Elbusser er ikke bare fri for udledning af CO2, men også NOx og partikler i det lokale miljø. Og så støjer de markant mindre. Støjpåvirkningen er især lavere ved lave hastigheder, eksempelvis acceleration fra et stoppested. Støjreduktionen fra elbusser vil derfor være størst på de centrale og mest trafikerede strækninger gennem byerne, hvor der er mange stop, og hastigheden er lav.
Nye samarbejder
Overgangen til elbusser rummer udfordringer for mange kommuner og trafikselskaber, fordi elbusser kræver samarbejde mellem helt nye parter. Der er de virksomheder, som skal levere ladeinfrastruktur, el og service til ladeinfrastruktur, og der er busvognmænd og chauffører, som skal lære en ny teknologi at kende. Erfaringerne fra blandt andet Göteborg, hvor der kører en elektrificeret buslinje, viser, at det i praksis går smertefrit, når først alt udstyr er sat op. Udfordringen er at få tilrettelagt udbuddene i trafikselskaberne, så det kan lade sig gøre for busvognmændene at byde ind med elbusser. Som trafikselskaberne i dag tilrettelægger udbuddene, er det ikke sandsynligt, at operatørerne byder med elbusser. Først og fremmest på grund af store udfordringer med håndteringen af infrastrukturen i byrummet.
Ladeinfrastruktur vigtig
Forud for et bud med elbusser skal busvognmanden afklare med de relevante kommuner, om de vil give tilladelse til at placere ladeinfrastruktur på kritiske steder på ruten. Samtidig er det vigtigt for operatørerne, at de ikke risikerer at skulle afgive pladsen til ladestationen i løbet af kontraktperioden, ved at kommunen trækker operatørens tilladelse til den specifikke plads tilbage. Det kan være et stort arbejde at sikre sig disse rettigheder over den korte periode, der ofte går fra et udbud offentliggøres, til et bud skal afgives. Samtidig er der nye risici for vognmanden. Hvordan afskriver man en ladestander, der kan holde mere end 20 år, hvis man kun er garanteret at køre elbus i seks år, eller hvad hvis der findes forurenet jord, hvor ladestanderen skal sættes op?
Udfordringer skal løses
For at løse disse udfordringer er der behov for, at trafikselskaber og kommuner spiller en aktiv rolle, inden busruter sendes i udbud for at klarlægge, hvor ladestandere må sættes op, hvor meget må de fylde, vil trafikselskaber overtage ladeinfrastruktur, når kontraktperioden ophører eller give længere kontrakter til busvognmændene?
I Dansk Elbil Alliance arbejder vi med at afklare disse spørgsmål sammen med kommuner og trafikselskaber med støtte fra EU's Interreg-program.