Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341701 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juni 2017 - 14:20
Klimaforandring

Vestkystkommuner indgår i EU-projekt om oversvømmelser

Det kræver viden, nytænkning og gode data at tackle oversvømmelser. I samarbejde med Ringkøbing-Skjern og Esbjerg kommuner er Kystdirektoratet indgået i det store europæisk projekt FAIR , der skal bringe alle elementerne sammen.

Det primære fokus i FAIR (Flood infrastructure Asset management and Investment in Renovation, adaptation and maintenance) er investeringsplanlægning og asset management. Altså hvordan man kan udnytte eksisterende ressourcer optimalt og få mest muligt ud af de fremtidige. Kystdirektoratet har udvalgt Ringkøbing Fjord og Ribe Kog som pilotområder i Danmark. Vi inddrager og samarbejder med kommunerne, som vi har spurgt om deres udfordringer, ønsker og planer vedrørende oversvømmelser og klimaændringer.

- Ringkøbing-Skjern Kommune har stor interesse i at forberede sig på situationen frem mod år 2100, hvor der forventes en meter højere vandstand i Ringkøbing Fjord end i dag. En sådan vandstandsstigning vil have vidtrækkende konsekvenser for by- og havneområder samt for store lavtliggende eng- og landbrugsarealer omkring fjorden. Kommunen er interesseret i at finde mulige lokale løsninger – gerne multifunktionelle - sammen med borgere og brugere af områderne, fortæller Ivan Thesbjerg, fagleder i Land og Vand, Ringkøbing Skjern-Kommune.

Viden og værktøjer

Som Ivan Thesbjerg nævner, er klimaændringernes vidtrækkende effekter og byudvikling samt naturbeskyttelse tilsammen en interessent problemstilling. Det er ikke unikt for Danmark. Seks andre lande omkring Nordsøen har lignende udfordringer. Et af FAIR’s delmål er at samle erfaringerne til effektiv læring, der i sidste kan ende komme kommunerne til gavn i form af viden og værktøjer. Det har vi gjort ved at udfylde spørgeskemaer om nationale og lokale forhold og sammenlignet praksis i nordsøregionen. Resultater vil blive tilgængelige på projektets hjemmeside, northsearegion.eu/fair.

Problemstillingen vedrørende klimaændringer er relativt sammenlignelige på tværs af landene i projektet. Vandstanden stiger, stormene får voldsommere karakter, og vandløbenes afstrømning forventes at stige. Det, der er forskelligt fra land til land, er den lokale kontekst, og netop derfor er det vigtig at arbejde sammen med lokale eksperter og interessenter.

En grundig undersøgelse

Løsningen indebærer, at man kigger på det samlede billede og inkluderer alle elementerne i et system, som består af oversvømmelseskilder, stier og modtagere. Den såkaldte SPR model, source-pathway-receptor, bliver brugt som et integreret risikovurderingsværktøj. Opbygning af modellen kræver en anselig tværfaglig indsats.

Kilder til oversvømmelser er i vores tilfælde havet og vandløb. Data er afgørende til statistikker og analyser, der viser de lokale forhold på en objektiv måde samt til at beregne mulige ekstremscenarier og fremtidige forhold. Det bruges i numeriske modeller for oversvømmelsesudbredning. Vi anvender scenarier for fremtidens udvikling, der giver en øvre og nedre grænse, og som er udviklet af IPCC – Intergovernmental Panal on Climate Change. Jo længere ind i fremtiden vi skønner, des mere usikre vil estimaterne blive. Man kan kompensere for usikkerheden ved at undersøge flere scenarier og finde løsninger, som kan tilpasses, når usikkerheden falder.

Model af oversvømmelsers udbredning

Stier, hvor vandet passerer og påvirker oversvømmelsesmodtagere som fx diger eller sluser, men også andre tiltag som vandreservoirer eller områder, hvor vandet midlertidigt kan opbevares, vurderes med hensyn til sandsynlighed for at fejle i henhold til flere fejlmekanismer og scenarier. Det gøres ved at indsamle data om strukturerne[JST4]  og lokale forhold: Anlæggenes vedligeholdelsestilstand, kapacitet, digernes geometriske parametre, slusepraksissen, de geotekniske forhold mm.

Med et overblik og en forståelse af kilder og stier, er det muligt at opbygge en oversvømmelsesudbredningsmodel. Modellen (nedenunder) giver et billede af, hvor i landskabet oversvømmelsen ville udbrede sig, og bruger som input de forskellige kombinationer af hændelser fra havet og afstrømning fra åløb. Derpå kobles de beregnede sandsynligheder for, at et element i beskyttelsen fejler.

Oversvømmelsesmodtagere kan være kritisk infrastruktur, huse, historiske bygninger eller uvurderlig natur. I dette tilfælde ligger udfordringen i at præsentere modtagerne på en fornuftig måde. Nogle elementer er værdisat, mens andre er meget svære at sætte en kroneværdi på herunder naturområder. Her kan man vælge at beregne oversvømmet areal og hændelsens varighed, der sammen med den beregnede sandsynlighed kan afsløre, hvor sårbart et naturområde i virkeligheden er.

Fra analyse til løsninger

Efter en omhyggelig analyse og fremvisning af resultaterne er næste skridt at undersøge konkrete løsninger. Analyserne kan vise hvilke elementer i systemet, der er mest sårbare, og hvor den største risiko ligger. Det kan guide investeringerne, så de implementeres, hvor de vil have den største effekt.  Styrken i modellerne ligger i at ændringer i systemet også kan indarbejdes, og derved demonstreres effekten af de forskellige tiltag.

FAIR  startede i 2016, og i øjeblikket indsamles data fra pilotområderne, og risikoanalyser bliver sat i gang. Senere vil analyserne sammenlignes på tværs af landene og fungere som en baseline for det videre arbejde. Projektet vil skabe værktøjer til investeringsplanlægning, og løsninger for pilotområderne vil fremlægges og derefter valideres ved tæt samarbejde med lokale interessenter, herunder kommunerne. Mulighederne for integration af løsningerne i resten af landet er ligeledes et vigtigt mål for projektet. En af FAIR’s endelige leverancer er en platform, hvor lokale interessenter vil kunne lære om de praktiske aspekter af investering i oversvømmelsesinfrastruktur og få adgang til den store viden projektet genererer.

Nøgletal:

Projektet løber fra 2016 til 2020.

Syv lande: Danmark, Sverige, Norge, Storbritannien, Belgien, Holland og Tyskland.

Syv pilotområder.

Fem videnskabelige partnere, herunder  universiteter og forskningsinstitutter.

Totalt budget på 3,8 millioner kroner. Den Europæiskes Unions tilskud udgør 50 pct.

FAIR partnere:

Kystdirektoratet (DK)

Triple Bridge (NL)

LSBG Hamburg(DE)

Afdeling Kust (BE)

Deltares (NL)

UNESCO IHE (NL)

Sayers and Partners (UK)

Rijkswaterstaat (NL)

HHSK (NL)

TUHH (DE)

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

kystingeniør
Ulf Radu Ciocan
Kystdirektoratet og projektleder for FAIR

Relaterede sider

  • Hvis treparten skal blive ”Danmarks største demokratiprojekt”, skal kommunerne åbne dørene for civilsamfundet
  • 3 hurtige til faggruppeforpersonen
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Kommunernes svære balance i forhandlingerne i de lokale grønne treparter

Faglige emner

Natur og overfladevand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt