Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
6. marts 2017 - 10:21
Geodata

Vejmidter er vigtige for ambulancer og Rejseplanen

I 2012 blev en stor del af de offentlige geodata frikøbt. Det betyder, at de geodata, som det offentlige fremstiller til anvendelse i den offentlige forvaltning, nu kan anvendes af alle uden betaling. Frikøbet har betydet et boom i anvendelsen af geodata, og brugerne stiller forskellige og høje krav til kvaliteten.

Et af eksemplerne på frikøbte geografiske data er de såkaldte ”Vejmidter”. Vejmidterne er det netværk af linjer, som GPS-systemerne anvender, når de skal finde den korteste eller hurtigste rute mellem to destinationer. Tidligere har GPS-firmaerne enten betjent sig af et vejnetværk, som de selv har bekostet vedligeholdelsen af, eller de har købt og anvendt et produkt ”DAV”, som står for ”Dansk Adresse- og Vejnetsdatabase”.

Kommunerne har også i mange år anvendt vejmidter til vejadministration, kørselsplanlægning og sagsbehandling i øvrigt.

Der er på området fremstillet og vedligeholdt et væld af forskellige datasæt gennem årene, der repræsenterede det samme. Et af målene med frikøb af data er således, at data bliver ”autoritative”, dvs. at alle betjener sig af det samme datagrundlag.

Vejmidteprojektet

Et af de projekter, som blev affødt af frikøbet og den bredere anvendelse af det offentliges geodata, var Vejmidteprojektet. Projektet har til formål at kvalificere det netværk af vejmidter, som er det autoritative datasæt. Mange væsentlige aktører, som har brug for en særdeles høj kvalitet i data, har taget GeoDanmarks vejmidter i brug.

112 og Rejseplanen er nogle af de aktører, som har stærkt behov for, at vejmidterne har en høj kvalitet.

- Vejmidterne i de fællesoffentlige data skal have en kvalitet, der gør ambulancerne i stand til at finde frem til tilskadekomne, udtaler Lennart Christoffersen fra GeoDanmarks sekretariat.

Vejmidteprojektet er startet i regi af GeoDanmark og forvaltes gennem FOSAKO. Projektet ledes af Anne Grete Rasmussen, som forvalter det kommunale geodatasamarbejde i Sydjylland, og projektet har deltagelse af alle kommuner, samt Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE), Vejdirektoratet og GeoDanmarks sekretariat.

Vejmidteprojektet er et af mange dataoptimeringsprojekter i GeoDanmark, og det hænger tæt sammen med hele Grunddataprogrammet, som bl.a. har til formål at sikre kvaliteten og homogeniteten i de fællesoffentlige datasæt.

Vejmidteprojektets fokusområder

GeoDanmark har fokus på vigtigheden af, at data opdateres hurtigt. Der nedsættes et forum, der skal fokusere på det, og GeoDanmark er i øjeblikket i gang med at indkøbe og implementere et nyt it-system, der skal forbedre kommunernes muligheder for hurtig opdatering. Kombineret med den nye datafordeler, hvor det bliver nemt for interessenterne at få fat i data, vil fremtiden byde på en stærk forøgelse af den hastighed hvormed vejmidterne opdateres og gøres tilgængelige.

Hurtig opdatering

Når der sker en ændring i et vejforløb eller et vejnavn, skal informationerne hurtigst muligt gøres tilgængelige for interessenterne. Det gælder både vejmidten, vejnavnet og de tilhørende vejkoder, som anvendes, fx når vejen skal fremsøges i en GPS.

Rettelse af fejl i de geografiske data

Vejnettet, dvs. linjerne, skal være sammenhængende, hvis GPS-systemerne skal kunne beregne ruter. Det har vist sig gennem en række test, som SDFE har gennemført, at der mange steder mangler sammenhæng i vejnettet. Fejlene bliver rettet i projektet, så alle vejene hænger sammen i et samlet netværk.

Rettelse af fejl i navne og koder

Ved hjælp af en række samkørsler mellem CPR´s vejregister* og GeoDanmarks vejmidter har man afdækket en mængde fejl. Det kan være fejl i koder, forskellige koder i register og GeoDanmark databasen m.m. I skrivende stund er ca. 75 pct. af fejlene rettet ude i de respektive kommuner. Fejlene kan være åbenlyse eller være af mere kompleks karakter, som kræver undersøgelse og arbejde, inden rettelsen er gennemført.

Kommunerne og SDFE løser den ganske omfattende opgave i fællesskab. Kommunerne har forskellig kapacitet til rådighed til opgaven, og hvor det er nødvendigt, stiller SDFE ressourcer og værktøjer til rådighed. Mange af rettelserne har været så åbenlyse, at SDFE har ordnet dem inden kontakt med den relevante kommune.

- Samarbejdet med SDFE har været forbilledligt, udtaler den kommunale projektleder, Anne Grete Rasmussen.

Hvornår er projektet i mål

Vejmidteprojektet er lige nu 75 pct. i mål. Det forventes, at hele projektet kan afsluttes ved udgangen af 2017.

Opgaven fortsætter derefter som en driftsopgave, sål ændringer i vejnettet bliver indrapporteret i databasen løbende. Der vil også i fremtiden kunne opstå fejl, som de kommunale medarbejdere løbende skal arbejde med at minimere og rette, og her forventes projektets automatiske metoder til fejlsøgning også anvendt i den efterfølgende drift.

Projektet kan redde liv

- Projekter af denne karakter får langt større effekt, når kommuner og stat løfter i fællesskab, og det er håbet, at driftsopgaven fortsat vil blive prioriteret, så de autoritative data i GeoDanmarks database bliver - og forbliver - det foretrukne og naturlige valg for alle, der anvender vejnettet, udtaler projektleder Anne Grete Rasmussen.

112 og Rejseplanen anvender allerede grundlaget, og det er indlysende vigtigt at nye veje, vejomlægninger og vejnedlægninger implementeres løbende og hurtigst muligt i datasættet. Det kan redde liv, at beredskabet når hurtigt og sikkert frem til det rigtige sted.

De offentlige selvbetjeningsløsninger – fx Byg og Miljø - baserer sig bl.a. på kort, som er afledte produkter af GeoDanmarks datasæt. I den sammenhæng er det også indlysende vigtigt, at data er så opdaterede som muligt for borgerne mhp. at undgå misforståelser og eventuelle fejl i sagsbehandlingen. Jo bedre datagrundlaget er, jo nemmere får borgeren ved at ansøge korrekt digitalt.

Vejmidteprojektet er både et relevant og nødvendigt projekt, som på glimrende vis dokumenterer, at bevidst og kvalitativt arbejde med geodata kan skabe reel værdi i samfundet.

Jakob Harding Kirkegaard, som er FOSAKO´s forretningsudvalgs referenceperson i KTCs faggruppe for digital forvaltning, siger:

- Vejmidteprojektet er både et relevant og nødvendigt projekt, som på glimrende vis dokumenterer, at bevidst og kvalitativt arbejde med geodata kan skabe reel værdi i samfundet både i anvendelsen af data og i effektivisering af fremstillings- og vedligeholdelsesprocesserne. Det er og bliver en vedvarende og forpligtende opgave for både staten og kommunerne at sørge for, at vores grunddata er troværdige, sikre og anvendelige. Man skal huske på, at ajourførte grunddata i høj kvalitet er et af de vigtigste fundamenter for anvendelse af og udbredelse af geodata i mange forretningssammenhænge, og alt tyder på, at det vedbliver at være sådan i årene fremover.

GeoDanmark
GeoDanmark blev stiftet som forening i 2007 med det formål at etablere et fællesoffentligt samarbejde mellem stat og kommuner om at tilvejebringe og vedligeholde et fælles geografisk administrationsgrundlag til offentlige myndigheder.

FOSAKO
Forum for samarbejde om geodata i kommunerne, FOSAKO´s Forretningsudvalg fungerer som underfaggruppe til KTCs faggruppe for digital forvaltning.
www.fosako.dk
 

Foto: Colourbox
Tegninger: Geodata

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

FOSAKO´s Forretningsudvalg, underfaggruppe til KTCs faggruppe for digital forvaltning

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt