Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341408 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Når infrastruktur  baner vej for vækst
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
LOOP CITY SKABER BYUDVIKLING

Når infrastruktur baner vej for vækst

Over hele verden slår byer sig sammen i tværgående regioner for at stå stærkere strategisk i konkurrencen med andre byer og regioner. I Danmark har ti kommuner, Region Hovedstaden, Transportministeriet og Erhvervsstyrelsen skabt et nytænkende eksempel på byledelse med Loop City. Fokus er strategisk by- og erhvervsudvikling i kølvandet på den kommende letbane.

Vi ved fra studier hjemme og i udlandet, at projekter som en letbane skaber vækst. Men det kræver visioner, mod og investeringer. Man skal turde udfordre traditionel anlægstænkning og -økonomi, og så skal man investere i løsningen, så funktion og visuel fremtoning bliver topklasse. 

Loop City vil revitalisere forstædernes rolle som brobyggere mellem udvikling af metropolen og udvikling af de attraktive og rekreative yderområder. Forudsætningen for at indfri dén vision er et strategisk og forpligtende partnerskab med et fælles mål. 

Den type samarbejde – på tværs af kommuner, region og stat – udfordrer de traditionelle forvaltningsmæssige grænser. Danske kommuner har traditionelt haft deres store styrke i tekniske og regulative kompetencer, som er rygraden i forvaltningen. Men udviklingen fordrer, at man organiserer sig på tværs for at tackle de store mobilitets- og byudviklingsambitioner i fællesskab, og det kræver nye samarbejdsformer. Sat på spidsen kan man sige, at tankegangen skal ændres fra ’forvaltere af infrastruktur’ til ’udbydere af mobilitet og udvikling´.

Derfor har det været helt afgørende for Loop City at etablere de rette formelle strukturer – governance – til at forløse det ambitiøse samarbejde.

Styret af fælles vision

Erfaringer fra ind- og udland viser, at vellykket tværsektorielt samarbejde kræver en ledelsesstruktur med en fælles vision og strategi. Større regionale samarbejder med udgangspunkt i letbaner – f.eks. London Docklands, Bern eller Freiburg – viser, at en samlet strategisk koordinering leder til succes, bl.a. fordi man har langt bedre chancer for at tiltrække de investorer, der skal skabe væksten ved investeringer langs banen og dermed sikrer værdistigning af områderne. Værdistigningerne forøges væsentligt ved planlagte, supplerende lokale udviklingsinvesteringer, der kan aktivere investeringsinteressen – såkaldt trigger planning.

Samtidig er styrken i at samarbejde på tværs, at man undgår suboptimering kommunerne imellem, der typisk skaber både vindere OG tabere. Desuden opnår man en større gevinstrealisering, fordi man sammen kan planlægge og vægte en ambitiøs, integreret og holistisk udvikling. 

En fælles udviklingsrejse sat på formel

Det kræver mod og udsyn at tilpasse forvaltningsstrukturerne til den udvikling, man ønsker at implementere, og det kræver, at man tør bryde med de traditionelle administrative grænser ved at etablere sig i en samskabende tværgående byledelse. Erfaringerne fra Loop City – hvor ti kommuner, region og stat har indgået et stærkt samarbejde – peger på, at følgende elementer 
kan være afgørende: 

• Indledende dialogproces, hvor projektets parter har mulighed for at sondere terrænet, afstemme forventninger og afdække muligheder og begrænsninger.

• Etablering af en stærk organisation, der kan drive projektet med mulighed for trinvis modning af projekt og engagement.

• Positivt samarbejde med en ejerkreds, der tager ansvar både for egen og for fælles fremtidige udvikling.

• Grundigt forarbejde i form af analyse-, plan- og organiseringsarbejde med afsæt i omhyggelige analyser af den organisation der skal til for at realisere projektet.

• En strategisk og operationel ledelses- og organisationsform, der både sikrer politisk forankring, inddragelse af medarbejdere i de enkelte kommuner og fremdrift på tværs.

• Et fælles arbejdsprogram med strategiske initiativer, der understøtter det fælles mål.

Arbejdsprogrammet er udviklet ud fra et politisk charter og kobler det strategiske og handlingsrettede niveau sammen. Arbejdsprogrammets fem hovedtemaer er: 

• Internationalt demonstrationsprojekt for samskabende byledelse

• Bæredygtig byudvikling

• Økonomisk vækst

• Effektiv og grøn mobilitet

• Markedsføring og fortælling

Regional udbyder af mobilitet og udvikling

Fremdriften i Loop City kræver, at visioner og pragmatik går hånd i hånd. Derfor har en af de vigtigste indledende opgaver været at fastlægge eksplicitte mandater, roller og ansvar for at styrke beslutningsprocesser og risikohåndtering. Den klare organisation sikrer kontinuitet i udviklingsarbejdet og høj kvalitet, som sikrer øget incitamentet for privat investering. Det viser en analyse, som Rambøll har udført for Region Hovedstaden.

FAKTA OM PROJEKTERNE

Ørestad: Udviklingsselskabet har varetaget strategiudvikling, salg og markedsføring 
samt kommunikation med interessenterne. Salget af byggeret skete først, efter 
al infrastruktur var etableret og dermed til den højest opnåelige pris. Værditilvæksten 
på grundværdierne i Ørestad er steget med op imod faktor 200.

Bern: Vellykket strategisk byudvikling i parallelt forløb med etablering af letbane. 

Bergen: Langs banen investeres for op imod 20 x udgifterne til at etablere Bybanen

Freiburg: Bystyret har formået at arbejde målrettet og strategisk med byudvikling 
sammentænkt med etableringen af letbanen i Freiburg. 85 pct. af befolkningen er 
brugere af letbanen, 15-25 pct. værdistigning langs letbanestrækningerne samt et 
fald i bilejerskab på 13 pct.

OM LOOP CITY

I Loop City deltager Region Hovedstaden, Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Albertslund, Glostrup, Vallensbæk, Ishøj, Brøndby, Hvidovre, Transportministeriet og Erhvervsstyrelsen. Rambøll er rådgiver for Hovedstadens Letbane.

Læs mere på loopcity.dk

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Projektchef
Anja Kraag
Loop City
Bystrategisk projektleder
Vibeke Linde-Strandby
Loop City
Chefkonsulent
Birgit E. Pedersen
Region Hovedstaden
Konsulent
Sigurbjörn Hallsson
Region Hovedstaden
Projektdirektør
Søren Hansen
Rambøll

Relaterede sider

  • Byggefest for milliarder i Køge
  • Danske byer skal ledes og udvikles strategisk
  • KTC FOKUSERER på bæredygtig byudvikling
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • "Tryghed og overskuelighed" i Kalundborg Kommuneplan
  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Kystbeskyttelse eller havneareal
  • Niras webinar om PFAS
  • Velkommen til Svendborg
  • Ledige vandløbs- og kyststillinger i Vordingborg Kommune

Faglige emner

Plan›Byfornyelse›Byfornyelsesplanlægning
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt