Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341390 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
BETYDNING AF NYE GRAVEREGLER I VEJLOV
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
BETYDNING AF NYE GRAVEREGLER I VEJLOV

Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde

Bestemmelserne for gravearbejder er ændret i den nye vejlov for blandt andet at sikre en smidig afvikling af trafik og mere koordinering af gravearbejde med andre ledningsejere. Ændringerne har betydning for vejmyndighederne.

Med den nye vejlov, som Folketinget vedtog den 27. december 2014, er der indført en række nye graveregler. Bestemmelserne skal blandt andet sikre, at de perioder, hvor en vej er helt eller delvist afspærret for almindelig færdsel, bliver så få og så korte som muligt, af hensyn til en smidig afvikling af færdslen.

Loven implementerer samtidig det såkaldte bredbåndsdirektiv, hvis overordnede formål er at gøre det nemmere og billigere at etablere bredbånd i EU. Direktivet omfatter også de myndigheder, der stiller fysisk infrastruktur, som blandt andet vejarealer, til rådighed.

Formålet med gravebestemmelserne er ikke, at der skal placeres færre ledninger i vejens areal, men at det sker på en smartere måde.

 

Gravtilladelsen

Det er som tidligere en betingelse, at der skal ansøges om tilladelse, inden der graves eller ændres på vejens befæstelse, fx ved udlægning af asfalt. Det er fortsat muligt at foretage uopsættelige gravearbejder uden en forudgående tilladelse.

 

 

 

Grave- og ledningsbestemmelserne

De nye bestemmelser ændrer ikke ved, at ledningsejeren har ret til at komme gratis i jorden. Vejloven pålægger ikke vejmyndigheden at imødekomme enhver ansøgning om gravetilladelse. Men der skal være gode og saglige, navnlig vejtekniske eller trafikale grunde, for at afslå en graveansøgning.

Det nye i loven

I forhold til den tidligere vejlov, er systematikken ændret, så reglerne om grave- og ledningsarbejder nu står samlet.

De nye bestemmelser ændrer ikke ved, at ledningsejeren har ret til at komme gratis i jorden. Vejloven pålægger ikke vejmyndigheden at imødekomme enhver ansøgning om gravetilladelse. Men der skal være gode og saglige, navnlig vejtekniske eller trafikale grunde, for at afslå en graveansøgning. 

Selvom vejmyndigheden – en kommune eller Vejdirektoratet - ejer sine egne veje, er det i loven forudsat, at vejens areal så vidt muligt bliver stillet til rådighed for en ledningsejer med henblik på fx at skaffe borgerne internet eller anden forsyning som varme og elektricitet.

Koordinering af gravearbejder

Graveaktøren skal nu undersøge mulighederne for, om der kan ske koordinering af arbejdet med andre ledningsejere i samme areal eller med vejmyndigheden, inden der ansøges om en gravetilladelse.

Begrundelsen er, at man dermed kan reducere omkostningerne og gavne fremkommeligheden for trafik. Der er således et klart ønske om mere samgravning.

Saglige vilkår

Loven peger på, at vejmyndigheden har fået et særdeles effektivt redskab til at sikre, at gravearbejder afsluttes til fastsat tid og på en måde, så vejen ikke har lidt skade ved opgravningen. 

Det sker ved en konkret afvejning mellem hensynet til færdslen på vejen og fremkommeligheden, vejen og naboerne og hensynet til ledningsejerens behov for at grave. Vejmyndigheden kan derfor pålægge indehaveren af en gravetilladelse at dele tilladelsen med andre. 

Sker det, kan vejmyndigheden fastsætte nye vilkår for det samlede arbejde, som at forlænge tidsfristen for gravearbejderne, hvis omstændighederne taler for dette. Ligeledes en fordeling af fællesomkostninger, fx til afmærkning på og ved vejarealet.

Fredning af ny asfalt

Indtil to år efter et vedligeholdelsesarbejde på en offentlig vej, er vejen principielt fredet for nye opgravninger. Skal der alligevel graves, kan graveaktør dække det tab, som et gravearbejde påfører vejen.

Det kræver dog, at vejmyndigheden har offentliggjort vedligeholdelsesarbejdet mindst seks måneder før vedligeholdelsen, og at graveaktøren har anmodet om et møde med henblik på at koordinere vedligeholdelsen og gravearbejdet.

Bod ved forsinkelse

Vejmyndigheden kan fastsætte vilkår om, at graveaktøren og/eller ledningsejeren kan blive pålagt en bod, hvis der fx indtræder forsinkelser med gravearbejdet, og forsinkelsen har en dokumenteret negativ effekt på trafikken. Der kan dog ikke kræves bod i tilfælde, hvor forsinkelsen af gravearbejdet skyldes force majeure.

Det er hensigten med den nye bestemmelse, at boden skal afspejle vejens betydning for trafikafviklingen. Der betales bod pr. påbegyndt uge, hvor gravearbejdet er forsinket.

Gæsteprincippet gælder fortsat

Ledninger ligger som udgangspunkt på gæsteprincippets vilkår. Det vil sige, at ledningsejeren skal flytte sin ledning for egen regning, når vejmyndigheden beder vedkommende herom af hensyn til gennemførelsen af et arbejde i vejens areal. Vejmyndigheden kan kræve, at en ledning flyttes eller fjernes, hvis det er nødvendigt af hensyn til udførelse af de opgaver, en vejmyndighed lovligt skal varetage inden for vejens areal. 

Det bliver præciseret i loven, at vejmyndigheden skal vise hensyn til ledningerne. Dermed bliver det understreget, at ledningerne i eller over veje har en betydelig samfundsmæssig funktion.

Styringsredskaber forstærkes

En af målsætningerne med loven er at skaffe bedre fremkommelighed. 

De nye bestemmelser fremhæver derfor en række styringsværktøjer, som vejmyndigheden har fået mulighed for at anvende, for at opnå de politiske mål, som den nye vejlov skal.

LEDNINGSPAKKEN

Som et vigtigt element i samarbejdet mellem graveaktører, ledningsejere, og vejmyndighederne er der udarbejdet en række standardiserede betingelser i form af ”Standardvilkår for ledningsarbejder i og over veje”. Dokumentet indgår som en del af den såkaldte ledningspakke. Læs mere om denne på www.ktc.dk i artiklen: ”Spørgsmål og svar om reglerne for ledningsgrave”.

Som følge af den nye vejlov skal standardvilkårene tilpasses. I forbindelse med revisionen vil der blandt andet ske en drøftelse af muligheden for at finde en fælles platform, der kan opfylde kravet om koordineringen af gravearbejder.

For så vidt angår den endelige udmøntning af kravet om koordinering og bod kan det oplyses, at der i skrivende stund er en bekendtgørelse om gravearbejder i offentlige vejarealer i høring.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Tom Løvstrand Mortensen
Vejdirektoratet

Relaterede sider

  • Beregninger af udgifter til ladestandere til kommunal bilflåde
  • 2 minus 1 veje – sådan bruges de i kommunerne
  • Ny vejlov kan give både glæder og ærgrelser
  • Landsdækkende analyse af kommunal vejvedligeholdelse
  • Ikke en pyt på vejen trods skybrud
  • Billisterne leverer data
  • God dialog om veje og kontrakterformer
  • Lysmaster kan samle oplysninger
  • Den røde bil holder øje
  • Trafiknetværk Sjælland - Møde 14 - Mødet aflyses pga Coruna og flyttes til 18. marts 2021

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed
Veje, trafik og trafiksikkerhed›Trafik
Veje, trafik og trafiksikkerhed›Vejplanlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt