Vi arbejder i planen med at beskrive nye og integrerede løsninger, bl.a. ved at finde de uudnyttede potentialer, der er eksisterende i dag. Limfjorden, som jo fylder meget, kan betragtes som et stykke infrastruktur, ikke blot for skibstrafik i den øst-vestlige retning, men også som en transportåre i nord-sydgående retning. Det handler om at se fjordens uudnyttede potentialer, som måske om et par år er infrastruktur med en ny mobilitetsform - robotbåde i lighed med dem, som i dag afprøves i Amsterdam.
I planen beskriver vi også, hvorledes vi arbejder med en bevidst prioritering mellem mobilitetsformer og anvendelsen af vores kubikmetre i de forskellige geografier i kommunen og under forskellige forudsætninger. For at komme fra ord til det mere handlingsorienterede frem mod 2025 anvender vi Mobilitetens ‘Behovspyramide’, som også Aarhus Kommune har anvendt i deres Trafikplan.
Som et sidste element beskrives samarbejdspartnere og rollefordeling, forstået ud fra på hvilket niveau skal der ske initiativer. Kan Aalborg Kommune selv lave prioriteringerne og optimere på systemerne, eller skal der gives en hjælpende hånd gennem national eller europæisk lovgivning?
Ved klare prioriteringer og afklaringer af, hvem har hvilke roller, tror vi på, at vi er rustet til at håndtere og navigere i de spændende udviklingstendenser, der hastigt ruller derudad.