Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341412 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Nyhed 0 0
Twitter LinkedIn
4. maj 2015 - 0:00

Det åbne land kræver planlægning

Det åbne land skal danne rum for både produktion, natur og liv på landet. Den igangværende debat om Planloven sætter udfordringerne med udvikling i det åbne land i perspektiv, men skyder over målet i en sværm af ønsker om større frihedsgrader.

Det er nemlig ikke Planloven, der er problemet, men manglen på planlægningsmæssige redskaber, så kommunerne kan foretage en kontrolleret udvikling i det åbne land.

Kommunerne skal have ansvaret

Kommunerne har som planmyndighed ansvar for planlægning af kommunens udvikling fra kommuneplanen, over lokalplaner, til den detaljerede planlægning igennem konkrete projekter, som fx vindmølleplaner og vandplaner, samt byggesagsbehandling og miljøsagsbehandling af den enkelte ejendom og virksomhed.

Men i det åbne land har kommunerne kun begrænset adgang til at planlægge. Det er et paradoks.

I kommuneplanen fastlægges den overordnede planlægning, herunder anvendelse til byer, infrastruktur, natur og turisme, skovrejsning, virksomheder, råstofindvinding og andre indgreb i landskabet. I kommuneplanerne skal der i henhold til nyeste landsplandirektiv foretages en positiv udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder og af områder til intensive landbrug med placeringsmuligheder for nye landbrugsbygninger. I sådanne områder har landbrugserhvervets interesser stor vægt i forhold til de øvrige arealinteresser.

Men samlet set har kommunalbestyrelsen ikke adgang til at planlægge for udvikling i det åbne land, og der er meget begrænsede muligheder for at planlægge for landbrugserhvervets placering og anvendelse i alle andre områder.

Mere planlægning nødvendig

Det er et stort ønske hos planlæggere og kommunale politikere, at planlægningen i det åbne land bliver udvidet. Landbrugene bliver større, færre og mere specialiserede, og det medfører behov for mere planlægning for at få helhed og balance mellem udviklingen i landbrugserhvervet, en rig natur og et rent miljø. Med en godkendt kommuneplan kan kommunen understøtte landbrugets udviklings- og investeringsmuligheder.

Det vil give alle interessenter, herunder landbruget, større investeringssikkerhed, samt sikre udviklingsrum til fremtidens effektive landbrug, således at naboer, natur og landbrug kan gå hånd i hånd. Med mulighed for at udpege områder for sanering af boliger eller hele landsbyer kan kommunerne understøtte sanering af dårlige boliger og give tilladelse til byggeri af nye moderne boliger og etablering af mindre erhverv, der passer ind i den anvendelse, der fastlægges i kommuneplanen. Med en god kommuneplanlægning sikres også redskaber til hensigtsmæssig placering af alternative erhverv, så der ikke kommer tung transport igennem en fredelig landsby eller forurenende virksomhed i et miljøfølsomt naturområde.
Perspektiverne er store

De områder, der ikke udlægges til positivområder for intensiv landbrugsdrift, indeholder også landbrugsejendomme, der ligger uhensigtsmæssigt i forhold til natur og miljø, trafik og naboforhold. Her vil adgangen til landbrugsudbygning selvsagt blive begrænset, men de eksisterende landbrug kan fortsætte eller overgå til andre formål, som det fremgår af figuren.

I
Figuren viser, hvorledes der med en overordnet planlægning for henholdsvis arealer og bygninger og en opdeling i intensive og ekstensive arealer/landbrugsbedrifter i udpegede områder kan sikres plads til mange forskellige hensyn i det åbne land.

Ved at give kommunalbestyrelsen adgang til en samlet planlægning for det åbne land gives der investeringssikkerhed for ejere og långivere, hvad enten det gælder landbrugsbyggeri eller boliger. Områderne til intensive bedrifter skal udpeges i kommuneplanen, så der tages hensyn til naturværdier og beskyttelse af særlige naturtyper eller dyreliv. Disse intensive områder med mange husdyr kan være samlet i industriarealer nær byerne, eller være planteavl med højt udbytte i klassiske landbrugsområder med høj bonitet, som kan tåle højere kvælstofniveau.

I de ekstensive områder, som kan være små eller større områder i nærheden af naturområder, kan det åbne land sagtens rumme et begrænset antal attraktive boliger. Derved sikres et marked for moderne og opdaterede boliger i naturskønne områder. Kommunalbestyrelsen sikrer med kommuneplanen, at der ikke etableres en stor stald eller gylletank tæt på naturen og på boligerne, og sikrer med udpegningerne, at der ikke kommer en konflikt mellem hverken natur, boliger eller erhverv i det åbne land.

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Nyt bestyrelsesmedlem i KTC
  • Nyt bestyrelsesmedlem i KTC
  • KTC Nyhedsbrev - maj 2022
  • You say goodbye... and I say hello
  • KTC Nyhedsbrev - November
  • Elisabeth Wolstrup er nyt medlem i KTC Bestyrelsen
  • Peter Albeck Laursen er nyt medlem i KTC Bestyrelsen
  • KTC nyhedsbrev - marts 2021
  • KTC i TeknikerKontaktUdvalget
  • Erik Jespersen er nyt medlem i KTC Bestyrelsen

Faglige emner

KTC Bestyrelsen
KTC Debatoplæg
KTC Faggrupper
KTC Debat
Plan
Kommuneplanlægning
Landsplanlægning
Planstrategi
Regionsplanlægning

Stikord (Tags)

Import fra T3

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt