Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341648 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. maj 2016 - 8:00

Derfor har landbrugspakken et paradigmeskifte med gevinster til miljøet

Fødevare- og Landbrugspakken blev vedtaget kort før jul sidste år med et historisk paradigmeskifte i forhold til den miljøregulering vi kender i landbrugserhvervet i dag. Vi går fra en generel regulering af alle landmænd med ens krav uanset beliggenhed - til målrettet regulering og indsatser. Målretningen af de samme antal ton kvælstof giver klare miljøgevinster, som ingen rigtig taler om. Det skal frem i lyset, så debatten om miljøkompenserende tiltag nuanceres.

I 2018 skal vi være klar til at implementere den målrettede regulering i forhold til vores kystvand – noget som vi har talt længe om i erhvervet, og som også har bred opbakning andre steder – ikke mindst politisk på Christiansborg. Men allerede før den egentlige målrettede regulering skydes i gang i 2018, igangsættes målrettede indsatser som afløsning af de generelle reducerede kvælstofnormer. Heri ligger en miljøgevinst i sig selv, men fordi man er meget fokuseret på et ”noget for noget” regnskab misser man hele gevinsten i det paradigmeskifte som ligger foran os.

Med landbrugspakken afløser vi et regime, hvor alle landmænd skulle gødske under planternes behov i forhold til det økonomisk optimale niveau. En regulering som er meget omkostningsfuld for erhvervet. Miljøindsatsen har ikke været målrettet de kyst- og grundvandsområder, som man har opgjort har et behov for reduktion i kvælstof.  Det betyder, at man også har haft miljøindsatser der, hvor der ikke er opgjort et indsatsbehov i forhold til kvælstof, som er anskueliggjort i principskitsen figur 1. 

Med vedtagelse af landbrugspakken tager man endelig hul på at placere indsatserne hensigtsmæssigt. Og ingen har indtil nu været imod en målretning, men få har nok indset, at målretningen af indsatser allerede indføres fra start i landbrugspakken. Afskaffelse af de reducerede kvælstofnormer sker i landbrugspakken med indførelse af tre nye initiativer, hvoraf de to er målrettede:

I figur 2 illustreres hvorledes de kompenserende tiltag målrettes kystvande og grundvandsområder med et opgjort indsatsbehov i form af reduktion i kvælstofudledningen. I Landbrug & Fødevarer er vi meget tilfredse med, at man skifter til målrettede tiltag, for på den måde opnår man en langt mere omkostningseffektiv regulering, idet man ikke længere regulerer, hvor det ikke giver mening, men fokusere målrettet de steder som er udfordret.

 

Man skal bemærke, at man i landbrugspakken har haft fokus på balance i den samlede miljøindsats – uanset om den var hensigtsmæssig eller ej.  Dvs. at summen af pilene i figur 1 og figur 2 skal gå op. Men da pilene mod de områder, hvor der er et behov (lyse pile) er størst i figur 2, vil der alt andet lige være en meget væsentlig miljøgevinst ved det paradigmeskifte, som ligger i landbrugspakken. 

Ærgerligt at diskussionen handler om ton N på landsniveau

I Landbrug & Fødevarer er vi rigtig ærgerlige over, at man ikke kan slippe den evige diskussion omkring, hvor mange ton kvælstof, der skal reduceres med på landsplan. Det har været udgangspunktet for landbrugspakken og handlingsplaner før den. Dette udgangspunkt er dog helt ude af trit med både vandrammedirektiv og almindelig sund fornuft. Udgangspunktet for vores indsatser må og skal være det konkrete opland til kysten og det konkrete grundvandsområde. Vi har brug for at se helt konkret på hvad der skal til for at opnå god økologisk tilstand i hvert enkelt opland i stedet for at tælle ton kvælstof i nationalregnskabet.

 

Sæt innovative kræfter fri

I Landbrug & Fødevare/SEGES har vi igennem forskellige demonstrationsprojekter vist, at vores medlemmer helt automatisk tager ansvar og søger løsninger, når man står over for en meningsfuld opgave, som kan løses uden unødige besnærende bånd. Man skal turde sætte de innovative kræfter fri og lade landmændene og landskaberne forme de løsninger, der skal til for at komme i mål. Dette vil i mange tilfælde også give positive synergier til de øvrige samfundsmæssige dagsordner, hvor landbruget spiller en rolle og kan bidrage positivt (eks klimatilpasning, reduktion i udledning af klimagasser, fosfor og naturhensyn).

Til gavn for både landbruget og miljøet

Jeg er derfor også helt enig med Søren Gais Kjeldsen om, at vi skal have styrket, godkendt og videreudviklet de forskellige virkemidler, vi nu har arbejdet længe med. For landmanden er det afgørende, at virkemidlerne passer til den udfordring, som man står overfor i landskabet og giver mening i hold til de øvrige bedriftsmæssige rammer landmanden har. For nogle vil løsningen være minivådområder og andre efterafgrøder eller differentieret randzoner.  Vi samtidig ihærdigt med at forbedre udnyttelsen af kvælstof i marken, hvor næste innovationstrin er implementering af teknologi som gør os i stand til at differentiere gødningstildelingen inden for marken via datahåndteringen mellem satellitter og maskiner i marken. Sådanne tiltag vil også være til gavn for både landmandens økonomi og miljøet.

Som myndighed er det vigtigt, at man tør bruge den forskning og den viden vi trods alt har om de landskabsøkologiske sammenhænge såvel som anerkendelse af nyeste teknologiske skridt. Det er vigtigt, at vi ser muligheder og ikke lader os begrænse. Når man så har tænkt businesscasen igennem både set for miljøperspektivet og fra landmandens perspektiv ved det enkelte virkemiddel, kan man sætte fornuftige ordninger op, som tilskynder til den tilsigtede ændring i adfærd. Det arbejde bidrager vi meget gerne til sammen med de relevante myndigheder. Lad os endelig komme i gang – vi er klar!    

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

viceformand
Lars Hvidtfeldt
Landbrug & Fødevarer

Relaterede sider

  • Barselsvikar til landbrug og spildevandsområdet i Faxe Kommune

Faglige emner

Miljø og grundvand›Landbrug›Infomation til landmænd

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt