Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. september 2016 - 8:00
Trafik & veje

Fremtidens motorvejslandskab - en udfordring for kommunerne

Der bør i fremtiden tænkes langt mere tværsektorielt. Motorvejen skal fremover opleves som en integreret del af både byen og landskabet – og her ligger den design- og planlægningsmæssige udfordring, ifølge artiklens forfatter, Ulla Egebjerg, der for nylig udgav en bog om design af moderne motorveje.

Motorvejen repræsen­terer 90 års vej- og kulturhistorie, og dens forløb og udformning er bestemt af overvejelser omkring oplevelsen af at køre på vejen, historisk betydningsfulde steder og særlige karaktertræk ved land­skabet – og af sikkerhedsmæssige beslutninger, ejendomsforhold og topografi. Motorvejen placerer sig dermed i et spændingsfelt mellem effektivitet og fart på den ene side, og et kulturelt, æstetisk og næsten romantisk møde mellem den rejsende og landskabet på den anden side.

Mange motorvejsstrækninger er tænkt som et forløb af landskabs­billeder, der fremhæver landska­bets karakter for trafikanten. Men motorvejen fremstår flere steder i dag i mindre grad som en rejsevej, der efterlader trafikanten med en total oplevelse af de skiftende landskaber og vekslende udsigtspunkter, der kan fungere som pejlemærker for rejsen. Derimod opleves naboarealerne ved vejen mange steder som rene industrikvarterer, hvor for­skellige bygningers tilbud af varer eksponeres eller lagerarealer stilles til skue for trafikanten.

Hybridmotorvejen omkring Silkeborg

Silkeborgmotorvejen tager især favntag med det komplekse forløb igennem byen. Der blev tidligt formuleret en designstrategi for vejens forskel­ligartede forløb – hvor hver strækning udgør en sekvens, som viser det særlige landskab omkring byen, byens varierende erhvervsområder og byens silhuet. Designstrategien spiller sammen med mo­torvejens naboarealer, så man gennem læsning af vejens udformning kan orientere sig om, hvor på strækningen ved Silkeborg man er.

Designresultatet kan blandt andet ses i udform­ningen af de lette landskabsbroer, broerne på tværs af vejen, og støjskærmene der farvemæssigt spiller sammen med vejens naboarealer. Især på bystræk­ningen har kommunen været en aktiv medspiller – dels i designbeslutningerne for motorvejen, dels i forhold til relationerne til naboarealerne. Motorve­jen kan blive et skoleeksempel på, hvordan bygher­re og kommune – ved at se helheden og samarbejde i alle faser i vejens tilblivelse – kan skabe unikke resultater.

Et samspil mellem mange aktører

Nutidens motorvej er ikke blot en del af den infra­struktur, der bringer os hurtigt og sikkert fra ét sted til et andet. En motorvej er heller ikke kun en forbindelse mellem byer i det åbne land. Den er i høj grad også en integreret del af de større sam­menhængende byområder, og vejen er blevet en markant del af vores byer og land­skab og vil præge landet og rejse­oplevelsen i mange generationer. Blandt andet derfor er det vigtigt at skabe sammenhæng, helhed og god kvalitet i designet.

Man må i fremtiden se motor­vejen i et bredere felt, hvor de rumlige arkitektoniske konse­kvenser belyses og bearbejdes i et større perspektiv. Det gælder både for den rejsendes oplevelse af vejen og dens design i fart, og det gælder for motorvejens nære omgivne landskab og ikke mindst mødet med byen. Kan motorvejen i dette perspektiv udvikle sig til et felt snarere end et spor, hvor vejen vil interagere med de omgivne byområder og erhvervsområder med større funktionel effektivi­tet, så byen og landskabet fletter sammen med de kraftfulde infra­strukturanlæg på en sanselig og begavet måde, der ikke efterlader tilfældige bagsider af erhvervsom­råder, eller hvor restarealer skæres i tusinde stykker?

Overskudslandskaber

Overskudslandskaber i forbindelse med de nære motorvejsarealer repræsenter en stor uudnyttet resurse og kan rumme et stort udviklingspotentiale. Dette gælder især for den bynære motorvej, hvor store forbindelsesanlæg og forhåndsreserverede arealer rum­mer uudnyttede muligheder. Disse steder kunne programmeres til et aktiv for hele motorvejsfeltet, og ved at skabe tilgængelighed til arealerne kunne der opstå nye ste­der og nye sammenhænge.

Mulighederne for udnyttelse er mange - fra midlertidige aktiviteter til mere permanente kvalitative anvendelser i form af nye rekrea­tive arealer tæt på byerne med aktiviteter som skaterbaner, gokart baner eller rene ”motorvejsparker”, hvor særlige aktive fritidsaktivi­teter kan udfolde sig. Hvad med vandparker med stier, hvor børn og voksne kan udfolde sig, bruge van­det og følge årets gang, samtidig med at store vandmængder i for­bindelse med særligt voldsomme regnmængder kan opsamles?

Der bør i fremtiden tænkes langt mere tværsektorielt. Motorvejen skal fremover opleves som en inte­greret del af både byen og landska­bet – og det er her den design- og planlægningsmæssige udfordring ligger. Ved at tænke os om kan vi sammen skabe fremtidens unikke motorveje – som fortsat er en rejse værd.

Ulla Egebjerg har siden 1996 været ledende arkitekt i Vej­direktoratet.

Ulla Egebjerg er aktuel med bogen ”Vejarkitektur og ingeniør­kunst – en bog om design af moderne motorveje”, udgivet på Aalborg Universitets­forlag.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Arkitekt MAA
Ulla Egebjerg

Bragt i

Teknik & Miljø - September 2016

Relaterede sider

  • Ambitiøs og dygtig leder til Vej og Trafik i Skanderborg Kommune
  • Udbudsteknisk spørgsmål
  • Temadag om Rørcenteranvisning 026 - LAR-Anlæg
  • Mobilitet for alle - en forudsætning for det gode liv, erhvervslivets konkurrenceevne og byernes udvikling
  • Attraktive byer tænker udvikling og trafik sammen
  • 2 minus 1 veje – sådan bruges de i kommunerne
  • Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde
  • Den røde bil holder øje

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Vejplanlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt