Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341420 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2016 - 8:00
Smart City – Venedig

Små tiltag og big data gør fodgængere glade

Europæiske byer er opmærksomme på at skabe plads til fodgængerne, der kvitterer med liv i gaderne til glæde for beboere, turister og erhvervsdrivende. En af byerne er Venedig, som i 2014 satte fokus på fodgængeres adfærd i den populære turistby. COWI var med til at udtænke smarte løsninger i forsøgsprojektet.

Kanaler med gondoler og syngende gondolierer, et utal af "piazzas", hvor cafeer lokker med god mad og vin samt en labyrint af små hyggelige gader, der binder det hele sammen. Og bilerne? De står i de store parkeringshuse nord for byen. Venedig er bare ren idyl.

Turister og trængsel

Det synspunkt deles af mange, og derfor har byen ca. 20 millioner besøgende om året. Det svarer til op mod 100.000 på blot en enkelt dag, hvilket er næsten det dobbelte af byens indbyggertal på ca. 58.000.

De mange turister skaber imidlertid dårlige forhold for de fastboende, som skal hurtigt fra A til B, når de færdes på gaden. For når hver eneste bro over en idyllisk kanal indbyder turisterne til endnu et "Kodak moment", sløver det fremkommeligheden for byens borgere, som begynder at kigge sig om efter et andet sted at bo.

De venetianske myndigheder ser med bekymring på tendensen og frygter, at Venedig skal udvikle sig til en "Disney-by" uden fastboende. Derfor kontaktede de Urbego og bad om hjælp til at udtænke smarte løsninger på de trængselsproblemer, som opstår, når tusindvis af turister udforsker de smalle gader og stræder. Det blev startskuddet til forsøgsprojektet Smart City Venice.

Dette forvirrende billede fra Piazzale Roma møder turister, der ankommer til Venedig med bus eller tog. Kilde: urbego.org.

Smart City Venice

Smart City Venice havde til formål at foreslå små tiltag til at ændre turisternes adfærd og derigennem forbedre mobiliteten. Et særligt fokus lå på information og "wayfinding" i Piazzale Roma.

Piazzale Roma er ankomstområdet for turister, der er kørt til byen i bus eller med letbanen. På den anden side af Calatravabroen ankommer andre turister med tog til Stazione di Venezia Santa Lucia. Fra dette travle knudepunkt kan man vælge at fortsætte til fods, med vandbus eller vandtaxi. Men det er svært at gennemskue, hvad der er hurtigst og billigst, og hvilken billet man skal have. Ofte ender det med, at turister med skramlende kufferter vandrer afsted mod den nærmeste bro uden egentlig at vide, hvor den fører hen.

Smart City Venice kulminerede i en uges workshop for internationale studerende og specialister inden for planlægning, design og arkitektur. På workshoppen udtænkte og testede deltagerne smarte løsninger, som til sidst blev præsenteret for de venetianske myndigheder og byens universitet. En mindre rapport om projektet kan findes på www.urbego.org/publications.

Analyse af big data fra mobile enheder

Før workshoppen var det lykkedes at få tilladelse til at installere en håndfuld sensorer fra COWI City Sense-systemet rundt om i Venedig. Sensorerne kan anonymt tracke wifi- og bluetoothsignaler fra mobile enheder. Derfor havde workshopdeltagerne adgang til en stor mængde data om transportmiddelvalg, rutevalg og turisternes adfærd, som de kunne benytte i deres analyse og ideudvikling.

Bl.a. kunne det konkluderes, at folk i gennemsnit opholdt sig ca. seks minutter i ankomstområderne, før de tog videre. Der blev konstateret en jævn tilstrømning af turister over hele døgnet, og at størstedelen af turisterne vælger toget til Venedig – tæt fulgt af bussen. Desuden kunne data bruges til at kortlægge de primære ruter videre ind i Venedig, alt efter hvilket transportmiddel turisterne ankom med.

Eksempel på data fra COWI City Sense-systemet installeret i ankomstrådet i Venedig. På billedet ses intensiteten af logninger ved de forskellige sensorer i området kl. 13.00. Kilde: urbego.org.

Resultater fra workshop

Deltagernes ideer til små tiltag:

  • En totem med overskuelige informationer til turisterne om deres videre færd ind i Venedig.
  • En app med valg mellem forskellige typer af ruter gennem Venedig baseret på forskellige ønsker til oplevelser.
  • Adfærdsskilte med opfordring til god fodgængeradfærd såsom "hold til højre på broerne", "vip din paraply til højre, når du passerer andre i snævre gader", "tag billedet på denne side af broen" og "her er den flotteste baggrund, og du generer mindst muligt". Nogle af skiltene blev testet på udvalgte lokaliteter.
Adfærdsskilte testes på udvalgte lokaliteter. workshopdeltagerne observerede, om turisterne tog den foreslåede adfærd til sig. Kilde: urbego.org.

Læringen fra Venedig

Erfaringerne fra projektet i Venedig har dannet afsæt for WETEST-konceptet, som er udviklet af Urbego. Konceptet går i hovedtræk ud på at anvende big data og erfaring fra andre byer til at analysere, udpege og implementere små tiltag, der kan øge mobiliteten og gøre byerne mere fodgængervenlige (se www.urbego.org/wetest).

Konceptet er anvendt i Padova i Norditalien og i København, hvor der i august 2015 blev afholdt en uges workshop kaldet "Hacking the City". Her var formålet at finde løsninger, der kan tiltrække flere fodgængere til området omkring Vester Voldgade. I oktober 2016 står konceptet sin prøve i Ecuadors hovedstad Quito.

Nøgleaktører i Smart City Venice

Urbego er et internationalt netværk af "urban professionals", der arbejder med at gøre byer bedre gennem deltagelse i projekter, samarbejde og videndeling. Urbego faciliterede projektet i Venedig.

IUAV (Università Iuav di Venezia) er en af Italiens første arkitektskoler. Skolen stillede lokaler, projektmateriale og studerende til rådighed for projektet og skabte de nødvendige kontakter hos myndighederne.

COWI stillede ekspertviden til rådighed i form af trafik- og byplanlægning, indsamling og analyse af data.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Rasmus Guldborg Jensen - Cowi A-Ss billede

Trafikplanlægger (Projektleder og Specialist)

Rasmus Guldborg Jensen

Cowi A/S

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt