Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
10. december 2016 - 8:00
Aalborg i bevægelse- Mobilitetsplan 2040

Aalborg sætter fokus på mobilitet i ny trafikplan

Aalborg arbejder på en ny trafikplan som afløser for en tidligere Vejudbygningsplan, der stort set kun omhandlede behov for nyanlæg af veje og cykelstier. Denne gang bliver planen, som hedder ’Aalborg i bevægelse – Mobilitetsplan 2040’ markant anderledes, og det er der mange gode grunde til.

Aalborg Kommune vokser med over 2.000 nye borgere om året, hvoraf flest bosætter sig i Aalborg by. Der er en god og stabil udvikling på arbejdsmarkedet med en stigende beskæftigelsesgrad, og der er godt gang i uddannelsesmiljøet med mange nye studerende.  Byomdannelse, byfortætning og flere ungdomsboliger er fundamentet i udviklingen, og vi taler om en mobilitets’drevet’ byudvikling, hvor byen bindes sammen af et højklasset, kollektiv trafiksystem - +BUSSEN som er et BRT-system.

I Aalborg Kommune betragter vi mobilitet som et fundament, en nødvendighed, som dog skal udmøntes forskelligt afhængig af formål, tid og sted. Der skal være plads til alle trafikantarter – men ikke nødvendigvis på de samme vilkår alle steder.

Vi har ikke alene fokus på Aalborg by, men fokus på at have en velfungerende mobilitet i hele kommunen, hvor de nødvendige forbindelser skal sikres, både regionalt, nationalt og internationalt.  Det er væsentligt, at kommunen og de større byer er integreret i det internationale transportsystem. Både set ud fra logistikkens knudepunkter, persontransport og informationsudveksling – og med god mobilitet over store såvel som små distancer.

Limfjorden som udfordring

I Aalborg Kommune kan vi ikke se isoleret på det øgede transportarbejde inden for vores egen geografi, som en stor befolkningsforøgelse og et godt erhvervsliv medfører. Vi er nødt til at se ud over kommunegrænsen. Aalborg ligger som det regionale center i Nordjylland, og de beslutninger om forandringer, som Aalborg vælger at implementere i eksisterende eller ny infrastruktur, kan meget vel influere på mobiliteten i de omkringliggende kommuner.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Limfjorden giver en speciel udfordring i forhold til at få mobiliteten til at hænge sammen i den nord-sydgående akse. Og med den mængde trafik, der allerede er i dag, og med den efterspørgsel på mobilitet, som en vækst i befolkningen og erhvervslivet medfører, bliver udfordringen ikke mindre. Det medfører ikke alene fremkommelighedsudfordringer omkring Limfjordstunnelen, men det giver også begrænsninger for, hvor store forandringer vi kan lave på den firesporede Limfjordsbro.

Det er ikke sikkert, at Aalborgs nabokommuner og staten umiddelbart vil se positivt på, at bilfremkommeligheden indskrænkes på Limfjordsbroen for at sikre to spor til den kollektive trafik. Men skal der for alvor rykkes på balancen mellem de forskellige mobilitetsformer, vil det give god mening at give bedre rum for den kollektive trafik, så vi får flere i busserne og færre biler. Derved får vi en mulighed for at prioritere vores kvadratmetre anderledes med mere plads til byrum og mennesker og med et sundere klima.

Tidens krav

Vores byer er i disse år under store forandringer, og litteraturen taler om ’byerne som nationernes konkurrence’. Byerne kan bidrage med konkurrencefordele for virksomhederne ved den måde ’arbejde, bo og vidensarkiver’ er forbundet gennem infrastruktur, både den fysiske og den virtuelle. Det er væsentligt, at byerne er lette at komme rundt i, der skal være let adgang til fri luft, grønne områder med hurtig adgang til viden og informationer.

I dag forsøger vi at udnytte ikke alene kvadratmeterne, men også kubikmeterne bedre - byfortætning, bygge i højden, parkering i eller over jorden, integrerede anvendelser af såvel bygninger som infrastruktur. Udviklingen går i det hele taget fantastisk hurtig – ikke mindst inden for det teknologiske felt, hvor vi ser selvkørende køretøjer og robotbåde fare derudaf. Der er andre udviklingstendenser, der taler om deleøkonomi, IT-mobilitet, multimodalitet, connectivity mv. De hastige forandringer og nye tiltag har betydet, at vi har valgt at indarbejde to tidsperioder i mobilitetsplanen: En handlingsorienteret frem mod 2025 og en scenarieorienteret frem mod 2040.

Uudnyttede potentialer

Vi arbejder i planen med at beskrive nye og integrerede løsninger, bl.a. ved at finde de uudnyttede potentialer, der er eksisterende i dag. Limfjorden, som jo fylder meget, kan betragtes som et stykke infrastruktur, ikke blot for skibstrafik i den øst-vestlige retning, men også som en transportåre i nord-sydgående retning. Det handler om at se fjordens uudnyttede potentialer, som måske om et par år er infrastruktur med en ny mobilitetsform - robotbåde i lighed med dem, som i dag afprøves i Amsterdam.

I planen beskriver vi også, hvorledes vi arbejder med en bevidst prioritering mellem mobilitetsformer og anvendelsen af vores kubikmetre i de forskellige geografier i kommunen og under forskellige forudsætninger. For at komme fra ord til det mere handlingsorienterede frem mod 2025 anvender vi Mobilitetens ‘Behovspyramide’, som også Aarhus Kommune har anvendt i deres Trafikplan.

Som et sidste element beskrives samarbejdspartnere og rollefordeling, forstået ud fra på hvilket niveau skal der ske initiativer. Kan Aalborg Kommune selv lave prioriteringerne og optimere på systemerne, eller skal der gives en hjælpende hånd gennem national eller europæisk lovgivning?

Ved klare prioriteringer og afklaringer af, hvem har hvilke roller, tror vi på, at vi er rustet til at håndtere og navigere i de spændende udviklingstendenser, der hastigt ruller derudad.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Afdelingsleder
Mette Skamris
Aalborg Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt