Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341391 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
4. januar 2023 - 9:49

Skræddersyede bygværker sparer beton og op til 60 procent CO2

For ikke så længe siden var vejinfrastrukturens bygværker, hvad der i modeverdenen hedder ’stangtøj’. ”One size fits all”, lød det. Vi gør, som vi plejer, og for at broen skal opfylde alle krav, kommer vi lidt ekstra beton på. Betonen var billig, og CO2-udledning var ikke altid øverst på dagsordenen. Ingen af delene gælder mere, og derfor handler dagens projekteringsgrundlag for bygværker om at lave ’unikke designs’, der er tilpasset præcist til det enkelte projekt og tilgængelige ressourcer.
 

At projektere og bygge broer, tunneller, vejunderføringer, afvandingsanlæg og andre bygværker til vejinfrastrukturen var i slutningen af det sidste århundrede temmelig hårdt for klimaet. Byggematerialer var billige og mandetimer dyre, og derfor blev konstruktionerne ofte rigeligt store og stærke, og der blev ikke brugt meget tid på at beregne, hvordan man bedst kunne spare på materialer og energi.

- I dag stiller vi store krav til miljø, bæredygtighed og mindre udledning af drivhusgasser, og for at efterkomme kravene må vi være mere omhyggelige, når vi projekterer vores bygværker, siger afdelingsleder i bygværker Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet.
Hun har været med til at udforme det nye projekteringsgrundlag for bygværker, som vil blive gældende i Vejdirektoratet fra 2023.

 

Krav hos VD - en god idé for alle

- Det nye projekteringsgrundlag bliver et krav hos Vejdirektoratet, men det kan anvendes for alle typer og størrelser af bygværker. Derfor er det også en god idé, at kommunerne følger trop og går ind på vejregler.dk for at finde det nye projekteringsgrundlag for bygværker af beton, opfordrer Lene Højris Jensen.

Projekteringsgrundlaget, der vil ligge på vejregelportalen efter nytår, vil kunne spare helt op til 60 procent af CO2-udledningen i forhold til et tilsvarende bygværk fra 1990, viser beregninger fra Vejdirektoratet.

- Det kræver, at man implementerer alle de muligheder, som projekteringsgrundlaget beskriver. Men blot ved at tage det første skridt – designoptimering – regner vi i Vejdirektoratet med at kunne reducere CO2-udledningen med mere end en tredjedel. Det samme vil en kommune kunne gøre, også selv om kommunale vej-bygværker typisk er noget mindre end dem, vi bygger, oplyser afdelingslederen for bygværker.

Adfelingsleder Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet
 

Designoiptimering er godt for klimaet...

- Det første trin mod store besparelser på CO2-kontoen er design- og geometrioptimering. Det betyder i princippet, at man gennemregner hele projektet og finder ud af, hvor man kan spare på beton uden at gå på kompromis med de krav, der stilles til bygværkets styrke, sikkerhed og funktion, oplyser Lene Højris Jensen.

Designoptimering er således ikke bare en avanceret form for klodsmajor, hvor tårnet kan blive stående, selv om man har fjernet en hel del klodser (materiale) fra konstruktionen. Bygværkerne skal nemlig fortsat leve op til kravene til bæreevne, holdbarhed og levetid, og de bliver bygget efter de europæiske Eurocodes-standarder for styrkeberegning af bygværker.

- Det kræver detaljerede og omhyggelige beregninger at projektere bygværker, der opfylder alle de normer og krav, som stilles til konstruktionen, og samtidig anvende så lidt beton som muligt. Og det er klart, at det gør projekteringsudgifterne noget større. Men man sparer til gengæld på udgifterne til materiale, transport med videre, og da projekteringsomkostningerne typisk kun udgør ti-femten procent af de totale byggeomkostninger, vil der som regel ikke være større prisforskel mellem et designoptimeret bygværk og et, der er opført med rigelige mængder beton, fortæller Lene Højris Jensen.

 

...genbrug er også godt for økonomien

Til gengæld er der dobbelt op på økonomigevinsten, når man tager trin to i anvendelse: genbrug af materialer og affald.

- I Vejdirektoratet blander vi flyveaske i betonen, og det bringer CO2-besparelsen op fra 30-40 procent til ca. 60. Metoden er også beskrevet i det nye projekteringsgrundlag, oplyser afdelingslederen.

At genbruge flyveaske i beton- bygværker løser nogle af de udfordringer, som danske og udenlandske kulkraftværker ofte har med at bortskaffe den. Der er høje afgifter på at deponere flyveaske og derfor stor interesse for at anvende den industrielt eller i byggerier. Flyveasken bindes kemisk til betonen, og derfor får man på én gang fjernet et forureningsproblem og et billigt og CO2-neutralt byggemateriale.

 

Designoptimering betyder fx, at man lægger luft ind i betonen – enten i form af rør eller ved, at man ændrer på profilen og samtidig gør brodækkket tykkere, så det kan bære mere. Totalt set kan man spare op til en tredjedel af betonen, uden at det går ud over styrke og sikkerhed.

 

Ingen forskel på egenskaberne

Der er ingen forskel på egenskaberne mellem ren beton og beton med flyveaske, og den eneste lille ulempe er, at beton med flyveaske har en noget længere tørretid.

- Vi er klar over, at et restprodukt som flyveaske kommer fra kulkraftværker, som jo skal udfases. Det er dog et fint overskudsprodukt at anvende her og nu, indtil der er udviklet andre løsninger, som heller ikke går på kompromis med betonens holdbarhed eller andre egenskaber, påpeger Lene Højris Jensen.

Endelig er der også en mindre CO2-besparelse at hente i autoværn, rækværker og andre stålkonstruktioner, hvor der nu vil blive stillet krav om, at armeringen i betonkonstruktioner skal være fremstillet af genbrugsstål. Det vil kunne give en CO2-besparelse på omkring 5 procent.

 

Det sidste skridt skal tages af cementproducenten

Hvis man følger det nye projekteringsgrundlag, kan man således nå 60 procents CO2-besparelse. I Danmark skal vi gerne op på 70 procent inden 2030.

- Det sidste nøk tror vi, at cementfabrikkerne kan klare. Der er nye metoder og teknologier med et stort potentiale på vej, og det er en udvikling, vi følger meget tæt, understreger Lene Højris Jensen.

Cementfabrikker i fx Norge er langt med anlæg, der kan opfange CO2 i skorstenene og lede det til opbevaring i gamle borebrønde. Med CCS (Carbon Capture and Storage), som det hedder, kan man nå et stykke af vejen. Det er også muligt at reducere CO2-udledningen ved i højere grad at bruge overskudsvarmen fra produktionen til fx fjernvarme og derved minimere CO2-udledningen fra kraftvarmeværkerne.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Gordon Vahle - P002146 - Sciencejournalistik.dk - 5137s billede

Journalist

Gordon Vahle - P002146

Sciencejournalistik.dk - 5137

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2022

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt