Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 331222 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Klima - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Leder Teknik & Miljø 0 0
Twitter LinkedIn
29. november 2021 - 15:32

Mobilitet på afveje - vi kører mod muren

Folketingets store infrastrukturforlig tidligere i år var ventet med spænding. Som så ofte før på transportområdet, var forventningens glæde dog større end glæden over pakkens indhold.
 

Pakken var en infrastrukturplan. Alene navnet er misvisende. Der er snarere tale om en samling af projekter, der bærer præg af, at der skulle fordeles indsatser nogenlunde ligeligt rundt omkring i landet. Men allerværst er det, at store dele af den 160+ mia. kr. store pakke fokuserer på at forlænge verden med brædder – og det i en tid, hvor vi har en regering, der sætter sin lid til, at innovation er det, der skal redde os igennem vor tids største krise; Klimaudviklingen.

En mere innovativ tilgang til forbedring af befolkningens mobilitet ville være befordrende.

 

Gode bud på KTC ÅRSMØDE

På KTC ÅRSMØDE fik vi interessante bud på, hvordan vi i Danmark kan arbejde mere fremadskuende og intelligent med udviklingen af vores mobilitet.

Anna Thormann Boesen fra Gate 21 gav eksempler på, hvordan vi kan arbejde mere helhedsorienteret med fokus på at tilbyde forskellige mobilitetstilbud, der er tænkt sammen.

Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet gav indblik i de økonomiske rationaler ved infrastrukturinvesteringer, herunder hvordan vi kan få klimaaspekterne med i regnemodellerne og ikke mindst, hvad konsekvenserne er rent økonomisk, hvis stat og kommuner ikke koordinerer bedre.

Og endeligt gav Henrik Gudmundsson fra Concito indblik i transportsektorens klimabelastning, og konkrete bud på hvordan vi kan nedbringe denne.

 

Vi kører mod muren

Ser man på det samlede mobilitetstilbud for borgerne, ligger Danmark skidt, sammenlignet med andre lande i Europa. Uanset hvad der siges fra Christiansborg omkring forbedringer for både individuel og kollektiv trafik, kan det ikke skjules, at den nye trafikplans økonomiske logik baserer sig på en forøgelse af biltrafikken. Det er simpelthen det, som gør, at der kan fremvises positive samfundsøkonomiske forrentninger af de kommende års store investeringer i at bygge nye og navnlig udvide eksisterende motorveje. Vi ved alle, at udvider man en motorvej, genererer det mere biltrafik – det er skruen uden ende – og det virkeligt sørgelige er, at forligspartierne ligefrem kalkulerer med det – man kører med andre ord med åbne øjne mod muren.

Der investeres i disse og kommende år også mange midler i jernbanen, men ret beset handler det om, at der skal rettes op på årtiers skandaløs slendrian med bevarelse af investeret kapital og løbende modernisering. Set for hele landet, er kommende 10 års investeringer på jernbaneområdet stort set kun noget, der forhindrer det totale sammenbrud. Vi har brug for et langt mere progressivt syn på mobilitetsudvikling, der med fokus på bæredygtighed kan udvide mobilitetstilbuddene for borgerne.

 

Godt - men ikke nok

Mange kommuner udarbejder i disse år fremsynede mobilitetsplaner, hvor der er fokus på en helhedsorienteret tilgang, der bl.a. tager udgangspunkt i, hvordan vi gerne vil gøre vores byer bedre at opholde sig i, hvordan vi bl.a. kan øge fremkommelighed og sundhed ved mere cyklisme osv. Det er godt, men ikke nok.

Kommunernes arbejde med moderne mobilitetsudvikling skal koordineres bedre med statens tiltag. Vi mangler f.eks. helt klart et stærkere fokus på, hvordan store, dyre statslige investeringer kan understøttes med initiativer i byerne.

I England har man i forbindelse med det store, statslige High Speed 2 jernbaneprojekt, gennem samarbejde mellem staten og byerne, lagt planer for store byudviklingsprojekter i stationsbyerne, som skal understøtte jernbaneinvesteringerne. Noget tilsvarende ville være meget oplagt at gøre i Danmark omkring den efterhånden forkætrede (men stadig meget meningsfulde) timemodel.

 

Klar i kommunerne

Den nuværende regering ser ud til at have interesse i ret konkrete reguleringer for at opnå politiske målsætninger – som f.eks. senest på boligområdet.

Herfra skal lyde en opfordring til at komme i dialog med kommunerne om en langt større fælles indsats om at bygge vores land bedre sammen og skabe fællesskab om udviklingen af bæredygtig mobilitet, til gavn for den fortsatte udvikling af Danmark som en af verdens førende nationer.

Vi er klar i kommunerne!

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Erik Jespersen
KTC Bestyrelse

Relaterede sider

  • KTC skal bidrage med viden til Plan22+
  • Teknik & Miljø - December 2022 LÆS ONLINE
  • Faggruppernes 2022
  • Teknik & Miljø - December 2022
  • Små huse til store drømme
  • Teknik & Miljø - November 2022 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - November 2022
  • Teknik & Miljø - Oktober 2022 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Oktober 2022
  • NIMBY eller bare en del af opgaven?

Faglige emner

Plan
Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Klima - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Odense Kommune - 4746s billede

Adm. direktør

Erik Jespersen

Odense Kommune - 4746

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup

Ballerup Kommune - 2754

Sven Koefoed-Hansen - Næstved Kommune - 4689s billede

Direktør

Sven Koefoed-Hansen

Næstved Kommune - 4689

Eva Kanstrup - Herning Kommune - 3730s billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune - 3730

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen

Jammerbugt Kommune - 4068

Marie Louise Madsen - Gentofte Kommune - 3400s billede

Direktør for Klima, Miljø og Teknik

Marie Louise Madsen

Gentofte Kommune - 3400

KTC Medarbejdere

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt