Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Leder Teknik & Miljø 0 0
Twitter LinkedIn
29. november 2021 - 15:32

Mobilitet på afveje - vi kører mod muren

Folketingets store infrastrukturforlig tidligere i år var ventet med spænding. Som så ofte før på transportområdet, var forventningens glæde dog større end glæden over pakkens indhold.
 

Pakken var en infrastrukturplan. Alene navnet er misvisende. Der er snarere tale om en samling af projekter, der bærer præg af, at der skulle fordeles indsatser nogenlunde ligeligt rundt omkring i landet. Men allerværst er det, at store dele af den 160+ mia. kr. store pakke fokuserer på at forlænge verden med brædder – og det i en tid, hvor vi har en regering, der sætter sin lid til, at innovation er det, der skal redde os igennem vor tids største krise; Klimaudviklingen.

En mere innovativ tilgang til forbedring af befolkningens mobilitet ville være befordrende.

 

Gode bud på KTC ÅRSMØDE

På KTC ÅRSMØDE fik vi interessante bud på, hvordan vi i Danmark kan arbejde mere fremadskuende og intelligent med udviklingen af vores mobilitet.

Anna Thormann Boesen fra Gate 21 gav eksempler på, hvordan vi kan arbejde mere helhedsorienteret med fokus på at tilbyde forskellige mobilitetstilbud, der er tænkt sammen.

Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet gav indblik i de økonomiske rationaler ved infrastrukturinvesteringer, herunder hvordan vi kan få klimaaspekterne med i regnemodellerne og ikke mindst, hvad konsekvenserne er rent økonomisk, hvis stat og kommuner ikke koordinerer bedre.

Og endeligt gav Henrik Gudmundsson fra Concito indblik i transportsektorens klimabelastning, og konkrete bud på hvordan vi kan nedbringe denne.

 

Vi kører mod muren

Ser man på det samlede mobilitetstilbud for borgerne, ligger Danmark skidt, sammenlignet med andre lande i Europa. Uanset hvad der siges fra Christiansborg omkring forbedringer for både individuel og kollektiv trafik, kan det ikke skjules, at den nye trafikplans økonomiske logik baserer sig på en forøgelse af biltrafikken. Det er simpelthen det, som gør, at der kan fremvises positive samfundsøkonomiske forrentninger af de kommende års store investeringer i at bygge nye og navnlig udvide eksisterende motorveje. Vi ved alle, at udvider man en motorvej, genererer det mere biltrafik – det er skruen uden ende – og det virkeligt sørgelige er, at forligspartierne ligefrem kalkulerer med det – man kører med andre ord med åbne øjne mod muren.

Der investeres i disse og kommende år også mange midler i jernbanen, men ret beset handler det om, at der skal rettes op på årtiers skandaløs slendrian med bevarelse af investeret kapital og løbende modernisering. Set for hele landet, er kommende 10 års investeringer på jernbaneområdet stort set kun noget, der forhindrer det totale sammenbrud. Vi har brug for et langt mere progressivt syn på mobilitetsudvikling, der med fokus på bæredygtighed kan udvide mobilitetstilbuddene for borgerne.

 

Godt - men ikke nok

Mange kommuner udarbejder i disse år fremsynede mobilitetsplaner, hvor der er fokus på en helhedsorienteret tilgang, der bl.a. tager udgangspunkt i, hvordan vi gerne vil gøre vores byer bedre at opholde sig i, hvordan vi bl.a. kan øge fremkommelighed og sundhed ved mere cyklisme osv. Det er godt, men ikke nok.

Kommunernes arbejde med moderne mobilitetsudvikling skal koordineres bedre med statens tiltag. Vi mangler f.eks. helt klart et stærkere fokus på, hvordan store, dyre statslige investeringer kan understøttes med initiativer i byerne.

I England har man i forbindelse med det store, statslige High Speed 2 jernbaneprojekt, gennem samarbejde mellem staten og byerne, lagt planer for store byudviklingsprojekter i stationsbyerne, som skal understøtte jernbaneinvesteringerne. Noget tilsvarende ville være meget oplagt at gøre i Danmark omkring den efterhånden forkætrede (men stadig meget meningsfulde) timemodel.

 

Klar i kommunerne

Den nuværende regering ser ud til at have interesse i ret konkrete reguleringer for at opnå politiske målsætninger – som f.eks. senest på boligområdet.

Herfra skal lyde en opfordring til at komme i dialog med kommunerne om en langt større fælles indsats om at bygge vores land bedre sammen og skabe fællesskab om udviklingen af bæredygtig mobilitet, til gavn for den fortsatte udvikling af Danmark som en af verdens førende nationer.

Vi er klar i kommunerne!

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Erik Jespersen
KTC Bestyrelse

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Den grønne trepart: Morsø-nøglen åbner døre for lodsejernes forståelse og forhandlingslyst
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Hvem udvikler vi ikke byerne til?
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Plan
Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt