Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341458 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Digital gennemsigtighed

Åbne data åbner nye muligheder

Der er et stort potentiale i at gøre flere data åbne. For eksempel kan åbne data give virksomheder ideer til nye services eller apps. Og dialogen med borgere kan foregå på et kvalificeret grundlag, når alle parter har adgang til de samme oplysninger.

Ved åbne data forstås ganske enkelt data, som er tilgængelige for borgere og virksomheder, uden begrænsninger og betaling. Enten som service eller til download, i standardiserede, åbne for­mater. Det er væsentligt, at data (helst) skal være på lavest mulige niveau, dvs. de skal ikke være summeret eller be­handlet på anden vis.

Data skal naturligvis overholde­persondataloven. Så man må for hvert enkelt datasæt overveje, om det er inden for rammerne. Hvis det ikke er, vil svaret være at aggregere tallene på distrikt eller i et kvadratnet. Et eksempel er skraldespande der vejes ved tømning, så man kan få at vide, hvor meget skrald hver enkelt adresse producerer. Det kan betragtes som en harmløs oplysning, men bor man i parcelhus og er politiker, er det måske ikke en oplysning, man synes andre skal have adgang til.

Når man giver adgang til data, som forvaltningen selv har brugt i beregnin­ger eller analyser, er det en overvejelse værd, om det er mest hensigtsmæs­sigt at offentliggøre de beregnede data eller de data, der lå til grund samt beregningsmetoderne. Det sidste er normalt at foretrække af hensyn til transparensen.

Der er ikke som sådan nogen be­grænsning på, hvilke data der er rele­vante og interessante. Traditionelt er det Teknik- og Miljøforvaltninger, som har flest data, der kan offentliggøres, men alle øvrige forvaltningers data, også ledelsesinformation, er relevante.

Pointen i åbne data

Ideen bag åbne data er delt i tre:

• Transparens. Ved at give direkte ad­gang til de samme informationer, som forvaltningen har, giver vi borgere og virksomheder mulighed for at kigge os i kortene, kontrollere vores beregninger og forstå vores udgangspunkt.

• Dialog/empowerment. Når borgere og virksomheder har den samme viden som forvaltningen, kan de i højere grad gå i dialog med forvaltningen på et ligestillet grundlag. Vi har allerede set, at vores kortløsninger gør dialogen med borgere mere kvalificeret, når vi kigger på det samme kort. Samme tankegang ligger til grund for åbne data.

• Vækst. Det er håbet, at vi ved at gøre data åbne kan skabe mulighed for in­novation og nytænkning. Ideelt set at virksomheder kan skabe nye løsninger, som vi ikke har tænkt på, til en lavere pris.

Interne potentialer

Der ligger en gevinst gemt i, at alle kan blive oplyst og informeret på det ni­veau, de ønsker. Forvaltningen skal na­turligvis fortsat redegøre for sit virke og rapportere, men hvis offentliggørelse af åbne data indarbejdes som en del af rapporteringsprocessen, så undgås en masse ”spolen tilbage”, hvor forvaltnin­gen skal tilvejebringe gamle data, som måske er vanskelige at grave frem.

På samme måde er det ikke helt uinteressant, at åbne data kan gen­bruges i forvaltningen. Når det er fast praksis, at de opdaterede data altid kan findes ét sted, på en dataportal eksem­pelvis, bliver det også nemmere internt at pege og søge et sted hen for at finde de data, man skal bruge, og genbruge eksisterende data frem for at indsamle data på ny. Endelig kan åbne data være en måde at ”outsource” nogle af de opgaver, som vi ikke selv har tid til. Fx analyser af oplande, geografiske sammenhænge og potentialer mv.

Endelig er det en gevinst at eksterne konsulenter kan henvises til datapor­talen, så forvaltningen ikke skal bruge ressourcer på at fremfinde data, hver gang der skal laves en ny analyse.

Det er håbet, at vi ved at gøre data åbne kan skabe mulighed for innovation og nytænkning. Ideelt set at virksomheder kan skabe nye løsninger, som vi ikke har tænkt på, til en lavere pris.

Eksterne potentialer

Som nævnt er tanken, at private skal begynde at udbyde services, som trækker på åbne data. De mest brugte eksempler er tekniske kort og adres­ser. Fælles for de to er, at de er lands­dækkende. I Danmark er det nok en forudsætning, at der skal være data fra flere byer, før det bliver interessant at kommercialisere og bygge apps på bag­grund af åbne data.

Den udvikling, man kan forestille sig, er, at jo flere kommuner, der kobler sig på, jo mere viden får vi om, hvilke data der er afsætning på. Ved at vi bliver flere, der offentliggør data, bliver det også nemmere at indgå i standardi­seringsbestræbelser, når både efter­spørgsel og datastruktur er kendt. Her er der mulighed for helt nye tværoffent­lige samarbejder.

Hvor er vi nu?

En række større byer har allerede lavet åbne data løsninger, fx data.kk.dk og odaa.dk.

Vi arbejder lige nu på at slå vores løsninger sammen under en fælles paraply, Open Data Denmark, som vil gøre det lettere for udviklere at finde os, og som samtidig binder os sammen i et fælles samarbejde. Det undersøges pt., om det er muligt at lade andre kom­muner koble sig på løsningen med eget logo på ”sine” data mod en mindre årlig betaling. Derved behøver hver en­kelt kommune ikke bekoste egen server og udvikling, men kan genbruge den løsning, som allerede er etableret.

Vi kan se på de store byer i udlan­det, at det har en vis effekt at offent­liggøre data, men vi har endnu ikke set nye ”killer apps” på grund af åbne data. Hvis vi skal fremme tankerne om vækst, skal vi have flere kommu­ner med og skabe en sammenhæng til vores uddannelses- og forskningsin­stitutioner. Vi skal skabe et økosystem omkring åbne data, hvor studerende og iværksættere ser data som en ressource til viden, indsigt og omsætning.

I dag er det ofte sådan, at vi kom­mer med et læs data og spørger ud i rummet: ”Hvad kan vi få for det her?” Den tilgang skal vi have vendt om, så vi fremover efterspørger konkret viden og konkrete løsninger på konkrete proble­mer ud fra de data, vi har.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Enhedschef, Bydata, Københavns Kommune
Winn Nielsen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt