Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341453 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
E-handel og distribution af varer

Havne får en central rolle i nethandel

Havne ligger centralt i byerne og håndterer allerede 80 procent af Danmarks import og eksport. Det gør havnene oplagte som omdrejningspunkt for nye løsninger til distribution af varer fra den eksploderende nethandel, mener Danske Havne.

Hvad betyder 134 millioner e-handler på nettet i 2014? Svaret kan virke skræmmende, for af de 134 millioner handler, er ca. 90 millioner varer, som skal bringes ud til køber - og gerne hurtigst muligt. Er køber ikke hjemme, bringes varen til et opsamlingssted (pick-up sted), hvor køber kan hente den. Ønsker køber varen byttet, henter distributøren også pakken. Resultatet er nærmest en eksplosion i transport.

Mere nethandel vi vente

Danmark er det land i verden, der har mest nethandel. 20 pct. af danskernes samlede forbrug. Allerede i 2020 ventes denne andel at være 50 pct. Karakteri­stisk for nethandel er, at du køber en vare og forventer den leveret nærmest øjeblikkelig.

Hvis vi bare fremskriver, hvad vil det så betyde, når i tusindvis af små va­rebiler skal rundt i trafikken og bringe varerne til køberne. Vil trafikken bryde fuldstændig sammen i byerne? Alle­rede i dag er det slemt. Kapaciteten på veje og cykelstier er brugt. Men så galt kommer det næppe til at gå, for ligesom nethandel er en nyudvikling, vil pakke­transport også udvikles.

Fire store pakkedistributører

Fire store pakkedistributører – Post­Nord, Brings, GLS og Kühne & Nagel – sidder i dag på næsten hele marke­det. Når kunden har afgivet en ordre, sender forretningen ordren til distribu­tøren, der ofte står for lager og for at bringe varerne ud til køber. Distributø­rerne har tre store dilemmaer:

1. De mange transporter skaber træng­sel og gør distribution dyrere.

2. De mange transporter giver en unø­dig høj miljøbelastning, og

3. Kunderne er ligeglade med hvordan og hvem, der bringer pakkerne ud.

Derfor er debatten i branchen nu gået i retning af ”deling af kapacitet”. De di­stributører, der kan finde ud af at deles om udbringningen, vinder. De fylder hinandens varebiler og kører ikke med tom luft. De finder mere miljøvenlige transportformer, som PostNords elcyk­ler og elbiler.

Havnenes rolle

Hvis der kun er fire store distributører, der organiserer udbringning af for­brugsvarer købt på nettet, og gør det på vegne af de nethandlende butikker, vil måske 75 pct. af varerne være helt eller delvist importerede. Havne håndterer i dag 80 pct. af Danmarks im- og eksport. Det betyder, at de mange varer kan samles i distributionscentre på måske ti havne. Havne ligger centralt i byerne og dermed også centralt for distribution til de mange kunder.

Måske går udviklingen den vej, måske gør den ikke. Men havnene, de kommunale trafikplanlæggere og de fire store distributører bør sætte sig sam­men og tænke i nye løsninger.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Sekretariatschef, Danske Havne
Tom Elmer Christensen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt