Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341287 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Billisterne leverer data
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
TRAFIKSTYRING I HERNING

Billisterne leverer data

Herning kommune indsamler data fra trafikanter på en af byens mest trafikerede veje. Billisternes data skal bruges som grundlag for en ændring af lyskrydsene på vejen, og kan på sigt ændre lyssignalerne så de tilpasses myldretid.

Intet på den trafikerede Silkeborgvej i Herning afslører, at der de kommende måneder foregår et storstilet trafiktælling. Systemet, der indsamler data, kan på sigt kommunikere med lyssignalerne, så det indirekte er trafikanterne selv, der bestemmer, om der skal være rødt eller grønt!


Ved en computer på Rådhuset i centrum af Herning sidder Stig Grønning Søbjærg fra Rambøll, og Line Nørby fra Herning kommune. De indsamler data fra trafikanter på Silkeborgvej, der er indfaldsvej fra motorvejen, og forbindelsesvej til oplandsbyerne mod øst.

 

Men modsat tidligere, hvor trafikmålinger foregik med stopur og bilture, så foregår den i Herning med udgangspunkt i googledata, der indsamler data og rapporterer, uden de to trafikplanlæggere skal gøre andet end at udpege strækning og tidspunkter for, hvornår dataene skal hentes ind i computeren og analyseres.

 

DATAINDSAMLING FRA MOBILENHEDER

Blandt andet nordjyske Blip Systems har udviklet et system, som kan bruges til intelligent trafikovervågning. Systemet kan blandt andet bruges til at forhindre kø og til at guide bilister hurtigere igennem de større byer.

Det nye system blev i første omgang kaldt ulovligt af Erhvervsstyrelsen, da teknologien indsamler de såkaldte MAC-adresser fra bilisternes smartphones uden at de har givet deres samtykke. 

I første omgang vurderede Erhvervsstyrelsen at indsamlingen stred mod reglerne i et særskilt EU-direktiv.

Den afgørelse er blevet omstødt og trafikovervågningen er igen blevet lovlig , da systemet netop ikke giver brugerne mulighed for at identificere brugerne af de pågældende MAC-adresser, og indsamlingen altså er anonym.

Overvågningssystemer bliver blandt andet brugt i Aalborg, Esbjerg og Aarhus til at kortlægge færden i byernes gader og overvåge trafikken.

Traditionelt fungerer denne teknologi blandt andet ved at registrere biler med tændt bluetooth-enhed - såsom mobiltelefoner og navigationsanlæg via enheder i vejsiden. 

Ved at indsamle data kan man måle rejsetider, advare billisterne mod kødannelser og forsinkelser. Imcity løsningen adskiller sig fra disse løsninger ved at basere sig på såkaldte crowdsourced data, der ikke kræver installation af udstyr i vejsiden. 

Som ekstra bonus kan kommunens vejansvarlige også bruge data til avancerede trafikanalyser som fx kan bruges til at indstille trafiklysene, så billisterne rammer en “grøn bølge”.

Kø og massiv trafik ved lyskrydsene på strækningen er i dag et hyppigt forekommende fænomen, men nu har kommunen fået medfinansiering fra staten til at forbedre lyssignalerne og fremkommeligheden. Forbedringerne på strækningen vil både være til gavn for bilerne, men ikke mindst busserne vil få særlig prioritering gennem krydsene. Da kommunen skulle vælge, hvilket system man ville bruge til indsamling af rejsetidsdata, faldt valget på ImCity fra Imtech.

 -Når vi tidligere har indsamlet data, har det været på den helt gammeldags facon, hvor vi tager et stopur med på tur. Men det er både dyrt og enormt tidskrævende og samtidig giver det kun et øjebliksbillede af rejsetiden. Med det nye system har vi en langt større mængde data som grundlag for evalueringerne af de ændringer der laves, forklarer Stig Grønning Søbjærg.

Anonyme data

Teknologien, med indsamling af data fra trafikanter, har været igennem en omtumlet tilværelse og blev i første omgang kendt ulovligt. Men den afgørelse er blevet omgjort, og i dag er der en række systemer, der kan samle data fra bilister, uden fysiske installationer i vejsiden, men vha. GPS i bilen, eller via registrering af mobiltelefonernes position.

-Vi har ikke en måling på samtlige biler der passerer, og kan heller ikke nøjagtig se antallet, eller følge den enkelte bilist, men qua de kurver systemet viser os, kan vi meget nøjagtigt se, hvornår på døgnet der er spidsbelastninger, og hvilken gennemsnitlig rejsetid bilisterne har. udtaler Stig Grønning Søbjærg.

Software systemet arbejder videre på rådhuset

Målingerne fortsætter efteråret ud, og undervejs ændres lyssignalernes indstillinger, til gavn for den kollektive trafik, og derigennem til gavn for CO2 udslip, kødannelser og frustrerede trafikanter, der ærgrer sig over for ofte at ramme den røde bølge gennem byen. Til den tid bliver det spændende at følge data fra rejsetidssystemet for at se i hvilket omfang forbedringerne lever op til forventningerne.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Freelancejournalist
Lone Mørup Mikaelsen

Relaterede sider

  • Beregninger af udgifter til ladestandere til kommunal bilflåde
  • 2 minus 1 veje – sådan bruges de i kommunerne
  • Ikke en pyt på vejen trods skybrud
  • Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde
  • God dialog om veje og kontrakterformer
  • Lysmaster kan samle oplysninger
  • Ny vejlov kan give både glæder og ærgrelser
  • Landsdækkende analyse af kommunal vejvedligeholdelse
  • Den røde bil holder øje
  • Trafiknetværk Sjælland - Møde 14 - Mødet aflyses pga Coruna og flyttes til 18. marts 2021

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Trafik
Veje, trafik og trafiksikkerhed›Trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt