Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341396 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. august 2016 - 9:00
By- og trafikplanlægning

Attraktive byer tænker udvikling og trafik sammen

Planlægning af trafiksystem bør tænkes sammen med byplanlægning og forholde sig til kommunens overordnede visioner for byliv, bæredygtighed, sundhed og bosætning. Ny eksempelsamling viser vejen.

Byens transportbehov opstår ikke mindst som konsekvens af byens funktioner, byens struktur og byens tæthed. Ved at sammentænke by- og trafikplanlægning kan man både sætte rammerne for en  bæredygtig transportadfærd og sikre optimal kapacitetsudnyttelse af trafikinfrastrukturen. 

Vejledning om sammenhæng

Vejregelgruppen ”Byernes trafikarealer” udgav i sommeren 2015 håndbogen ”Trafikplanlægning i byer" for dels at give en vejledning i, hvordan man arbejder med den konkrete trafikplanlægning i byer, dels at beskrive den sammenhæng, som trafikplanlægning i byer bør ses i for at opnå en by, der er attraktiv at leve og færdes i.

Efterfølgende er der  blevet udarbejdet en tilhørende eksempelsamling med 11 udvalgte eksempler på god, sammenhængende by- og trafikplanlægning fra kommuner i hele landet.

Indfri potentialer

For at kunne håndtere de mange krav og hensyn i byerne bliver det mere og mere vigtigt at sammentænke by- og trafikplanlægning. God byplanlægning medtænker trafikanterne, så det samlede trafiksystem udnyttes bedst muligt – og omvendt medtænker planlægningen af trafiksystemet visionerne for byens udvikling og de politiske indsatsområder. Der kan være store potentialer i at arbejde på tværs og inddrage kommunens sundhedsfolk, miljøfolk og skolefolk i planlægningsarbejdet, for slet ikke at tale om eksterne interessenter, som kender byens behov og udfordringer. Ved at integrere trafikplanlægningen i arealplanlægningen vil trafikplanlægningen ikke alene komme til at handle om at håndtere den umiddelbare efterspørgsel efter transport, men også om at opfylde kommunens og samfundets overordnede visioner og målsætninger.

Bæredygtig adfærd i nye områder

Først og fremmest er det nødvendigt at sikre, at byudviklingen foregår i områder med mulighed for god adgang til eksisterende infrastruktur. I modsat fald kan det blive dyrt at opretholde det kommunale serviceniveau og betjene nye byområder med attraktive forbindelser til de daglige gøremål med kollektiv transport eller cykel og gang. Og hvis forbindelserne mangler, risikerer man at generere unødig biltrafik.

Det er også en mulighed at satse på byudvikling i tætte og kompakte byområder, hvor funktionerne samles. På den måde reduceres transportbehov og turproduktion, og det bliver lettere at planlægge en god kollektiv transport. Det giver ikke kun mening set fra et kommunalt perspektiv – det er i allerhøjeste grad også attraktivt for potentielle tilflyttere at få mulighed for at bosætte sig i et område med kort afstand og god adgang til byens funktioner, til kollektiv transport, til det overordnede vejnet og til stisystemer. 

Let adgang og klar prioritering

Også i eksisterende by er det vigtigt at tænke trafikken ind, når områder fortættes og omdannes. Det kan eksempelvis være når områder ændrer funktion, eller nye boliger belaster vejnettet i et tilgrænsende område. Det kan også være ved placeringen af forskellige funktioner, eksempelvis en ny dagligvarebutik i et eksisterende boligområde, et legeland i et erhvervsområde, eller når der vedtages en ny struktur for skoleområdet.

I mindre skala er det væsentligt at prioritere, hvilken funktion de enkelte byrum skal have. Er der tale om rene trafikrum, hvis primære funktion er at afvikle bestemte typer trafik mellem forskellige mål? Eller er der tale om trafikrum, der også skal fungere som trygge og inviterende opholdsrum?

Når det lykkes godt, og by- og trafikplanlægning går op i en højere enhed, kan der opstå byrum af høj kvalitet med optimal adgang til byens funktioner og en oplevelse af sammenhæng mellem hverdagens mange destinationer. Når det ikke lykkes, vokser generne fra biltrafikken, og der kan opstå konflikter mellem de forskellige trafikanter og problemer med barriereeffekter, støj, uheld og utryghed. 

Klimatilpasning og sundhed

Trafikplanlægning kan også ses som redskab til at understøtte politiske indsatsområder inden for bl.a. klimatilpasning og sundhed. Fremtidens mere ekstreme klima lægger eksempelvis op til, at man tænker i løsninger, som minimerer det befæstede areal til fordel for grønne områder og permeable belægninger. Ligeledes kan vejarealerne udformes, så de kan fungere som vandveje ved ekstremregn.

Trafikplanlægningen kan også bidrage til at skabe gode vilkår for mere bevægelse i hverdagen. Ved at skabe plads til nye motionsformer og give mulighed for at bevæge sig nemt og trygt rundt i byen til fods og på cykel, kan kommunerne bidrage til at forbedre folkesundheden. Man kan også bevidst planlægge med fokus på særlige gruppers behov – eksempelvis kan et fokus på børn og unges mulighed for at bruge gang, cykel og kollektiv trafik til og fra uddannelsesinstitutioner og fritidsaktiviteter danne grundlag for indlæring af gode trafikvaner tidligt i livet.

Ny eksempelsamling om sammenhængende trafik- og byplanlægning

Vejdirektoratet har samlet 11 eksempler på sammenhængende by- og trafikplanlægning. Eksempelsamlingen er udarbejdet på baggrund af interview med by- og trafikplanlæggere i kommuner og trafikselskaber og giver praktisk inspiration til, hvordan man kan sammentænke visioner for byens liv og struktur med brugernes transportbehov og trafikale anvendelse af byen. 

Eksemplerne er:

  • Kommuneplan for bæredygtig byvækst i Aarhus Kommune
  • Mobilitetsplan på tværs af politiske indsatsområder i Helsingør Kommune
  • Kollektiv trafik og byudvikling i Roskilde
  • Klimavenlig transportadfærd i Tjæreborg
  • Levende og sammenhængende bymidte i Jyllinge
  • Trafikplanlægning for centerbyer i Tønder Kommune
  • Kampen om byens arealer i København
  • LAR og bæredygtig infrastruktur i ny bydel syd for Odense 
  • Cykelgade som fleksibelt byrum i Næstved 
  • Nedbygning af trafikvej på havnefronten i Aalborg 
  • Ny dagligvarebutik i et boligområde i Taastrup

 

Eksempelsamlingen understøtter og eksemplificerer håndbogen ’Trafikplanlægning i byer’ fra 2015. Både håndbogen og eksempelsamlingen kan findes på Vejreglernes hjemmeside (vejregler.lovportaler.dk) 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

formand for vejregelgruppen Byernes trafikarealer
Anton Iversen
Aarhus Kommune
projektleder
Mette Eklund Jakobsen
Vejdirektoratet,
sekretær for vejregelgruppen Byernes trafikarealer
Helle Huse
Rambøll

Bragt i

Teknik & Miljø august 2016

Relaterede sider

  • Ambitiøs og dygtig leder til Vej og Trafik i Skanderborg Kommune
  • Udbudsteknisk spørgsmål
  • Temadag om Rørcenteranvisning 026 - LAR-Anlæg
  • Mobilitet for alle - en forudsætning for det gode liv, erhvervslivets konkurrenceevne og byernes udvikling
  • Fremtidens motorvejslandskab - en udfordring for kommunerne
  • 2 minus 1 veje – sådan bruges de i kommunerne
  • Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde
  • Den røde bil holder øje

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Vejplanlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt