Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341457 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Gilleleje Havn

Stormsikker havn

Med en samlet anlægsudgift på 30 millioner kroner får Gilleleje Havn både repareret skader efter stormen Bodil og sikret havnen mod fremtidige storme. En total ombygning af molen er en del af løsningen.

Vinterstormen Bodil i 2013 var hård ved Gilleleje Havn. Umiddelbart var lystbådehavnen værst medtaget, og ved eftersyn var der også skader både på moler og tilsanding i havnens yderbassin.

Havnebestyrelsen besluttede i første omgang at udbedre skaderne i lystbådehavnen, så den var klar ved sejlsæsonens start 1. april 2014. Hav­nen rejste i alt 3,5 mio. kroner, og dertil kom uvurderlig hjælp fra lokale i form af frivillig arbejdskraft og donationer.

Ydermere stiftede man foreningen SOS Gilleleje Havn for at støtte genop­bygning. Det lykkedes lokalt fra hr og fru Danmark, ungdomsklubber, arran­gementer af enhver art og virksomhe­der at indsamle en million kroner. Hav­nebestyrelsen var dybt taknemmelig.

De øvrige skader vurderede hav­nebestyrelsen til ca. 7 mio. kroner for reparation af moler og kajanlæg, men den vidste, at havnen ikke kunne holde til en storm til, hvis en søster eller bror til Bodil kom forbi.

- Lukker havnen, har vi ingen indtægter. Det vil være en samfunds­mæssig katastrofe for både fritids- og erhvervsliv i Gilleleje, siger Per Klug, formand for Gilleleje havnebestyrelse.

Derfor besluttede bestyrelsen, at molen skal være stabil og inddrog Niras som rådgiver i arbejdet med at fremtidssikre havnen.

Havnebestyrelsen besluttede, at Niras skulle udarbejde et dispositi­onsforslag med højde for:

• Opbygning af en stabil Vestmole

• Minimere sedimentationen i sejl­rende og yderbassin

(årligt oprenses 15.000–20.000 m3 sand, nogle år op til 35.000 m3)

• Reducere bølgeoverskyl over Øst­mole til lystbådebassin

(herunder tværmole øst ’Stenfi­skerkajen’ mellem yderbassin og lystbådebassin)

• Reduktion af bølgeuro i lystbådebassin

• Uddybning af yderbassin til min. vanddybder i henhold til ’Den Dan­ske Havnelods’

Til en hydraulisk modellering tog Niras initiativ til en dykkerinspek­tion og en opmåling af vanddybder i og omkring havnen for at fast­lægge designforudsætninger for anlæggene.

Dispositionsforslagets omfang

Dispositionsforslaget er vurderet til en anlægsudgift på 30 mio. kr. med arbejderne:

• Genopbygning af Vestmolen

• Profilering af tværsnit på Østmo­lens yderste del

• Etablering af en anlægskaj for sten og grus

• Forlængelse af tværmole

• Etablering af bølgeskærm på Øst­mole ud for lystbådebassin

- Vi har nu et gennemarbejdet projekt til at beslutte havnens frem­tid. Gilleleje har stor bevaringsvær­dig værdi, og havnen skal – udover at skabe liv og arbejdspladser - også beskytte byen, siger Per Klug.

Entreprenørstart er planlagt til primo maj 2015, og arbejdet vil tage otte-ni måneder.

Hydraulisk modellering

Bølgemodellering

Niras bestemte det statistiske bølgeklima uden for havnen ved en bølgemodel, MIKE 21 SW, dækkende Kattegat og drevet af vindfelter, ENCWF, for en periode af 35 år. Bølgemodellen af Kattegat er kalibreret mod SMHI’s bølgemåler øst for Læsø.

Sedimenttransport

Med benyttelse af MIKE 21 ST er sediment­transport-kapaciteten og variationen i denne bestemt for perioden 1979 til 2013. Den år­lige transportkapacitet er ca. 32.000 m3 ori­enteret vest mod øst, og kapaciteten varierer fra omkring 10.000 til 50.000 m3 per år.

Havnelayout

Til at belyse hvorvidt et ændret havnelayout kunne løse/reducere bølgeuroen i lystbåde­bassinet og/eller sedimentationen i yderhav­nen er den årlige sedimentation for nuvæ­rende og tre nye layout bestemt ved at bruge den kombinerede MIKE 21 HD, SW og ST.

De tre layout er:

1) Nuværende layout med en ”banan” place­ret ca. 150 m offshore indsejlingen

2) Nuværende med forlængelse af mole­hovederne, således at der dannes en kort indsejlingskanal

3) Flytning af indsejlingen til en østlig position

Konklusionen fra modelleringerne er, at pla­cering af indsejling til havnen og layout af de ydre moler er optimal.

Bølgeuro

Hovedårsagen til bølgeuro for havnen er de ydere bølgebrydere, som er delvis permeable ved højvande. Dog tillader det nuværende layout, at der kan komme noget energi ind i yderbassinet og derfra videre til inderbassinet.

Effekten af at forlænge den østlige indermole – ’Stenfiskermolen’ - er undersøgt for tre længder hhv. 10, 16 og 22m. En forlængelse med 10 m vil, hvor effekten er størst, giver reduktioner på mellem 80 pct. og 90 pct., 16 m på 70 pct. til 80 pct. og 22 m på 60 pct. til 70 pct.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Projektchef, NIRAS
Kim Boye

Relaterede sider

  • Den blå dagsorden
  • Teknik & Miljø - Juni 2019
  • Teknik & Miljø - Marts 2018
  • I Esbjerg rimer grøn omstilling på vækst
  • Den danske havnesektor er under transformation
  • Teknik & Miljø - Marts 2018 LÆS ONLINE
  • Køge vil være knudepunkt for distribution
  • Odense stiller skarpt på brancher
  • Havneudvidelse skaber vækst for Skagen Havn
  • Vækststrategi på træpiller

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Havne

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt