Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341407 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
14. januar 2024 - 14:10

Fra solobilist til mobilist

Samkørsel er en måde at fastholde mennesker som kunder i den kollektive transport. Det er den magiske ingrediens i mobilitetsmix’et. Med 110.000 registrerede samkørsler i nabogoappen – fra januar til oktober 2023 – er det tydeligt, at samkørsel er gået fra pilotstadie til en fuldt integreret mobilitetsform
 

I Danmark indgår kommuner aftale med nabogo om at tilbyde og udbrede samkørsel som ny hverdagsmobilitet til alle borgere – præcis som fx bus, flextur og plustur. Og Region Nordjylland, Region Syddanmark samt Region Sjælland er kunder, der fokuserer på den unge målgruppe, som skal kunne komme i skole, også når uddannelsesinstitutionen ligger langt væk. Samkørsel har nemlig tre store fordele; det skaber mere mobilitet, det mindsker pres på veje i myldretiden, og det er et effektivt klimaredskab. På den baggrund har vi skabt en partnerskabsmodel bestående af den offentlige sektor som kunde, virksomheder og uddannelsesinstitutioner som kampagnepartnere og os som privat udbyder. Tilbage står brugerne med alle fordelene, og kommunerne med et billigt mobilitetstilbud, også for dem, der bor på landet.

 

Mobilitetsfattigdom for studerende

Klokken er 05.45, vækkeuret ringer, og det er tid til at komme op, selvom der er lang tid til, første time starter. Mange unge i landdistrikter har en besværlig og tidskrævende adgang til ungdomsuddannelser, hvis de ikke bor i cykelafstand. Det kan være vanskeligt for kommunerne og regionerne at finde økonomi til at betjene alle med gode busforbindelser, når der er langt mellem husene. Det er et reelt problem, som ser ud til at blive større.

Det betyder, at antallet af 18-årige, der køber eller får en bil, er steget markant. Både på landsplan, og regionalt, hvor det topper i Region Nordjylland, som oplever, at 30% får bil, når de bliver voksne. Det er et kæmpe problem, både for klimaet, for trængslen og for den kollektive transport, der mister dem som kunder på et meget tidligt tidspunkt.

Det er et bredt politisk ønske, at unge skal have reel mulighed for at uddanne sig, også når de bor på landet. Derfor er mobilitetsfattigdommen, som især rammer unge, et reelt problem. Det er simpelthen vanskeligt at tiltrække og fastholde en del af eleverne, hvis de har en lang og besværlig transport til deres uddannelsesinstitution. Af den grund er både (30) kommuner, regioner og (90+) uddannelsesinstitutioner glade for muligheden for at supplere bus og tog med samkørsel ved at indgå et partnerskab med os. Vi kan allerede nu se, at den mindsker behovet for at anskaffe en bil (for 47%, se brugerundersøgelse).

 

Samkørsel er livskvalitet

-Jeg regnede ud, at jeg brugte 2,5 time ugentligt på at vente på bussen – og det er rigtig meget, når man har lektier, venner og fritidsaktiviteter. Det er ’død tid’, som jeg ikke kan bruge, fortæller Stine Vad, som bor i landsbyen Havbro og udbyder lift til Vesthimmerlands Gymnasium.

Livskvalitet er for de unge både muligheden for at få nok søvn og at opleve mindre ’død tid’ i hverdagen. Livskvalitet er også menneskelige relationer, som styrkes på samkøreturen. Stine kan lide, når de nye 1. g’ere falder godt til, og hun prøver selv at understøtte det ved at invitere dem ind i samtalerne.

-Vi er meget forskellige typer, der kører sammen, men jeg endte med at blive forholdsvis gode venner med mine passagerer. Selv om vi er på forskellige årgange og endda skoler.

Dén tendens, til at samkørsel styrker fællesskaber på tværs, ser vi overalt.

 

Brugerundersøgelse

Nabogos undersøgelse blev gennemført over sommeren 2023 og har 165 respondenter, heraf 49% mænd og 51% kvinder. Alle har haft mindst 11 samkørsler med nabogo det seneste halve år, og 76% bruger appen mindst to gange om ugen.

- LANG TUR: 61% har mindst 31 km. til arbejde/skole. Dvs. typisk er samkørsel og cykling ikke i konkurrence.
- I GANG MED SAMKØRSEL: Når vi spørger, hvor de har hørt om nabogo, er svarene:

  • Kampagne på arbejde/skole: 66%
  • Anbefaling fra venner eller kolleger: 20%
  • Har selv fundet frem til nabogo: 14%

- MOBILISTER I: 51% bruger også kollektiv transport fast.
- MOBILISTER: 62% har kombineret rejsen, enten den enkelte tur eller samme dag, dvs. samkørsel og kollektiv transport.
- FÆRRE BILER: 47% angiver, at de ville anskaffe sig en bil, hvis der ikke var samkørsel.
- TEORETISK BEKYMRING: 85% svarer, at de eventuelle bekymringer eller forbehold, de havde over for samkørsel, ikke viste sig at være reelle.
- ADFÆRDSÆNDRING: 79% svarer, at nabogo har inspireret dem til at samkøre mere end før, de hørte om nabogo.

 

Virksomheder bruger samkørsel som klimaregnskab

Med lokale aftaler kan store og mellemstore virksomheder fremme samkørsel. Mange gør det for at reducere CO2-udslippet fra medarbejdernes transport, men også tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere spiller ind.

Signe Rom, bruger nabogo til at finde lift til og fra Novo Nordisk i Hjørring
- Min pendlertur tager for lang tid med kollektiv transport, så jeg bliver nødt til at køre de 40 km. i bil. Men det er kedeligt, og de mange bilture er jo ikke godt for klimaet. Derfor begyndte jeg at køre med mine kolleger og lader nu bilen stå hjemme så meget som muligt.

Mikkel Belling, bruger nabogo til at udbyde lift (i sin elbil), når han kører til og fra Lego i Billund
- Elbiler er ikke løsningen, det er færre biler på vejene. I dag har vi sparet trafikken for to biler, og det er helt konkrete CO2-besparelser. Desuden vil jeg gerne gøre min pendlertid mere spændende end at sidde og tromme på rattet.

 

DTU ser samkørselspotentiale

En ny undersøgelse fra DTU viser, at 82% af privatbilerne i landdistrikterne har et match med bus eller tog. Hvis blot én ud af 10 privatbiler åbner for at tage andre passagerer med, kan halvdelen af de kollektive ture dækkes. En rutebaseret samkørsel, hvor man kan tage passagerer op og sætte dem af undervejs, vil gøre andelen endnu højere. De sparede penge kan i stedet bruges på at styrke den kollektive transports hovednet/de ruter, som er efterspurgte.

Kilde: Professor Otto Anker Nielsen, Trafikdage 2023

 

Hvad er Nabogo

Nabogo er en dansk startup, der fremmer samkørsel i hverdagen som supplement til kollektiv transport. Appen nabogo muliggør rutebaseret samkørsel via digitale mødesteder, og den bliver primært brugt til pendlerture – enten fra A til B, som first/last mile løsning (hvor nabogo er den bedste i Europa ) eller en kombination, hvor man skifter mellem samkørsel, kollektiv transport og cykling.
Nabogo er i 30 danske kommuner samt i Norge, Sverige og Holland via aftaler med regioner og trafikselskaber.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Medstifter og partnerskabsdirektør
Kasper Dam Mikkelsen
Nabogo

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2023

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt