Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341311 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. april 2023 - 13:00

Møbelcirklen giver nyt liv til Randers Kommunes inventar

Randers Kommune har i de seneste 2 år arbejdet med cirkulær økonomi ved udskiftning af møbler og inventar på kommunens arbejdspladser. Via en digital platform kan kommunens afdelinger ”shoppe” genbrugsmøbler, som er blevet til overs andre steder i koncernen.
 

Når man kigger på en kommune gennem ressourcebrillerne, springer brugte møbler, der køres til storskrald, hurtigt i øjnene. Det gjorde de også i Randers Kommune, hvor de mange overskydende møbler fra en skole gav inspiration til Møbelcirklen.

-Idéen er at sikre, at møbler, der ikke længere bliver brugt for eksempel på en skole, på et kontor eller andre steder på kommunens arbejdspladser, kan få nyt liv. Det kræver måske en ombetrækning, en lakering eller bare, at møblet bliver sat sammen med andre møbler, og vupti, så er det klar til et nyt liv et andet sted i organisationen, fortæller Mark Sabro Gregersen, som er projektleder for konceptet Møbelcirklen, der var det første af sin slags i Danmark.

Udover reparation af møbler leverer Møbelcirklen også inventar produceret af paller fra kommunens genbrugspladser, som eksempelvis bordplader, rumdelere og hylder.

 

Flere bundlinjer

Selvom Møbelcirklen er en indsats, der i høj grad hjælper direkte genbrug på vej, og det umiddelbart leder tanken hen på FN’s verdensmål nr. 12 om bæredygtig produktion og forbrug, så havde projektet et andet vigtigt sigte i verdensmål nr. 8 om anstændige jobs og økonomisk vækst. Forankret som en social indsats, bygger projektet på mere bæredygtige løsninger til en anden af de opgaver, en kommune står overfor: At øge beskæftigelsen for borgere fra kanten af arbejdsmarkedet.

-Opgaven kan forklares enkelt: Vi istandsætter og genbruger eksisterende inventar. Arbejdet udføres af mennesker, som har en masse at byde ind med kompetencemæssigt, men som måske har behov for en særlig tilrettelagt håndsrækning for at kunne opnå fast tilknytning til arbejdsmarkedet. På den måde får vi klædt dem på med nye kompetencer og større tiltro til egne evner – og det ender ofte ud i, at de får ordinære timer, fortæller Tine Arensbach, ledelsesansvarlig for Møbelcirklen.

Møbelcirklen er et godt eksempel på den bredde, som et projekt kan få, hvis der arbejdes aktivt med verdensmålene og ikke kun fokuseres på et enkelt. Dog er det ifølge Mark Sabro Gregersen afgørende, at de globale mål omsættes til noget konkret. Noget, der kan vises på en skærm i værkstedet. Noget, som kan kaste en high five af sig, hver gang der tages endnu et skridt mod målet.

-For at gøre det hele lidt mere konkret for medarbejderne, tog jeg udgangspunkt i forretningsplanen og definerede nogle klare mål for Møbelcirklen det første år, forklarer han.

Målene hed:
Antal varer cirkuleret: 500
Besparelse: 1.000.000
Omsætning: kr. 200.000

 

Karoline i køkkenet: Det lille køkken/bord med vask er et mudderkøkken, som Møbelcirklen er ved at udvikle til børnehaverne. Det er lavet af gamle paller og andre dele fra genbrugspladsen og bliver tjekket igennem af kommunens legepladsansvarlige, så de lever op til alle de krav, der nu er til sådan nogle legemøbler i en børnehave.

 

Genbrug og levetidsforlængelse er nogle af hjørnestenene i Møbelcirklens forretningsmodel, som har kørt med stadig stigende succes siden 2020. Koblingen mellem cirkulær økonomi og det rummelige arbejdsmarked har vist sig at være en værdiskabende kombination, der gør op med den lineære tilgang om indkøb og bortskaffelse af kommunalt inventar, som har eksisteret alt for længe. Den samlede ledelse af Møbelcirklen arbejder for kontinuerlig udvikling, da der er flere hjørner af de cirkulære forretningsmodeller, som kan skabe flere rummelige arbejdspladser og reducere møbelforbrugets klimabelastning yderligere.

-Vi undersøger selvfølgelig, om vi kan udvikle flere produkter og afsætte til vores kommunale kunder, men kan vi på en eller anden måde gavne udsatte borgere ved at donere nogle gode produkter, er det også en spændende mulighed. Vi kigger også på plastik, som Randers har et stort know-how indenfor, hvor jeg godt kan se os skabe et nyt kredsløb og udnytte de muligheder, plastik giver for f.eks. at 3D-printe reservedele, forklarer Mark Sabro Gregersen. Tegnebrættet byder også på idéer om at skabe rum for studerende i form af eksempelvis designkonkurrencer, der tager udgangspunkt i Møbelcirklens overskudskapacitet.

-Sidst, men ikke mindst, er Møbelcirklen en vigtig netværkskatalysator for byens private virksomheder. Derfor er målet at styrke viden, know-how om mangfoldig og bæredygtig ledelse og mulighederne for et tættere rekrutteringssamarbejde. Alt sammen yderst relevant i en tid, hvor der er mangel på arbejdskraft, og hvor flere og flere virksomheder tænker bæredygtighed og grøn omstilling ind i deres forretningsmodeller, siger Tine Arensbach.

 

Kommune, kend din kunde

De kundegrupper, der indledningsvist støttede op om Møbelcirklen, var administrationerne i de forskellige forvaltninger. Det var især de mest populære produkter som kontorstole, konferencestole og hæve/sænke- borde, der blev købt. Men kundegrupperne udvikler sig hele tiden, og indenfor plejecentre og daginstitutioner har dem, som sidder med indkøb, nu også fået øjnene op for Møbelcirklen.

-Det skal være nemt at købe bæredygtigt, ellers gør vi det ikke. Så kort er beskeden fra Mark Sabro Gregersen: -Ligesom vi får bedre samvittighed ved at give manden fra Hus Forbi halvtreds kroner, fordi han står lige der, hvor man er på vej ind for at bruge penge alligevel. Eller giver halvtreds kroner til kampen mod kræft, fordi vi alligevel sidder i sofaen og blot skal bruge vores mobil i 1 min. Vi vil alle gerne være bedre mennesker, det hjælper på vores samvittighed, men det skal være nemt. Så gør det nemt! Når man begiver sig ind på et ”marked” og betragter sine kommunale kollegaer som kunder, er det dog ikke helt nok, at de kan få god samvittighed ved at købe inventar gennem Møbelcirklen, forklarer Mark Sabro Gregersen:

-Selvom inventaret er brugt, har mange forventninger om, at det skal fremstå som nyt. Vi forsøger at imødekomme det ved at være ærlige om evt. brugsspor, og så sørger vi for at levere kvalitetsprodukter. Tingene skal være i orden. Derfor bliver alt inventaret inden levering gennemgået nøje og rengjort. Alle stole blive damprenset. Alle hæve/sænkeborde bliver smurt. Alle whiteboards vaskes helt i bund, så de er så hvide som nye. Mekanismerne er ifølge Mark Sabro Gregersen simple: -Hvis produkterne og servicen er af høj kvalitet, skabes der tillid. Tillid skaber både gensalg og verdens stadig bedste markedsføring: mund til mund.

 
 

Hvordan starter man noget tilsvarende?

Nu har du læst med så langt, og er forhåbentlig blevet nysgerrig på, hvordan I kan komme i gang i din kommune. Det kan virksomhedschef ved Jobcenter Randers Erhverv, Tine Arensbach forklare:

-I Randers ansatte vi en kaptajn, som blev bedt om at recirkulere en masse inventar. På spørgsmålet om, hvor inventaret var, fik han den måske lidt ubehjælpsomme besked: Det er derude et sted og venter på, at du finder det, fortæller hun. Dermed var bolden givet op, og de kommende trin var:
• Lav en forretningsplan
• Definér målsætninger
• Identificér kommunens ”passive inventar”

-Skal du i gang med et projekt som Møbelcirklen, må du ikke undervurdere sidste punkt. Det lyder lige til, men det krævede en god portion kold canvas og ydmyghed. Der skulle identificeres nøglepersoner og opsættes mange møder. Det var centralt både i forhold til at få indhentet inventar – og til at få etableret en afsætningskanal, slutter Tine Arensbach.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Caroline Boldsen
Møbelcirklen
Kommunikationsansvarlig
Klaus Brendstrup Kohberg
Affald & Genbrug, Randers Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - April 2023

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Når man taler om solen, så skinner den
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Forsyning
Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt