Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341415 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Sådan får vi turbo på  klimatilpasningen
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. oktober 2015 - 9:00
DANVA: LOVÆNDRING NØDVENDIG

Sådan får vi turbo på klimatilpasningen

Vandsektorloven skal give mulighed for, at vandselskaberne kan eje overfladeanlæg til vandafledning. For at få turbo på klimatilpasningen er det nødvendigt at ændre lovgivningen, så vandselskaberne både kan drive og eje klimatilpasningsprojekter. Forslag til ny vandsektorlov åbner mulighed for at vandselskaberne kan varetage driften af klimatilpasningsløsninger, men det er ikke nok. Selskaberne skal også kunne projektere, etablere og eje overfladeanlæg, hvis vi for alvor skal sparke gang i indsatsen og reducere konsekvenserne for samfundet og for borgerne ved kommende skybrud og stormflod.

Det historisk voldsomme skybrud, der ramte København d. 2. juli 2011, blev en politisk øjenåbner for, at det hastede med initiativer til klimatilpasning. Siden har vi fået klima medfinansieringsreglerne, og alle kommuner har lavet klimatilpasningsplaner. Det politiske fokus, og de nye planer og regler, har betydet, at der over hele landet på kort tid er etableret mange nyskabende og effektive klimatilpasningsløsninger, i samarbejder mellem kommuner og vandselskaber.

Handling skal der til

Danmark kom måske sent i gang med klimatilpasning. Til gengæld har vi rykket os kolossalt de seneste 10 år med at få rammer og plangrundlag på plads. Men nu er planer ikke nok længere, vi skal videre til handling. 

Det er en væsentlig forudsætning for at sikre en optimal udnyttelse og styring af eksisterende vandveje på overfladen, at vandselskaberne kan projektere, etablere og eje anlæg, der etableres som led i medfinansieringsprojekter, som en del af vandselskabernes hovedaktivitet. Den kommunale eller private part i projektet kan medfinansiere tiltag, der tilgodeser miljømæssige, trafikale eller rekreative hensyn. Det er kommunen, der som myndighed sætter rammerne for klimatilpasningen i klimaplanerne.

DMI udgav rapporten ”Fremtidige klimaforandringer i Danmark” i oktober 2014. Rapporten viser, at Danmark frem mod år 2100 vil få et varmere klima med generelt mere nedbør, tiltagende storme og orkaner samt havvandsstigning. Den afgørende pointe er, at de ekstreme vejrhændelser, vi har oplevet de senere år, vil tiltage i intensitet og hyppighed fremover.

Vandselskaberne skal kunne eje overfladeanlæg

I august 2014 udgav CONCITO rapporten ”Evaluering af regelsættet for klimatilpasning”, som er baseret på interviews med KL, DANVA, Forsyningssekretariatet samt kommuner og vandselskaber. Rapporten lister en række væsentlige problemer, herunder at det bremser fremdriften og skaber unødvendigt bureaukrati og administration, at vandselskaberne ikke 
kan projektere, etablere, drive og eje de overfladeanlæg som er en del af 
medfinansieringsprojekterne. 

Medfinansieringsbekendtgørelsen skal evalueres i 2015, mens politisk opfølgning først forventes senere. Men vi kender allerede nu de væsentligste knaster, så hvorfor vente, når vi kan løse problemet lige nu med den vandsektorlov, som snart skal forhandles i Folketinget. Den nye vandsektorlov giver mulighed for at vandselskaber kan udføre drift af klimatilpasningsløsninger 
som en hovedaktivitet. Men det er ikke nok, hvis vi for alvor skal sætte gang i indsatsen. Vandsektorloven skal også give mulighed for at vandselskaberne kan eje overfladeanlæg. 
 

Danmark kom måske sent i gang med klimatilpasning. Til gengæld har vi rykket os kolossalt de seneste 10 år med at få rammer og plangrundlag på plads. Men nu er planer ikke nok længere, vi 
skal videre til handling.

LARS THERKILDSEN

En koordineret indsats

Anlæg, der etableres som led i medfinansieringsprojekter, ligner i det væsentligste traditionelle spildevandsløsninger. Det er vandselskaberne, der har den fornødne tekniske viden om, hvor 
og hvordan anlæggene bør udformes, for at sikre en god hydraulisk funktion og integration med vandselskabernes egne systemer.

Det er derfor også vandselskaberne, der er bedst egnede til at være projektejere på medfinansieringsprojekter og efterfølgende eje og drive anlæggene. Som lovgivningen er i dag, er kommuner og vandselskaber nødsaget til at opbygge parallelle kompetencer inden for projektering og drift af sådanne anlæg. Det forsinker processen, og det stemmer ikke overens med det samfundsøkonomiske hensyn, som vandsektorloven oprindeligt er tiltænkt at varetage.

For at få turbo på klimatilpasningen kræver det altså koordinerede indsatser fra både staten, kommunerne og vandselskaberne. Staten skal skabe nogle bedre rammer for kommunernes og vandselskabernes samarbejder om klimatilpasningstiltag, og kommunerne og vandselskaberne skal udnytte rammerne til at samarbejde om at få sat endnu mere fart på klimatilpasningen.

Handling nu betyder ikke kun, at vi reducerer negative konsekvenser for borgerne og for samfundet, det betyder også, at vi styrker Danmarks konkurrenceevne på den lange bane.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Formand/adm. dir
Lars Therkildsen
DANVA/HOFOR A/S

Relaterede sider

  • Vær med til Lancering af Energistrategi Aarhus!
  • Vand, varme og el: Overvågning giver besparelser
  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Forsyning›Vand
Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt