Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341390 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Den røde bil  holder øje
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. oktober 2015 - 9:00
KOMMUNIKATION OM BYGGE- OG ANLÆGSARBEJDE

Den røde bil holder øje

En lang række bygge- og anlægsarbejder er i disse år med til at omdanne Køge Kommune til en stor byggeplads. Det er godt for både vækst og udvikling, men stiller helt nye krav til, hvordan kommunen kommunikerer om fremkommelighed til borgere og erhvervsdrivende. Læs her, hvordan vi har forsøgt at tackle opgaven.

Da der for et par år siden for alvor begyndte at komme gang i de bygge- og 
anlægsarbejder, der skal sikre udvikling og vækst i Køge Kommune mange år fremover, stod vi pludselig med en uventet stor udfordring. Hvordan skulle vi sikre en rimelig fremkommelighed for byens borgere og erhvervsdrivende i en by, der var ved at udvikle sig til en stor byggeplads? 

En ting var at få gearet organisationen til at håndtere langt flere og større projekter end hidtil. Men at sikre en rimelig fremkommelig for byens borgere og erhvervsdrivende viste sig at være en mindst lige så stor udfordring.

-Vi blev kimet ned af borgere, der ville vide, hvorfor en gravko spærrede deres daglige rute, eller af mødre der ikke kunne komme rundt i byen med deres barnevogn. Det stod efterhånden klart for, at vi var nødt til at gå nye veje for at håndtere det her, husker Connie Graul, som er chef i Køge Kommunes anlægsafdeling.

Første skridt blev at hyre et kommunikationsbureau til at levere en strategi samt nogle konkrete redskaber til at sikre god information til borgerne om hvor, hvornår og hvorfor, der blev gravet og bygget.

’Gravekommunikation’

Redskaberne er i dag blevet grundpillerne i det, som i daglig tale er kommet til at hedde ’gravekommunikation’: Et ’Her graver vi’ site, en sms-ordning, en månedlig graveannonce og en stribe store fleksible informationsstandere. 

’Her graver vi’ er et internetbaseret site, der giver den besøgende en lettilgængelig oversigt over aktuelle gravearbejder. Siden består af et oversigtskort, hvor både Køge Kommune og de øvrige aktører, der graver i kommunen, plotter små gravesymboler 
ind. Ved at klikke på symbolet kan man se præcis hvor der graves, hvorfor og hvornår arbejdet er færdigt. Man kan også tilmelde sig en sms-ordning, der giver besked, hvis 
der graves på ens normale ruter.

- ’Her graver vi’ har blandt andet den fordel, at der altid er et telefonnummer til den 
ansvarlige entreprenør. På den måde er vi forhåbentlig med til at få dirigeret folk i den rigtige retning, hvis de har spørgsmål til arbejdet. Det har ikke været en helt billig løsning, men det kan forhåbentlig også være med til at spare os for nogle ressourcer i det lange løb, siger Connie Graul.

Ca. en gang om måneden indrykkes en annonce, der går i dybden med et højaktuelt gravearbejde, og som samtidig giver et hurtigt overblik over alle de aktuelle og kommende gravearbejder. 

For at sikre, at borgerne møder en god og genkendelig kommunikation om gravearbejderne ’on spot’, er der blevet indkøbt et antal store skilte med et ens design. Informationen om gravearbejdet trykkes på store klistermærker, der let kan udskiftes med et nyt, alt efter om det er en krydsombygning eller en ny cykelsti, der skal informeres om.

Udover gravekommunikationen kommer der løbende nye tiltag til, der skal være med til at sikre fremkommeligheden. Det kan fx være et tilsyn som det, der sidste efterår så dagens lys. En lille rød bil kører rundt og holder øje med, om entreprenørers afspærringerne på gravearbejder overholder reglerne, og om de skilter korrekt. Så snart de har fået tilladelse til at grave, får de besøg af bilen og en eller to mand, som tjekker at skiltene synlige, at de placeret i den fornødne afstand fra arbejdet osv. Mens arbejdet står på, tages der løbende stikprøver af sikkerheden og den tilsynsførende holder et vågent øje med, hvornår arbejdet er færdigt.

- Tilsynet er opfundet blandt andet for at sikre bedst mulig fremkommelighed ved gravearbejderne. Det er ikke nogen selvfølge, at entreprenøren har skiltet korrekt, så man ved, om man skal gå til højre eller venstre, når man som borger møder gravearbejderne. Men her kan vi se, at tilsynet har gjort en forskel, så det er blevet bedre, fortæller Petter Møller, der er chef for ETK, der er den driftsenhed, som står for tilsynet.

Men virker det?

De nye redskaber og initiativer er blevet taget godt imod og har efter alt at dømme gjort en forskel. 

- Vi modtager kun ganske få opkald om gravearbejder nu, så indsatserne har formentlig haft en effekt. Men vi har også haft udfordringer, bla. med den tekniske løsning i SMS-ordningen. Det vil blive ved at være en udfordring at sikre en rimelig fremkommelig for vores borgere og virksomheder, og vi skal hele tiden blive bedre, konstaterer Connie Graul.

Køge Kommune skal i løbet af efteråret evaluere ’gravekommunikationen’ og beslutte, om der skal justeres eller skiftes ud i redskaberne.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Kommunikationsrådgiver
Jacob Schandorff Christensen
Køge

Relaterede sider

  • Beregninger af udgifter til ladestandere til kommunal bilflåde
  • 2 minus 1 veje – sådan bruges de i kommunerne
  • Billisterne leverer data
  • Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde
  • God dialog om veje og kontrakterformer
  • Lysmaster kan samle oplysninger
  • Ny vejlov kan give både glæder og ærgrelser
  • Landsdækkende analyse af kommunal vejvedligeholdelse
  • Ikke en pyt på vejen trods skybrud
  • Fusion af vej- og park og ejendomsdrift

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed
Veje, trafik og trafiksikkerhed›Vejplanlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt