Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341608 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2016 - 8:00
BEDRE KOORDINERING

PLAN OM FORVALTNING AF KYSTZONE ERSTATTER AD HOC-LØSNINGER

Odsherred Kommune træder nye stier i sit arbejde med at udforme en såkaldt integreret kystzoneforvaltningsplan. Men med planen rejser en række problemstillinger sig.

I Odsherred Kommune har vi siden deltagelsen i EU-projektet SUSCOD (Sustainable Costal Development in Practice) været opmærksomme på, at aktiviteter i kystzonen ofte styres af konkrete tilladelser og behovsstyret sektorplanlægning. Altså ad hoc-løsninger, der måske ikke altid er lige gennemtænkte eller kan nå at tage højde for alle interesser.

Odsherred Kommunes Byråd har derfor bevilget midler til at få lavet en såkaldt integreret kystzoneforvaltningsplan.

 

Det er ikke fordi, vi i Odsherred Kommune er specielt opfindsomme, for den danske regering understregede fx allerede behovet for at koordinere de mange interesser i kystzonen med Landsplanredegørelsen “Danmark og Europæisk Planpolitik” i 1997.

EU beskrev i 2002 nødvendigheden af en såkaldt integreret planlægnings- og forvaltningsstrategi, der kan koordinere og prioritere mellem de mange forskellige interesser i kystzonen. Dette medførte også udarbejdelsen af de såkaldte ICZM-principper (Integrated Coastal Zone Management), som alle planer og aktiviteter 
skal overholde. Selvfølgelig også kystzoneforvaltningsplanen. 

Modsat en række andre EU-lande har Danmark endnu ikke formelt vedtaget et system for integreret kystzoneforvaltning. Der er heller ikke noget, der tyder på, at staten agter at gøre det inden for en overskuelig fremtid.

Formålet med planen

Formålet med integreret kystzoneforvaltning er at hindre konflikter mellem 
konkurrerende sektoraktiviteter i kystzonen. Det vil medføre en bedre koordinering, og det forventes derfor, at en lang række sager i fremtiden vil kunne klares hurtigere, da der under sagsbehandlingen kan henvises direkte til kystzoneforvaltningsplanen og dens muligheder eller begrænsninger. Dermed opnås lavere:

• Transaktionsomkostninger, i kraft af hurtigere og mere strømlinet 
beslutningstagning og øget gennemsigtighed, til fordel for investorer og 
grundejere.

• Koordinationsomkostninger for offentlige myndigheder, som følge af øget effektivitet og gennemsigtighed.

Det er hensigten at realisere kystzoneforvaltningsplanen ud fra Kystdirektoratets 
anbefalinger, der tager udgangspunkt i den britiske model. Det kan man læse meget mere om på www.masterpiece.dk eller på www.gov.uk.

Det helt nye er en zoneinddeling af kystzonen, hvor man i mindre skala kan 
indføre såkaldte politikenheder.

Bemærk at politikenhederne ikke kun skal laves for kystbeskyttelse og 
klimatilpasning, men også for fx turisme og naturforvaltning. Det er de hidtil identificerede emner, men det kunne i princippet være for hvad som helst.

KONKRET SKAL KYSTZONE- FORVALTNINGSPLANEN:

• Redegøre for eksisterende foranstaltninger og behov i kystzonen.

• Redegøre for de lovgivningsmæssige muligheder og begrænsninger.

• Identificere konflikter og synergieffekter i kystzonen.

• Sætte rammer og retningslinjer for den fremtidige anvendelse af givne lokaliteter.

• Sætte rammer og retningslinjer for den fremtidige forvaltning af givne:

 - lokaliteter og

 - aktiviteter.

• Angive aktiviteter og projekter, som byrådet ønsker gennemført.

Planens retsvirkning

Så langt så godt - nu rejser problemstillingerne sig. For det første kan det opfattes som en strammere styring, der ikke lader sig ændre så let igen. For det andet er det et ganske tidskrævende og kompliceret arbejde. For det tredje kan der rejses tvivl om, hvorvidt man overhovedet kan indføre zoneinddelinger og politikenheder i kommuneplanen.

Det forudsættes altså her, kystzoneforvaltningsplanen integreres i kommuneplanen. Det skal nemlig herfra argumenteres, at det må være en ubetinget nødvendighed, at planens retsvirkning konsolideres. Ellers glemmes dokumentet lynhurtigt, eller 
den afviges første gang, den er til hinder for en behovsstyret aktivitet.

Traditionsbundne planlæggere vil givetvis hævde, at kommuneplanen kun kan beskrive sammenhængen til anden planlægning, men ikke eksempelvis indeholde retningslinjer for kystbeskyttelse, da kystbeskyttelse ikke fremgår af kommuneplankataloget – og dermed være uhjemlet i forhold til planloven.

Men er det rigtigt? Lad os kigge på bemærkningerne til planlovsændringsforslaget i forbindelse med kommunalreformen. Der er desværre ikke her plads til at gengive alle de bemærkninger, der understøtter muligheden for at zoneinddele og lave politikenheder efter planloven. Den vigtigste bemærkning må imidlertid være den, der anfører, at kommuneplankataloget fastlægger de mindstekrav, kommuneplanen 
skal opfylde. Videre fremgår det, at: ”Der er ikke med forslaget tilsigtet en 
begrænsning i kommunernes frihed til at disponere kommuneplanen. 
Retningslinjerne skal [blot] være så præcise, at der ikke kan være tvivl 
om indholdet.”

Da der er tvivl om kystzoneforvaltningsplanens retlige ophæng, kan vi ikke rigtig komme videre, før spørgsmålet er afklaret. Kvalificerede argumenter for eller i mod efterspørges. Man kunne jo også overveje at spørge erhvervs- og vækstministeren. Jeg skal nok melde tilbage, hvis kvalificeret svar nogensinde returneres.

”Formålet med integreret kystzoneforvaltning er at hindre konflikter mellem konkurrerende sektor-aktiviteter i kystzonen. Det vil medføre en bedre koordinering, og det forventes derfor, at en lang række sager i fremtiden vil kunne klares hurtigere.” 

KYSTZONEFORVALTNINGSPLANEN SKAL BIDRAGE TIL AT:


• Fremme en bæredygtig udvikling og vækst i kystturismen og fremme beskæftigelsen i turist-
erhvervets forbundne sektorer.

• Sikre bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljøet og en rationel udnyttelse af naturresourcerne, 
særlig med henblik på at opnå en god miljøtilstand, standse tabet af biodiversitet og forringelsen 
af økosystemtjenesterne og reducere risikoen for forurening af havmiljøet.

• Sikre værdifulde geologiske landskabstræk, så de ikke sløres eller ødelægges af gravning, 
bebyggelse eller tekniske anlæg (Geopark Odsherred-hensyn).

• Sikre og bevare værdifulde geologiske kystprofiler (Geopark Odsherred-hensyn).

• Udpege og sikre kystområder, så de er robuste over for klimaændringer (kystbeskyttelse).
 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Rasmus Kruse Andreasen - P006142 - Odsherred kommune - 4802s billede

Landskabsforvalter, MEEL

Rasmus Kruse Andreasen - P006142

Odsherred kommune - 4802

Relaterede sider

  • Kystdirektoratet inviterer til Kyst Camp
  • Afværgeforanstaltning
  • Vandmiljøkonference d. 5.-6. september 2022
  • Kystnaturen er under afvikling - tid til handling!
  • Nedlæggelse af faggruppen KYST
  • DMP har lavet Quick-guides til badevandsdelen af PULS
  • Rapporter vedr. den gode genopbygning
  • Den blå dagsorden
  • Teknik & Miljø - Juni 2019
  • Teknik & Miljø - Juni/Juli 2019

Faglige emner

Natur og overfladevand›Kyster og strande

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt