Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341407 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. juli 2016 - 8:00
Det digitale eksprestog

Stil de rigtige spørgsmål

Den digitale udvikling øger tempoet, og det stiller nye krav til nutidens og fremtidens ledere. Fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, Future Navigator, giver her sit bud på, hvordan digitalisering vil påvirke ledelse inden for teknik- og miljøområdet – med et par kommentarer fra chefkonsulent i COK, Hanne Lykke.

Hvad består det digitale 
eksprestog af?

- I dag går det sindssygt hurtigt. Det ligner mest af alt en hajfinne. Den ene dag læser du om, at en ny opfindelse er på vej, og den næste dag kan borgerne slet ikke huske, at den opfindelse ikke altid har været der. MobilePay er et eksempel, som alle tog til sig over night. Det har revolutioneret hele vores betalingssystem. 

Nu går det ikke længere at sige, at man ikke har småpenge, når fx Kræftens Bekæmpelse samler ind. Så må man bare swipe.

Chefkonsulent Hanne Lykke bekræfter, at den teknologiske udvikling inden for teknik og miljø går stærkt, men også at området har været dygtige til at udnytte teknologiens muligheder.

- Intelligent byudvikling har i regi af smart cities bidraget til vækst og udvikling og ikke mindst nye og anderledes privat/offentlige alliancer. Men allerede tilbage i 90’erne var GIS den helt store teknologiske løftestang for work smarter. I dag indgår GIS i det store Big Data-perspektiv sammen med nye kilder som geo-apps, foto, video, sociale medier og droneteknologien, som lige nu vinder frem med syvmileskridt inden for fx bygningseftersyn og miljøtilsyn. Teknologier, der både kan rationalisere og revolutionere den måde, arbejdet i dag tilrettelægges og organiseres på – og de services man kommunalt kan tilbyde. Ledelsesmæssigt ligger der derfor en stor opgave i at oversætte de teknologiske muligheder til konkrete ledelsesværktøjer og høste de gevinster, som den nye teknologi giver, siger Hanne Lykke, der er ansvarlig for forretningsområdet teknik og miljø i COK.

 

Hvordan påvirker den digitale 
udvikling offentlig ledelse?

- I Future Navigator kigger vi på, hvordan digitaliseringen og ny teknologi 
ændrer vores måde at tænke, leve og føle på. Tendensen inden for kommunal ledelse er tydelig, man går fra at have været en autoritet – en besluttende myndighed, der servicerer borgerne til at være en facilitator for samskabelsesprocesser i samarbejde med borgerne, virksomhederne og andre aktører. 
En forandring der kun er mulig i kraft af teknologien og de digitale platforme. 

For at opnå det fulde udbytte af teknologiens muligheder kræver det, at man som offentlig leder formår at stille de gode spørgsmål. Nøglen til at udnytte teknologiens fulde potentiale i opgaveløsningen er at give plads til borgerne og andre interessenter. 

Hanne Lykke er enig i, at de nye teknologier øger borgerne og virksomhedernes stemme.

- Borgere og virksomheder er på den ene side kommet meget tættere på den kommunale myndighed. Digital selvbetjening gør, at vi kun er få klik væk fra at kunne give feedback, klage eller være hjælpsomme, når fx der er huller i veje og stier. De teknologiske muligheder understøtter den aktive borgerdialog. 

Omvendt har der måske heller aldrig være stå stor afstand mellem kommunen og borgerne, fordi digitale standardiseringer gør personlige og individuelle hensyn mindre. Kommunen er så og sige i en digital armslængde fra borgerne. Det kalder på 
en tværsektoriel drøftelse af, hvad borgerservice er og skal være i fremtiden, understreger Hanne Lykke. 

Undersøgelsen Kommunal Ledelse 2015 fra COK viser, at offentlige ledere ikke er særligt opmærksomme på ledelse af digitalisering. Hvorfor?

- Det er et levn fra gamle dage. I gamle dage havde man edb- og nu it-afdelingen, som skulle forestå det digitale. I dag skal vi alle kunne ”speake data”. Vi skal alle have en fornemmelse af, hvordan man gør det her. Det duer simpelthen ikke at sige, at det er der nogle andre i en anden afdeling, der tager sig af. Det skal ligge i vores dna. Vi skal tænke i skalerbarhed og samskabelse, og vi skal tænke i at skabe noget bedre for borgerne ved at kunne tænke langt mere på tværs. Derfor handler det om, at vi alle sammen træner evnen til at forstå, hvilke muligheder der fx ligger i Big Data eller interaktion, og det kræver både ledelse, og at lederen selv er en god rollemodel, som giver medarbejderne plads til at øve, træne og lege med nye digitale kompetencer. 

Et eksempel kunne være brugen af hjemmesider. Hjemmesider går fra at være et sted, hvor borgerne bliver informeret til et sted, hvor man interagerer med borgerne. Hermed bliver hjemmesiden et sted for samudvikling.

Hvordan kommer man fra strategi til praksis, der styrker løsningen af kerneopgaven?

- Husk – digitalisering skal skabe noget bedre – ikke mere. Medarbejdere og kolleger står af, hvis de ikke hurtigt fanger den kollektive gevinst. Start med, hvilken værdi der skal skabes, så løsningen, så produktet - så det digitale.

Fremgangsmåden kan eventuelt være, at man inviterer et tværfagligt team indenfor. Beskriv over for dem, hvad der er din vision, og hvad organisationen gør, når organisationen gør, det organisationen gør. Prøv derefter sammen med det tværfaglige team at skitsere, hvordan organisationen eventuelt ville kunne gøre det smartere og mere skalerbart med digitalisering.

Benyt en af de mange eksisterende platforme til digital videndeling. På den måde slipper I for at drukne i mails, og I fastholder den røde tråd i projekterne og bevarer overblikket.

Hvordan bliver medarbejderne engagerede i brugen af digitale løsninger?

- Gør alle medarbejderne ansvarlige for selv at rette, opdatere og poste relevant, digitalt materiale. De fleste systemer er bygget af enkle indholdsklodser, der ikke kræver stor ekspertise. Vi beder jo heller ikke andre poste for os på Facebook eller LinkedIn. 

Dernæst vil jeg anbefale 80/20-modellen. Det handler ikke om at dele perfekt viden, men at lave nogle skitser, som andre – kolleger, ledere og samarbejdspartnere – kan forholde sig til. Betaversioner og ”work in progress” bliver den normale arbejdsform, hvor du får lov til at bidrage med 80 pct. af værdien på 20 pct. af tiden - ikke omvendt!

Min sidste anbefaling til, hvordan medarbejderne bliver engagerede, er gennem en buddy. En buddy kender vi fra dykning, hvor du har en makker, der sikrer, at dit udstyr er i orden. 

Parvis er vi typisk mere modige og bedre til at sparke hinanden bagi – også i forhold til de digitale udfordringer. Typisk er den største hæmsko bare at komme i gang. Med en buddy vil de fleste føle sig forpligtet, fordi det skylder man sin buddy.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Pressekonsulent
Jes Vitting
COK

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt