Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341295 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Ikke en pyt på vejen  trods skybrud
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
KLIMAVEJ I STOR SKALA

Ikke en pyt på vejen trods skybrud

Luftshavnsvej i Aalborg er nu belagt med perforeret asfalt, som skal sikre strækningen mod gener fra skybrud. Samtidig sparer kommunen udgifter til nye, større kloakker og vandafledning.

Stadig flere skybrud og medfølgende kaskader af regnvand kræver større og dyrere kloakker i fremtidens Danmark - det hører vi ofte. Eller kræves det nu også? Måske er det snarere nytænkning, der er brug for.

Aalborg Kommune har netop gen-indviet sin 1,7 km lange og tungt trafikerede Lufthavnsvej, som såkaldt ”klimavej” i Nørresundby. Vejen er bevis på, at klimaudfordringerne på det område faktisk kan løses relativt billigt.

Klimavejsbenævnelsen er nemlig udtryk for en ny type anlægsteknik og et materialevalg, som bygge- og anlægsudviklingsvirksomheden NCC’s vejafdeling, NCC Roads, har udviklet for at imødegå netop skybrudsproblematikken. Der er tidligere etableret kortere vejforsøg bl.a. på lukkede vejstykker i Odense, Billund og Farsø, men de 14.000 kvadratmeter vej i Aalborg er markant i Danmark, som det mest og tungest trafikerede stykke vej, som indtil nu er etableret som klimavej. 

Lufthavnsvej betjener Nørresundbys vestlige industriområde samt kollektiv trafik mellem den ekspanderende Aalborg Lufthavn og byens centrum.

Den ”tungeste” bruger af den nye vej er BMS’ lastbillift-division med Europas største flåde af de tungeste kraner på lastvogne - i 100 ton klassen. 

- Vi er meget tilfredse. Mine chauffører mærker ingen forskel og er tillige 
meget imponerede over vejens sugeevne. På den måde undgår vi også at sjaske fodgængere og cyklister til i regnvejr, fastslår divisionsdirektør Ib Steffensen, BMS.

Politisk glæder man sig også over projektet i landets trediestørste kommune.

- Klimaændringer er blevet en del af vores virkelighed i Aalborg Kommune. Vi har udarbejdet en ansvarlig klimapolitik, som vi handler på baggrund af med genetableringen af Lufthavnsvej som konkret eksempel. Jeg er glad for, at Aalborg Kommune i et stærkt samspil med rådgiver og asfaltleverandør kan handle så visionært. Vi går fra viden til aktiv handling mod de ekstreme vejrhændelser og kraftige regnskyl, siger rådmand for Aalborgs By- og Landskabsforvaltning, Hans Henrik Henriksen.

Regnvandet kan næsten uanset mængde løbe lige igennem. Bl.a. fordi anlægget under asfalten er opbygget af en usædvanlig type bærelag, der levner meget mere plads til opsamling af regnvand end sædvanligt. Faktisk op til 30 procent eller 300 liter pr. kubikmeter grus.

- Helst skulle trafikanterne - ligesom BMS’ lastbilliftchaffører - slet ingen forskel mærke, bortset fra at de ikke støder på kloakdæksler på den ”nye” Lufthavnsvej. For der løber nemlig ingen kloakker under klimavejen. Det skyldes, at den benyttede asfalt er en særlig ”perforeret” type – en såkaldt permaasfalt, siger Søren Hageman, direktør for vand- og forsyningsområdet hos rådgivningsvirksomheden NIRAS.

Regnvandet kan næsten uanset mængde løbe lige igennem. Bl.a. fordi anlægget under asfalten er opbygget af en usædvanlig type bærelag, der levner meget mere plads til opsamling af regnvand end sædvanligt. Faktisk op til 30 procent eller 300 liter pr. kubikmeter grus, som vandet siver igennem for så at løbe videre ned i jorden.

Selv ikke et skybrud med 120 mm regn på kort tid burde efterlade så meget som en pyt på vejbanen. Det har NCC dokumenteret gennem mange forsøg hos såvel Teknologiske Instituts certifiseringspartner, Dancert, og i laboratorierne hos det svenske vejteknologiskinstitut, VTI i Linköping. På den nye Lufthavnsvej er der blandt andet anvendt 12.000 ton DrænStabil og 4.500 ton asfalt.

- Det spændende bliver så blandt andet at opleve holdbarheden af asfaltbelægningen. Alle vores beregninger og test viser, at den nye type vejkonstruktion ikke bliver meget dyrere på f.eks. ti års sigt inklusiv 
vedligehold i forhold til traditionelle typer. Dermed er den nye vejtype i virkeligheden væsentlig billigere og tillige langt mindre problematisk at etablere, fremfor hvis man bare var fortsat med den traditionelle type vejbelægning og konstruktion.

Den skulle nemlig så være suppleret med nye større og klimasikrede kloakker samt vandopsamlingsbassiner, som det ofte er meget problematisk at finde plads til i dagens bybillede, forklarer salgschef Michael Brask fra NCC Roads. Han venter, at Aalborgs nye 
klimavej bliver ”udflugtsmål” for landets øvrige kommuner, der også skal i gang med klimasikring af gadenettet.

Lufthavnsvej går nye veje

Læs her de tre involverede parters oplevelser af tekniske udfordringer undervejs og 
positive overraskelser:

Henrik Jess Jensen, afdelingsleder i Trafik & Veje, Aalborg Kommune:

”Den største tekniske og politiske udfordring ligger i, at vi nu arbejder i fuld skala med 
noget, som vi ikke har erfaringer med. Og det på en 1,7 km vej, som skal bære tung trafik fra et industrikvarter og en stor del af busserne til Aalborg Lufthavn. Normale projekter i vejsektoren bygger på 100 års erfaringer, så det er virkelig et teknologispring af dimensioner. Vi går populært sagt nye veje. Det giver også nye muligheder. Kommer der en olieforurening, vil vi kunne styre den ved at lukke drænudløbene, kontrollere hvor det kommer fra og nå at rense eller suge op, inden det rammer åer eller Limfjorden.”

Jesper Christensen, projektleder på Klimavejen, NIRAS:

”Optimalt ville grundvandsstanden ligge langt under belægningen, men grundvandet ligger højt på Lufthavnsvej. Derfor har vi designet et nyt system med dræn under belægningen for at få fuld udnyttelse af drænstabilen. Det har vores projektingeniører regnet meget på. Med de skybrud, vi har set indtil videre, fungerer det godt, men det er klart, at vi følger spændt med i fremtiden. Helt praktisk har vi erfaret, at vi skal fintænke på supplerende adgangsveje allerede i projekteringsfasen. Vi kan ikke køre med de tunge maskinger i denne type drænstabil, for det giver sporkøring. Drænstabilen har ikke ”sandkit”, som normal stabilgrus, og er derfor ikke modstandsdygtig til kørsel i anlægsperioden.”

Michael Brask, salgschef i NCC Roads:

”Vi skal være opmærksomme på, at materialet ikke bliver blandet. Sand i materialet går ud over permeabiliteten. Drænstabilen er så ”levende”, at vi skal fylde op til færdig højde fra starten. En positiv overraskelse har været, at vi nu kører asfalten til udlæggermaskinen ind med dumper. Den har en større trædeflade ift. almindelige lastbiler, så vi kan undgå at udlægge køreplader. Det var en læring, vi fik i de første to etaper af Lufthavnsvej, og som vi implementerede i etape 3 og 4.”

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Leder i kommunikation
Trine Henriksen
Aalborg Kommune
Kommunikationspartner
Gitte Nikolajsen
NIRAS
Salgschef
Claus Lønstrup
NCC Roads

Relaterede sider

  • Beregninger af udgifter til ladestandere til kommunal bilflåde
  • 2 minus 1 veje – sådan bruges de i kommunerne
  • Billisterne leverer data
  • Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde
  • God dialog om veje og kontrakterformer
  • Lysmaster kan samle oplysninger
  • Ny vejlov kan give både glæder og ærgrelser
  • Landsdækkende analyse af kommunal vejvedligeholdelse
  • Den røde bil holder øje
  • Ambitiøs og dygtig leder til Vej og Trafik i Skanderborg Kommune

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Trafik

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt