FlytJord.dk gik i luften i foråret 2014 i både Aarhus Kommune og ved jordtippen på Aarhus Havn, og det første års brug har bragt gode erfaringer med sig. I udarbejdelsen af selvbetjeningen blev repræsentanter for de forskellige partnere inddraget, og det sikrede en unik, helhedsorienteret løsning. Ingeniørvirksomheden NIRAS har stået for udviklingen af systemet og er desuden ansvarlig for driften i de første fire år.
- Den tidligere inddragelse af repræsentanter for de forskellige brugertyper samt et frugtbart samarbejde med Aarhus Havn og NIRAS er måske den væsentligste årsag til, at vi er kommet i mål med et så velfungerende system. Og vi ved, at det fungerer. For siden FlytJord gik i luften, er der behandlet 3.500 jordanmeldelser og leveret mere end 32.000 vognlæs til Aarhus Havn. Vi har flere end 450 brugere, og i de første 11 måneder har systemet fungeret i mere end 99 pct. af tiden, fastslår Kristian Lei Kaltoft, der er Aarhus Kommunes projektleder på FlytJord.dk.
Foruden Aarhus Kommune bruges systemet nu også i Syddjurs Kommune, hvor der også er stor tilfredshed at spore.
- For os er systemet først og fremmest tidsbesparende. Processen var før langsommere, fordi anmelder først skulle anmelde jordflytningen i et skema og sende det til os. Derefter udfyldte vi vores del og underskrev, scannede anmeldelsen ind og tilbagesendte den til anmelder. Med FlytJord.dk foregår hele processen elektronisk, og det er nu meget mere systematiseret og glidende. Vi er meget tilfredse med systemet, og det indtryk får jeg også fra blandt andet entreprenører, som bruger FlytJord. dk i det daglige, siger Helle Munch Sørensen, der er miljøsagsbehandler i Syddjurs Kommune.
Ambitionen for projektet er at få så mange kommuner og jordmodtagere som muligt med, så de i fællesskab kan udnytte digitaliseringens muligheder for at spare tid, penge og samtidig opnå bedre service. Også vognmandsfirmaet Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S anvender systemet med stor glæde.
- Der er jo flere gevinster ved FlytJord.dk, blandt andet effektiviseringen og den øgede driftssikkerhed. Systemet giver mulighed for at anmelde på alle tider af døgnet, følge kommunikationen i en sag og se, hvor meget jord der er blevet kørt. Før måtte vi printe alle papirer og sætte dem i alfabetisk orden i mapper. Nu er det hele samlet i en kasse, og vi kan klare det hele med få klik, siger Thorbjørn Sørensen, der er direktør i Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S.