Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341407 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Erfaringsopsamling skal gøre kontrakter bedre fremover
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
FUNKTIONSKONTRAKTER FOR VEJOMRÅDET

Erfaringsopsamling skal gøre kontrakter bedre fremover

Temadag om funktionskontrakter satte fokus på fordele og ulemper ved funktionskontrakter. Funktionskontrakter er en populær kontraktform - og det er vigtigt at blive skarpere på, hvordan den bedst anvendes.

Onsdag den 16. september samledes 163 vejfolk fra kommuner, Vejdirektoratet, rådgivere og entreprenører i Middelfart til en temadag om funktionskontrakter for vejvedligeholdelse. Programmet var fastlagt i tæt dialog med vejfolk og eksperter i vejvedligeholdelse fra hele landet. Det betød en enestående mulighed for at bidrage med erfaringer i et stort forum med ét fokus: Langsigtet vejvedligeholdelse. 

Og der er mange og gode erfaringer at samle op på. Den første kommunale funktionskontrakt blev udbudt for 14 år siden og udløber i år. I dag findes 47 tilsvarende kontrakter i Danmark, hvilket dækker cirka 19 procent af de kommunale veje. Typisk løber en funktionskontrakt i 15 år. Kontraktformens karakteristika er – som navnet beskriver – at vedligeholdelsen beskrives ved hjælp af funktionskrav eller tilstandskrav, modsat udførelseskrav som i typiske kontraktformer på vejområdet. Entreprenøren lever op til faste tilstandskrav i hele perioden, og modtager en fast årlig betaling for vedligeholdelsen. Kontrakterne omfatter typisk vedligehold af asfaltveje og tilhørende rabatter.

Sandheden om funktionskontrakter

En del af temadagens program var gruppearbejde, hvor alle deltagere bidrog med deres erfaringer og holdninger til fordele og ulemper ved funktionskontrakter. Gruppearbejdet blev startet op med ”Sandheden om funktionskontrakter” – skarpe påstande fra et panel der repræsenterede kommuner, asfaltentreprenører og rådgivere.

Der er nok ligeså mange holdninger til funktionskontrakter som der er vejfolk. Men alligevel kunne der drages nogle konklusioner fra dagen.

Funktionskontrakter har sin primære styrke ved at vedligeholdelsestilstanden af vejnettet er låst fast i 15 år frem. Budgettet er derved sikret og asfaltkontoen kan ikke bruges til andre opgaver når der er lavvande i kommunekassen. Kontraktformen er også meget effektiv hvis der er et større investeringsbehov til nedbringelse af efterslæb. En typisk erfaring, fra kommuner med funktionskontrakter, er, at der bliver færre klager fra borgere over vejenes tilstand. Priserne er typisk også fordelagtige, da der dels er stor konkurrence om så store jobs som 15 års vedligeholdelse af et vejnet er, og fordi det er fordelagtigt for entreprenøren selv at kunne planlægge tidspunkt for udførelse. 

Omvendt skal man gøre sig klart, at når vedligeholdelsen af asfaltbelægninger er låst i et fast budget, går det hårdt ud over øvrige områder i forvaltningen, når der er behov for besparelser. De fastlåste kontrakter kan også være en ulempe hvis der opstår politiske ønsker i forhold til hvilke veje der skal sættes i stand. 

Flere udtrykte bekymring for at priserne på funktionskontrakter er blevet så lav, at der fokuseres mere på at overholde krav end på kvalitet og udvikling. Som der blev sagt i en af de skarpe påstande: ”Man får hvad man betaler for”. Det betyder selvfølgelig at vi må tænke os ekstra godt om, når vi fastsætter krav og rammer i kontrakten.

Gode råd

I forhold til hvor funktionskontrakter er gode og mindre gode, blev det fastslået, at der er store udfordringer ved at anvende funktionskontrakter i byområder. Dels er ledningsejere vanskelige at ”styre”, og de gør det svært for asfaltentreprenøren at planlægge vedligeholdelsen. Dels kan det være problematisk for kommunen at følge med, når der skal udføres omkostningstunge følgearbejder, som for eksempel renovering af kantsten og fortove.

Et emne der også blev debatteret på dagen, var, at det er vigtigt at forventningsafstemme i forhold til kommunens politikere, både forud for en kontrakt, men også i kontraktens løbetid. I en funktionskontakt foregår det meste arbejde typisk i starten af kontrakten. Mange politikere udskiftes i kontraktperioden, og de politikere der sidder i slutningen af kontrakten har svært ved at forstå, at der betales et stort årligt beløb, når der ikke udføres arbejde. Det er derfor vigtigt jævnligt at fortælle, hvad der samlet er udført i kontraktperioden.

Der lød en særlig opfordring til kommunerne fra både rådgivere og entreprenører: Sørg for at starte processen med funktionsudbud i god tid. Det er et omfattende arbejde for rådgiverne at få målinger og datamateriale gjort klar, og asfaltentreprenørerne har brug for god tid i tilbudsfasen, så prisen bliver den rigtige.

Ud over gruppearbejdet bød temadagen på flere meget interessante indlæg fra kommuner med konkrete erfaringer med funktionskontrakter; Aalborg, Fladså, Faxe og Lemvig kommuner. Disse kommuner var nøje udvalgt da de har interessante erfaringer med kontrakter der er tæt på udløb, flere kontrakter per kommune grundet kommunesammenlægningen i 2007, og for Aalborgs vedkommende også kontrakt i et byområde.

Erfaringer indgår i vejregelarbejde

En hel del af de erfaringer, der fremkom på dagen, er der allerede taget højde for i vejreglernes nyeste paradigme for funktionsudbud. I udbudsmaterialet er der sket en væsentlig detaljering og præcisering af ansvarsfordelingen mellem entreprenør og kommune, og det har ført til bedre udbud og bedre tilbud. Men der fremkom også nye erfaringer og holdninger, der vil inspirere i det videre arbejde med paradigmet. Og ikke mindst er alle blevet lidt klogere på nuancerne i funktionskontrakter.

OPLEV TEMADAGEN

Referat og indlæg fra temadagen findes på Asfalt-industriens hjemmeside. Her kan du se – og endda høre – alleindlæg, så hvis du var uheldig ikke at kunne deltage, har du stadig chancen. Temadagen blev arrangeret i et samarbejde mellem Vejregel-gruppen for funktionsudbud, Kommunernes Landsforening og Asfaltindustrien.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Ingeniør
Susanne Baltzer
Vejdirektoratet

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed
Veje, trafik og trafiksikkerhedݯvrige

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt