Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341704 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2016 - 7:00
Advarsel med privat certificeringsordning:

Private aktører vil forringe og fordyre byggesagsbehandlingen

Regeringens vækstpakke vil lade private virksomheder overtage den tekniske byggesags-behandling af kompliceret byggeri fra kommunerne. Men det vil føre til dyrere byggeri, mere bureaukrati og lavere byggekvalitet, mener Konstruktørforeningen.

Advokater og rådgivere vil få kronede dage, hvis det lykkes regeringen at indføre en privat certificeringsordning for den tekniske byggesagsbehandling. Alle andre vil tabe.

Private aktører kan nemlig være styret af økonomiske interesser og hensyn til kunder, hvorfor byggeriet risikerer at blive udsat for usaglige hensyn og kompromiser omkring kvalitet. Det kan medføre flere skader og dermed også flere tvister om ansvaret for fejltagelser, hvilket vil være med til både at fordyre og besværliggøre byggeprocesserne – med risiko for at forringe den generelle byggestandard.

Baggrunden for regeringens forslag er at gøre byggesagsbehandlingen mere effektiv, hvad vi selvfølgelig bifalder. Men vi mener ikke, at forslaget om at overdrage den tekniske byggesagsbehandling til private virksomheder vil skabe mere ”vækst og produktivitet i byggebranchen”, som regeringen skriver i sin nye vækststrategi, eller løse problemet med for lange sagsbehandlingstider og forskellige måder at sagsbehandle på i kommunerne.

Mere bureaukrati

Med regeringens forslag vil der komme mere bureaukrati, fordi de offentlige og private bygherrer skal sende deres ansøgninger to steder hen – både til et certificeret, privat firma for den tekniske byggesagsbehandling og til kommunen for den planmæssige godkendelse og ibrugtagningstilladelse.

Dyrere sagsbehandling

Privatisering af den tekniske byggesagsbehandling vil også gøre den samlede sagsbehandling dyrere, fordi kommunerne i modsætning til private virksomheder ikke må tjene penge på at foretage byggesagsbehandling.

Samtidig vil kommunernes kompetencer langsomt blive udhulet, da der ikke vil finde en videnopsamling sted på samme måde som i dag, hvor kommunerne tager sig af hele processen. Det kan ironisk nok betyde, at kommunerne skal ud på det dyre rådgivermarked og købe sig til teknisk bistand for fx at give ibrugtagningstilladelser og behandle dispensationer fra tekniske krav. Den regning skal borgerne eller bygherren betale.

 

Bekymring i flere organisationer

Konstruktørforeningen står ikke alene med sin bekymring om udlicitering af den tekniske byggesagsbehandling. Beredskabschefernes organisation, Danske Beredskaber, frygter for brandsikkerheden, som, de mener, vil blive ”kastet ud 
i et eksperiment, hvor det er meget usikkert, om problemet omkring oplevelsen af uensartet sagsbehandling løses”.

Ingeniøren siger i en leder 27. november 2015, at det er ”en farlig øvelse, når regeringen med sin nye vækstpakke kaster sig ud i et opgør med godkendelsen af nye byggerier”. For hvordan skal kommunerne stadig kunne være tilsynsmyndighed og vurdere de certificerede rådgiveres indsats, når de fremover ikke vil have teknikere inden for brand og konstruktion ansat? – spørger Ingeniøren.

Byggeloven er god nok

Vi skal være de første til at bakke op om en bedre, hurtigere og mere ensartet byggesagsbehandling. Men det kan sagtens realiseres inden for den nuværende lovgivning, hvilket en stor del af byggebranchen også er enig om. 

Et stort skridt i den rigtige retning har regeringen allerede taget med den økonomiaftale, den indgik med KL lige før jul. Her forpligter kommunerne sig til at have en maksimal sagsbehandling på 50-60 dage for kompliceret byggeri og ”igangsætte videndeling og kompetenceudvikling” for at gøre sagsbehandlingen mere effektiv.

I øvrigt er det værd at nævne, at Danmark faktisk ligger på en 5. plads ud af 189 lande, hvor det er lettest at få en byggetilladelse.

…byggeriet risikerer at blive udsat for usaglige hensyn og kompromiser omkring kvalitet. Det kan medføre flere skader og dermed også flere tvister om ansvaret for fejltagelser, hvilket vil være med til både at fordyre og besværliggøre byggeprocesserne – med risiko for at forringe den generelle byggestandard.

Opfordring til dialog

Hermed et par forslag, der kan gøre sagsbehandlingen endnu mere effektiv:

• Opkvalificering: Videndeling og kompetenceudvikling i kommunerne kan fremmes ved at etablere tværkommunale samarbejder, som samler kompetencerne til behandling af særligt komplicerede eller krævende byggerier.

• Typegodkendelser: Det vil mindske både omkostninger og sagsbehandlingstid, hvis byggerier som supermarkeder og sportshaller efter at være typegodkendt i én kommune automatisk også er teknisk godkendt i alle andre kommuner. 

Konstruktørforeningen har sammen med parter fra byggebranchen – bl.a. Dansk Byggeri, Kommunernes Landsforening, og Bygherreforeningen – flere konstruktive ideer til, hvordan vi kan forbedre byggesagsbehandlingen i Danmark.

Vi vil derfor opfordre regeringen til at skrotte ideen om at privatisere den tekniske byggesagsbehandling og starte helt forfra – først og fremmest ved at tage en dialog med byggebranchen.

Ifølge formand i Konstruktørforeningen Gert Johansen vil en privat certificeringsordning  fremme flere tvister om ansvaret for fejltagelser i byggeriet. 

Foto: Nicolai Perjesi

TEKNISK BYGGESAGSBEHANDLING FOR KOMPLICERET BYGGERI:

Der er tre kategorier af byggesager:

1. Simple sager: Fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse, sommerhuse, garager og carporte. I denne kategori behandles ingen tekniske forhold (BR10 kap 1.3.1).

2. Begrænset komplekse sager: Række- og kædehuse, avls- og driftsbygninger og visse industri- og lagerbygninger. I denne kategori behandles kun de brandtekniske forhold (BR10 kap 1.3.2).

3. Komplekse sager: Det resterende byggeri – fx etageboliger, skoler, sygehuse, kontorhuse, industribygninger, højlagre, kraftvarmeværker og hoteller. I denne kategori behandles alle tekniske forhold (BR10 kap 1.3.3).

Det er især de komplekse sager, der udgør omkring 6.000 af de 60.000 årlige byggesager, som private certificerede virksomheder skal varetage den tekniske sagsbehandling for.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Formand for KF
Gert Johansen
Kolding kommune
Byggesagsbehandler
Maria Bernadette Bernard Riise
Kolding kommune

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt