Tom Elmer Christensen, Danske Havne, kom med en række eksempler på dette. – Vi ser eksempler på, at en fødevarekontrol tager 4 timer i Hamborg havn, men 4 dage i en dansk havn, og så er det jo forståeligt, at man vælger at lægge til i Hamborg og transportere varerne over land til Danmark, sagde Tom Elmer Christensen.

Overimplementering

Men lad os lige får betydningen af ”overimplementering” på plads. Normalt forstås det som

  • Hvis man udvider et direktivs forpligtelser
  • Hvis man ikke anvender et direktivs undtagelsesbestemmelser
  • Hvis man fastholder tidligere nationale standarder, der er højere end direktivets
  • Hvis man tilføjer sanktioner, efterlevelsesmekanismer eller krav så som bevisbyrde som falder uden for principper for vedtagen principper for ”good regulation”.
  • Hvis man implementerer før direktivets deadline.

På engelsk bruges begrebet ”gold plating”, hvor vi på dansk vil bruge begrebet ”den forkromede udgave”.

Sammen for fremtiden – regeringsgrundlaget 2015

Regeringen vil gøre op med overimplementering af EU-regler. Vi skal naturligvis gennemføre de EU-regler, vi er forpligtet til, men hvis vi overimplementerer, kan det give danske virksomheder dårligere vilkår end deres udenlandske konkurrenter. Erhvervs- og vækstministeren vil stå i spidsen for et regeringsudvalg, der skal sikre en mere systematisk og ensartet tilgang  til implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning, så der bliver et samlet og styrket fokus på at undgå unødigt restriktive regler til skade for danske virksomheder og arbejdspladser. Regeringen vil endvidere nedsætte et implementeringsråd med deltagelse af blandt andet erhvervsorganisationer og særligt sagkyndige. Rådet skal rådgive om gennemførelsen af erhvervsrettet EU-lovgivning.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Nørgaard - Publicpresss billede

fagskribent, cand.techn.soc.

Michael Nørgaard

Publicpress

Relaterede sider

  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Kystbeskyttelse eller havneareal
  • Niras webinar om PFAS
  • Velkommen til Svendborg
  • Ledige vandløbs- og kyststillinger i Vordingborg Kommune
  • Krav til oplysninger ved anmodninger om kommunale fællesprojekter
  • Definition af "enighed" i forhold til en kystbeskyttelsesansøgning
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Blå flag havne - Søger inspiration
  • Erosion/skade på kyst - Akut risiko for personsikkerhed og bygninger

Faglige emner

Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt