Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341390 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. januar 2025 - 13:15

Kommunernes svære balance i forhandlingerne i de lokale grønne treparter

Kommunerne skal i 2025 implementere mindst tre reformer: Aftale om sundhedsreform 2024, Ny aftale om folkeskolen og aftale om implementering af et Grønt Danmark. Der er også ændringer på beskæftigelse og ældreområdet. Derfor er der med god grund nervøsitet på Christiansborg og omegn for, om kommunerne har kapacitet til at implementere alle reformer på den samme tid.
 

Efter sommerferien 2025 er de politikere, som ønsker genvalg til kommunalbestyrelser og byråd, tvunget til at være på landevejen og tænke mere på deres eget genvalg end på reformimplementering. På den ene side. På den anden side er de afhængige af at kunne vise resultater.

Når det gælder de lokale treparter, skal de både forankres i hver enkelt kommune og på tværs af kommunerne i 23 lokale treparter. Kommunerne får ansvar både hjemme og på tværs for at implementere aftale om et Grønt Danmark. Årets ord i 2024 er ”fedtemøg”, som jo er resultat af den store mængde kvælstof i vores kystvande. En kåring der med al tydelighed viser, at der er et folkeligt krav om, at der meget hurtigt sker forandringer i det åbne land og langs vores kyster. Kommunerne skal sætte sig for bordenden af de lokale treparter. Der bliver brug for både politikere og direktioner i samtalerne på tværs af kommunerne. Og i samtalerne med natur- og landbrugsinteresser. Der skal skabes resultater i 2025.

Forvaltningerne får rigeligt at gøre med at integrere kompetencerne på tværs af plan- og miljøafdelingerne, måske udarbejde miljøvurderinger og onboarde den ene eller de to nye medarbejdere, der er forhandlet budget til centralt. Hvorfra de nye folk skal rekrutteres er lidt af et mysterium. Men det løser sig. Måske kan planerne faciliteres af de dygtige akademikere, som er placeret lige under borgmester og direktion. De elsker nye opgaver og indflydelse. For de faglige dele af forvaltningerne bliver det imidlertid helt afgørende, at den varslede it-understøttelse er en hjælp og ikke en snubletråd. Men samtalen med de andre aktører kan ikke placeres nede i forvaltningen, som den har været det hidtil, da det hed ”vandoplandsstyregrupper”. Der er en forventning om, at borgmestrene sætter sig for bordenden. Allerede nu forlyder det imidlertid, at en del borgmestre foretrækker at pege på en uafhængig leder af de lokale grønne treparter.

 
"Når det gælder de lokale treparter, skal de både forankres i hver enkelt kommune og på tværs af kommunerne i 23 lokale treparter. Kommunerne får ansvar både hjemme og på tværs for at implementere aftale om et Grønt Danmark"
 

Inden den 1. februar 2025 skal deltagerne i treparten lokalt være udpeget gennem kommunalbestyrelserne. Hvem skal inddrages i dialogen, og hvem er de mest legitime repræsentanter ind i den dialog? Der findes formentlig ikke 23 kompetente forhandlere fra alle aktørerne, så Danmarks Naturfredningsforening skal dække hele Danmark. Der vil komme en inderkreds af repræsentanter fra de lokale landboforeninger og kommunerne. De er professionelle forhandlere. De øvrige aktører fra de grønne organisationer er fritidslobbyister og har ikke nødvendigvis kapacitet til at holde sig helt inde ved forhandlingsbordet - medmindre de bliver serviceret efter en skarpt koreograferet plan fra de centrale nationale organisationer. Både borgmester og formanden for den lokale landboforening skal have mandatet afklaret. Det får de. De er vant til at arbejde på den måde og har embedsværk, der lægger positionspapir op til beslutning. Men hvad gør forpersonen for den lokale naturfredningsforening? Den lokale trepart kræver noget helt andet end at afgive et høringssvar eller en klage, som er det værktøj, de er mest fortrolige med. Vedkommende skal stå på mål på en hidtil ukendt måde. Og sørge for at få sit mandat afklaret, så det ikke kvæler den lokale dialog. I hele kredsen af aktører på det grønne område. Det kan godt blive ubehageligt.

Når organiseringen af de 23 lokale treparter er på plads, og samtalen for alvor går i gang, er der masser af materiale at trække på: Kommunens grønne Danmarkskort, Naturstyrelsens kort over potentialer for sammenhængende natur og skovrejsning, Ministeriets kort over de mest kulstofholdige jorde. Der er vurderinger på vej af indsatsbehovet for kvælstof - nye retentionskort, som det hedder. Der mangler ikke data.

Men alle lodsejere elsker deres jord. De er trænede i at sortere i de gode tilbud, de har fået de sidste mange år på kompensationer for sprøjtefrihed, udtagning af lavbundsjorde, dyrkningsfrihed, opsætning af vedvarende energi og skovrejsning. Nogle vil mene, at de har lurepasset. Excel-arkene er klar i banken til det, der måske bliver Danmarkshistoriens bedste tilbud til lodsejerne. Dansk Naturfredningsforening har talt om, at landmændene denne gang ikke skal forvente, at der kommer et bedre tilbud. Det er sidste chance siger de. Det vil tiden vise.

For hvordan bliver betalingsmodellen denne gang? I aftaleteksten står der om Den Grønne Arealfond, at den ”skal afbøde de erhvervsøkonomiske konsekvenser for dansk landbrug” af stramningerne på udledninger af klimagasser og kvælstof. Det haster med at få et overblik over, hvad der kommer fra fonden, så lokalpolitikerne ved, hvad de har at gøre med. Et tilskud pr. hektar og belønning for sammenhængende arealer? Belønning for at få andre fondsmidler med? Arealfonden skal fremme tempoet i jordfordeling og helhedsløsninger, men den må ikke bevirke, at staten bliver en stor jordbesidder og kan beskyldes for, at jordpriserne stiger. Borgmestrene har ansvaret for omlægningsplanerne uden at vide, om guleroden er stor nok.

Derfor er det ikke nødvendigvis embedsværkets kapacitet, der er afgørende for, om missionen lykkes. Det afgørende er forhandlingsevnerne lokalt og adgang til økonomi. Med de rette kompetencer om bordet vil der være ambitioner nok til at skabe resultater, der bringer udarbejdelsen af planerne i mål i 2025. Alle, der ser et forhandlingsbord, drømmer om at sidde ved det og være med til det sidste.

 
 

Kommunerne sidder for bordenderne af de lokale treparter, men det er ikke forhandlingslederen, der bestemmer, om lodsejerne afstår deres jord. Kommunerne får formentlig ikke adgang til at råde over statens penge og kan næppe spille dem på bordet i forhandlingerne. Det gør opgaven som forhandlingsleder vanskelig; At de ikke har noget at forhandle med. Så kan man godt forstå, hvis der er nogle af de kommunale topledere, der overvejer at sætte andre for bordenden. Det er prisen for, at kommunerne sammen med landbruget i de centrale forhandlinger pegede på en model, hvor kommunerne tog ansvaret for at skabe løsninger på tværs af kommunerne. Og en modværgemekanisme for at kommunerne skulle afgive kompetence på planområdet. Samtidig undgår staten at sætte streger på andre folks matrikler og få snavs på knæene.

Når scenen er sat, medlemmer af de lokale treparter er udpeget, lederen har sat sig for bordenden, værktøjer og kompensationer er på plads, er der stadig en uløst opgave. Der er brug for lokal forankring hos borgerne. Hvordan kommer det åbne land til at se ud? Det vil de gerne vide og have indflydelse på. Man kan forestille sig borgermøder om landskabsdemokratiet frem mod kommunalvalget i 2025.

 

Fotos: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Rådgiver
Laila Kildesgaard
Steder skaber folk

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Miljø og grundvand
Natur og overfladevand
Plan

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt