Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341556 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
Juridisk tip:

Overfør kommunale solceller til vand- og spildevandsselskaber

Har en kommune fået afslag på at få sine solceller med i 20 MW-puljen og derfor ikke kan bruge den gunstige nettoafregningsordning, bør solcellerne overføres til kommunens vand- og spildevandsselskab. Her er mulighederne bedre for at kunne nettoafregne strømmen, og samtidig kan selskabet overtage dele af kommunens gæld fra investeringen.

For at spare på elregningen og gavne miljøet har flere kommuner indkøbt solcelleanlæg og sat dem op på kommu­nale bygninger.

Kommunens besparelse på elreg­ningen er opnået via nettoafregning. Ved nettoafregning betales ikke offent­lige afgifter af den strøm, kommunen selv producerer og forbruger. Det er en betingelse for at kunne nettooafregne, at ejeren af solcelleanlægget og elfor­brugeren er samme juridiske person.

Elforsyningsloven forhindrer imid­lertid, at der kan være identitet mellem kommunen som forbruger og kommu­nen som ejer af anlægget, da kommunal elforsyningsvirksomhed skal udskilles i et selvstændigt selskab.

Placering af solceller i et selvstæn­digt selskab forringer således økonomi­en bag solcelleetableringen væsentligt for kommunen.

20 MW-puljen

Tidligere var det Energistyrelsens praksis at give dispensation fra kravet i elforsyningsloven om selskabsmæs­sig adskillelse. Energistyrelsens praksis blev imidlertid afløst af bekendtgørel­sen om 20 MW-puljen. Bekendtgørelsen fastlagde nye rammer for, hvornår kom­munalt ejede solcelleanlæg - inden for en pulje på 20 MW - kan opnå dispen­sation fra kravet om selskabsmæssig adskillelse.

Kun ca. halvdelen af de kommuner, der søgte om at få del i 20 MW-puljen, kom med i den. De kommuner, der ikke fik del i 20 MW-puljen, står nu med et svært valg, for hvad skal der ske med solcelleanlæg, som de indkøbte i forventning om at kunne gøre brug af fordelene ved nettoafregning?

Kommunen har følgende muligheder:

1.Solcelleanlægget udskilles til et aktieselskab

Udskillelse af solcelleanlægget til et selskab udelukker som nævnt anven­delsen af nettoafregning. Udskillelse vil desuden være administrativ tung og omkostningsfuld set i forhold til solcel­lernes typiske værdi.

2. Solcelleanlæg slukkes eller sælges

For kommuner, der allerede har brugt midler på at montere og installere solcel­ler, kan det være fristende at slukke an­læg. Slukning af solceller kan dog være i strid med princippet om, at kommuner skal handle økonomisk forsvarligt, hvis omkostningerne til anlæggets etablering delvist kan dækkes ved et salg.

Salget til tredjemand vil imidlertid med­føre modregning i kommunens bloktil­skud efter elforsyningsloven med 60 oct. af salgsprovenuet.

3. Solcelleanlæg overføres til vand – og spildevandsselskabet

Solcelleanlæg kan eventuelt med fordel flyttes til vand- og spildevandsselska­bets bygninger, ejendomme eller anlæg med henblik på, at vand- og spilde­vandsselskabet kan benytte nettoafreg­ningsordningen. Der er dog en række forhold, man skal være opmærksom på.

For det første bør overdragelsen til vand- og spildevandsselskabet ikke ske ved et egentlig salg, da det vil udløse modregning i kommunens bloktilskud efter elforsyningsloven. I stedet skal kommunen skyde solcelleanlægget ind i selskabet som et apportindskud og modtage aktier som vederlag.

Ved apportindskuddet bliver det for det andet muligt for vand- og spilde­vandsselskabet at overtage den del af restgælden på solcelleanlægget, som anlægget kan forrente efter flytnin­gen, med fradrag af omkostningerne til nedtagning. Vand- og spildevandssel­skabet vil kunne få tillæg i prisloftet for investeringen.

For det tredje bør vand- og spil­devandsselskabet søge Energistyrel­sen om dispensation fra kravet om selskabsmæssig adskillelse, så elpro­duktion kan være i samme selskab som hovedaktiviteterne. Selskabet skal også søge Energistyrelsen om dispensation til at anvende et eventuelt overskud fra elproduktion til vand- og spildevands­aktiviteterne for at undgå, at overførs­len af overskud medfører, at kommunen modregnes i bloktilskuddet.

Endelig skal det nævnes, at vand- og spildevandsselskabet formentlig ikke vil kunne nettoafregne på årsbasis, men alene på timebasis. Årsbaseret nettoafregning kan således kun ske, hvis anlægget er købt senest den 19. november 2012, anmeldt til netvirk­somheden senest den 20. december 2012 samt nettilsluttet senest den 31. december 2013.

Såfremt det ikke er muligt at flytte solcellerne til bygninger, ejendomme eller anlæg tilhørende vand- og spil­devandsselskabet, skal kommunerne udskille solcellerne i et særskilt sel­skab, med mindre der slukkes for dem. Solcelleselskabet kan herefter placeres i en koncern med vand- og spildevands­selskabet og dermed udnytte mulig­hederne for sambeskatning. Vand- og spildevandsselskabet kan eventuelt varetage administrationen af solcelle­selskabet.

FAKTA

- Udbygningen med solceller er steget kraftigt i løbet af de sidste år og ligger nu på ca. 598 MW (august 2014). I 2013 nåede elproduktionen fra solceller op på 518 GWh (1,9 PJ), som udgør 1,5 pct. af det samlede elforbrug.

- Adgangen til nettoafregning for solcelleanlæg medførte et tab af stats­provenu, og det blev derfor ved aftale af 19. juni 2013 mellem V, DF, EL og K bestemt, at kommunernes adgang til at nettoafregne solcellestrøm skulle begrænses.

- Ved nettoafregning spares de offent­lige afgifter helt eller delvist, herunder Energinet.dk’s net-, system- og PSO-tarif samt endelig elafgiften.

- Reglerne om nettoafregning fremgår af bekendtgørelse nr. 1032 om nettoaf­regning for egenproducenter af elektri­citet af 26. august 2013.

- Reglerne om 20 MW-puljen fremgår af bekendtgørelse nr. 260 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse af 21. marts 2014.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Advokat
Pernille Aagard Truelsen
Advokatfirmaet Energi & Miljø

Relaterede sider

  • Emner til dialogmøder mellem Miljøstyrelsen og de kommunale spildevandsmedarbejdere
  • Tak for i dag
  • Natur & Miljø 2022 sætter PFAS på dagsordenen
  • Regionerne har fundet PFAS som led i deres undersøgelser af overfladevand - primært på Sjælland
  • Deadline for indmelding til MST om pfos og sundhedsrisiko i dag d. 15. november
  • KTC Faggruppen for Miljø og Grundvand søger nyt faggruppemedlem
  • Miljøjurauddannelse
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • Kursus for tilsynsførende Afløbsinstallationer, teori og praktik
  • Afløbssystemers opbygning og funktion

Faglige emner

Miljø og grundvand›Spildevand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt