Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341457 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2017 - 13:20
Regler ved vejarbejde

Kommuner kan have mange roller ved vejarbejde

Der er mange opgaver og forpligtelser at holde styr på for en kommune, der skal grave eller lægge asfalt på en vej. Her følger en kort oversigt over, hvad der følger med kasketten som henholdsvis bygherre, vejmyndighed og entreprenør.
 
 

Når en kommune får foretaget gravearbejde eller får lagt asfalt på kommunens egne veje, har den flere kasketter på. Kommunen er som ejer af vejen bygherre på opgaven, og med den kasket følger bl.a. en række forpligtigelser efter arbejdsmiljøloven. Kommunen er også vejmyndighed, og her er der i vejloven defineret en række opgaver og forpligtigelser. Endelig har kommunen også i nogle tilfælde en tredje kasket som entreprenør – fx når det er kommunes driftsafdeling, der lapper huller i vejene.

 

Kommunen som bygherre

Når kommunen som bygherre får projekteret en opgave, har den, der projekterer arbejdet, pligt til at sikre, at arbejdet i praksis kan udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det gælder både med de rette tekniske hjælpemidler og brugbare beskyttelsesniveauer til at sikre arbejderne mod påkørsel.

I de tilfælde, hvor kommunen byder opgaver ud til eksterne entreprenører, skal den projekterendes anvisninger herom afspejles i udbudsmaterialet.

Når der samtidig er mere end én virksomhed på et vejarbejde, har bygherren bl.a. pligt til at træffe aftale med de enkelte arbejdsgivere om, hvem der har ansvaret for at etablere, vedligeholde og fjerne sikkerhedsforanstaltninger i fællesområderne, herunder afmærkning ift. påkørselsfaren.

De valgte sikkerhedsforanstaltninger, fx beskyttelsesniveauet og udstrækningen heraf, skal fremgå af plan for sikkerhed og sundhed. På mindre anlægsarbejder (ti ansatte og derunder) skal det fremgå af aftalen mellem bygherren og entreprenøren.

Når afmærkningen er en fællesforanstaltning, skal entreprenøren aftale beskyttelsesniveauet med bygherren.

Det fremgår af § 13 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 117 om bygherrens pligter og § 6 bekendtgørelse nr. 110 om den projekterendes pligter. Man kan læse mere om bygherrens opgaver i forbindelse med vejarbejder i håndbogen om afmærkning af vejarbejde.

 

 

 

Vejmyndighed

Som vejmyndighed skal kommunen, før et vejarbejde kan påbegyndes og efter ansøgning fra enten bygherre eller entreprenør, både udstede en gravetilladelse og godkende en afmærkningsplan. Visse forhold herunder - fx hastighed - kræver politiets samtykke. I forbindelse med afmærkningsplanen skal entreprenøren oplyse hvilke(t) beskyttelsesniveau, der anvendes. Beskyttelsesniveauer skal ikke godkendes af vejmyndigheden, men vejmyndigheden påser, at oplysningerne er fremsendt. Hvis Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, vil det af afmærkningsplanen kunne se, hvilke(t) beskyttelsesniveau, der var forudsat.

I forbindelse med hastighedskontrol ved vejarbejdet er det vigtigt, at vejafmærkningen herunder og ikke mindst hastighedstavler er opsat præcis, som politiet har givet samtykke til.

 

Entreprenør

Hvad enten det er kommunens driftsafdeling eller et entreprenørfirma, der skal udføre en opgave, skal man i planlægningen i samarbejde med bygherren fastlægge hvilke af de mulige kombinationer af beskyttelsesniveauer og hastighedsnedsættelser, der anvendes i projektets forskellige faser. Hvis en entreprenør allerede i en udbudsfase er i tvivl om, hvordan den udbudte opgave i praksis kan udføres forsvarligt med de angivne forudsætninger, bør entreprenøren stille uddybende spørgsmål til bygherren.

Ofte er det også entreprenøren, der står for at sende ansøgning om rådigheds/gravetilladelse samt afmærkningsplan til godkendelse hos vejmyndigheden. Entreprenøren skal angive de anvendte beskyttelsesniveauer i afmærkningsplanen, så vejmyndigheden kan se, at der er taget stilling til beskyttelsesniveauet.

 

 

FAKTA: Vejregel om afmærkning af vejarbejder mv.

Vejregel om afmærkning af vejarbejder mv.

Håndbog om afmærkning af vejarbejder m.v. er udkommet i en opdateret udgave.

Bl.a. er håndbogen opdateret med et selvstændigt kapitel om beskyttelsesniveauer, som giver baggrunden for de anbefalinger, der fremgår af bilag 10, hvor der er forslag til anvendelse af beskyttelsesniveau og hastighed for vejtrafikken for konkrete arbejdsprocesser. Der er suppleret med flere arbejdsprocesser i forhold til den tidligere udgave.

Trafikværn kan i visse situationer opsættes i kortere længder end det monteringsvejledningen foreskriver. I givet fald skal trafikværnet forankres.

Det bliver muligt, hvor hastigheden er 50 km/h eller lavere at anvende et 2 tons beskyttelsesmodul. Men i modsætning til 7 tons beskyttelsesmodulet må der ikke foretages manuelt arbejdet umiddelbart efter 2 tons beskyttelsesmodulet. Sikkerhedsafstand afhængig af hastigheden fremgår af skema i håndbogen.

 

Sikkerhed ved vejarbejde

Undersøgelser peger på, at årsagerne til ca. 2/3 af ulykkerne på byggepladser kan føres tilbage til svigt i planlægningen – hos enten projekterende, bygherre eller entreprenør. Der er derfor behov for, at alle parter bliver bedre til at tænke arbejdsmiljøhensyn ind i planlægningen af arbejdet. Vejreglen om afmærkning af vejarbejder giver de tre aktører redskaber til at gøre dette.

 

Sikkerheden inddelt i beskyttelsesniveauer

I vejreglen omtales otte forskellige beskyttelsesniveauer. Et beskyttelsesniveau er i praksis en konkret sikkerhedsforanstaltning, som fx et trafikværn, der sammen med en lavere fart hos trafikanterne sikrer dem, der arbejder på vejen mod påkørsel.

I princippet er de otte niveauer graduerede, så nr. 1 er det laveste og nr. 8 er mest sikker. Men ikke alle sikkerhedsforanstaltningerne er lige egnede til alle typer af opgaver. Til hver opgave skal der derfor foretages et aktivt valg af, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der sammen med den lavere fart er tilstrækkelige for at arbejdet kan foregå forsvarligt. I mange tilfælde vil man skulle kombinere flere beskyttelsesniveauer for at opnå den nødvendige sikkerhed.

 

 
Tabel 1. Beskyttelsesniveauer, som beskrevet i bekendtgørelse om afmærkning af vejarbejder mv. (nr 818 af 22. juni 2017)
 

Sådan vælger du beskyttelsesniveauer

I håndbogens bilag 10 finder du beskrivelser af en lang række arbejdsprocesser, som fx asfaltarbejde, ledningsarbejde eller arbejde med broer og stilladser. Ud fra de enkelte arbejdsprocesser er angivet forslag til, hvilke kombinationer af hastighed og beskyttelsesniveau, der er egnet til netop den arbejdsproces.

Et eksempel på hvordan man vælger beskyttelsesniveauer

Her er der valgt et asfaltarbejde på en trafikvej eller lokalvej i åbent land som eksempel. Det ses i skemaet, at der er tre mulige kombinationer af hastighed og beskyttelsesniveauer. Allerede når arbejdet projekteres, skal rådgiveren derfor overveje, hvilke af de tre, der kan anvendes i forhold til projektets forudsætninger – fx kan kombinationen 2+3 kun anvendes, hvis vejen er bred nok til at levne en fri meter mellem trafikken og arbejdsstedet.

 

 
Ikonerne i illustrationen stammer fra fra 3Fs og Asfaltindustriens arbejdsmiljøkampagne "Sikre Rammer"
 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Holger Delfs
Arbejdstilsynet
Ulrik Winther Blindum
Vejdirektoratet
Trine Leth Kølby
Asfaltindustrien

Bragt i

Teknik & Miljø November 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt