Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341607 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
Hvem skal nu betale:

Kystsikring i ingenmandsland

Behovet for kystsikring stiger i takt med klimaforandringer og voldsomme storme. Kystsikringsloven, som den ser ud i dag, hand¬ler om regulering af lokale interesser, men kystsikringen har fået national betydning og finansieringen er så tung, at grundejere og kommuner, på den yderste klit, har svært ved at løfte opgaven.

Skal man betale grundskyld og ejen­domsskat, når både grund og hus bog­staveligt talt er forsvundet ? Grunden spist af havets bølger og dernæst huset. I vinter hærgede stormene landet og svaret var ”ja”. Et lovforslag om at ændre de absurde regler strandede, da folketingsvalget blev udskrevet. De uheldige grundejere som blev ramt af vinterens storme har ligeledes ingen udsigt til, at forsikringsselskaber, Storm­flodsrådet eller det offentlige træder til og hjælper med tabet af grund og hus.

Det helt grundlæggende spørgsmål er om noget kunne være gjort for at sikre kysten, så stormen ikke fik adgang til at fortære kyst og ejendomme. Reali­teten er, at det kunne der måske godt, men nogle huse ligger så udsatte, at de ikke har en fremtid. Og ansvaret for at tage stilling til, om der skal ske kystsik­ring, og hvordan den skal finansieres, falder i ingenmandsland. Sommerhuset, der lå på den yderste klit, er blot toppen af isbjerget, for hele problematikken handler selvfølgelig om den langsigtede klimasikring af udsatte byer og kyster og ikke ”blot om et par sommerhuse”, der bliver taget af en voldsom januar­storm. Samlet set ligner det, at den nu­værende lovgivning er utidssvarende.

LOV OM KYSTBESKYTTELSE

Formål

§ 1. Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker mod oversvømmelser samt ejendom mod oversvømmelser og nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet.

Dette formål varetages ved en af­vejning af følgende hensyn:

1) behovet for kystbeskyttelse,

2) økonomiske hensyn,

3) kystbeskyttelsesforanstaltnin­gens tekniske og miljømæssige

kvalitet,

4) kystlandskabets bevarelse og genopretning,

5) naturens frie udfoldelse,

6) rekreativ udnyttelse af kysten,

7) sikring af den eksisterende ad­gang til kysten og

8) andre forhold af væsentlig betyd­ning for kystbeskyttelse.

Hvem skal nu betale ?

Sagen om sommerhusene på den yderste klit er et godt billede på hele situationen. Sommerhusene får ofte nej til selv at udføre og betale lokal kyst­sikring, fordi det blot flytter problemet og erosionen til andre steder på kysten. Modsat er omkostningen for en samlet kystsikring for stor til, at kommunerne kan løfte opgaven alene. Finansierin­gen af kystsikring kan som reglerne ser ud i dag pålægges de ejendomme, der opnår direkte beskyttelse som følge af projektet. Også ejendomme, der ”får en fordel” kan pålægges bidrag, ligesom en kommune kan bidrage ud fra en almen interesse i et projekt. Der er ikke reser­veret statslige midler til kystsikring.

For Hjørring Kommunes teknik- og mil­jødirektør Andreas Duus er perspektivet klart.

- Vores holdning er, at staten må gå ind og tage det overordnede ansvar for kystsikringen.

Sidste gang tog stormen nogle som­merhuse her i Hjørring og næste gang vil en storm grave sig længere ind og tage flere huse, så det stopper ikke her, hvis der ikke gøres noget, siger An­dreas Duus. Han understreger, at kom­munen hverken har lovhjemmel eller økonomi til at gå ind med projekter, der kun er til gavn for enkelte grundejere.

- Udfordringen handler om meget mere end nogle udsatte sommerhuse; det handler om klimatilpasning. Vi bli­ver meget mere sårbare i takt med, at klimaet ændrer sig og det er en trussel, der går på tværs af kommunegrænser­ne. Det har så stor en samfundsmæssig interesse, at det er en national opgave, siger Andreas Duus.

Hjørring Kommune og Kystdirekto­ratet er grundlæggende enige om de økonomiske konsekvenser af forskellige storm-scenarier og der er ikke tvivl om, at det er store værdier, der er på spil, hvis fremtidige storme får helt frit spil.

- Men det er ikke sådan, at vi blot ønsker en hård kystsikring alle steder, for så vil kysten ændrer karakter. Nogle steder skal naturen have lov til at gå sin gang, det er også en del af den attraktion som er ved Vesterhavet og den ønsker vi selvfølgelig ikke at miste, siger Andreas Duus.

Dette synspunkt stemmer fint over­ens med loven, hvor der også skal ta­ges hensyn til de rekreative værdier på strandene og den naturlige dynamik, når der skal laves kystsikring. Og det kan være et problem, hvis man tillader omfattende kystsikringsanlæg. Det har kystteknisk chef i Kystdirektoratet, Per Sørensen, i flere sammenhænge frem­ført. Så alt i alt ligner det en vanskelig udfordring, hvor hensynet til økonomi­ske interesser og natur skal afvejes.

KL ønsker nye regler

Før valget i juni 2015 var både regering og opposition fremme med synspunkter på udfordringen, uden at de udsatte kommuner fik meget andet end medfø­lelse og et vagt løfte om, at kystsikring skal på dagsordnen. KL og kommu­nerne har længe ønsket en ændret fordeling af ansvaret og opgaverne, planlægningen og finansieringen lagt fast i en aftale med staten om kystsik­ringen. Man har bl.a. efterspurgt en udredning i forbindelse med de årlige økonomiske forhandlinger og efter­spurgt ny lovgivning, så kommunerne kan bestemme selv, inden for en fast­lagt ramme. Udredningen skal føre til en klar definition af begrebet ’særligt udsatte kyster’ og forholde sig til, hvor stor vægt man skal lægge på risikoen for erosion, på værdien af bygninger og anlæg, på umistelige kulturværdier, på rekreative værdier. Kystdirektoratet er i gang med en analyse af hele området og den forventes færdig inden udgan­gen af året.

KYSTSIKRING – anbefalinger fra Teknologirådet

• Problemernes omfang skal kortlægges nøje: Hvilke kyststrækninger er mest sårbare? Hvor store værdier er truet?

• Den nuværende lovgivning og ansvarsfordeling skal revideres i lys af de ændrede vilkår.

• Der skal udvikles finansierings-modeller som fordeler ansvaret og byrderne klart mellem alle parter, der har fordel af kystsikring og kli­matilpasning: Grundejere, virksom­heder, erhverv, kommuner, regioner, stat, samfundet som helhed.

• Nye standarder skal udarbejdes, og sikring mod stormflod skal indarbejdes i planlægningen.

• Samarbejdet og ansvarsdelingen mellem nabokommuner skal i faste rammer, så man sikrer sammenhæn­gende helhedsløsninger.

Kilde: Teknologirådet: Sikring mod stormflod – hvem skal betale ?

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Nørgaard - Publicpresss billede

fagskribent, cand.techn.soc.

Michael Nørgaard

Publicpress

Relaterede sider

  • Kystdirektoratet inviterer til Kyst Camp
  • Afværgeforanstaltning
  • Vandmiljøkonference d. 5.-6. september 2022
  • Kystnaturen er under afvikling - tid til handling!
  • Nedlæggelse af faggruppen KYST
  • DMP har lavet Quick-guides til badevandsdelen af PULS
  • Rapporter vedr. den gode genopbygning
  • Den blå dagsorden
  • Teknik & Miljø - Juni 2019
  • Teknik & Miljø - Juni/Juli 2019

Faglige emner

Natur og overfladevand›Kyster og strande

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt