Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
2. november 2016 - 8:33
Planloven

Modernisering kan forandre detailhandlen markant

Den moderniserede planlov kan sætte turbo på de forandringer, som landets detailhandel undergår i disse år. Større shoppingcentre, flere internationale kæder og mindre liv i bymidter kan blive resultatet, vurderer Institut for Center-Planlægning.

I juni indgik regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti en aftale om en modernisering af planloven på en række områder.

Overordnet betyder aftalen, at statens involvering mindskes, og at den enkelte kommune får større frihed i sin planlægning.

Antallet af detailhandelsbutikker i Danmark er gennem de sidste 45 år blevet reduceret med knap 60 pct. Især har udviklingen i antallet af dagligvarebutikker været voldsom, da tre ud af fire butikker er forsvundet.

Inden for udvalgsvaresektoren er hver fjerde butik væk.

Tallene dækker over en dramatisk udvikling, hvor størrelsen på butikkerne til stadighed er vokset, så vi aldrig har haft så stort et areal at handle på som nu.

Husstandenes dagligvareforsyning har formentlig aldrig været bedre.

Forbruget af udvalgsvarer er med nogle få afbræk steget med omkring 1,25 pct. om året i de sidste 30 år. Det er en af årsagerne til, at der har været basis for massive investeringer i den danske detailhandel.

Shoppingcentre indtager Danmark

Det har bl.a. medført en betydelig satsning på shoppingcentre, som i dag er et markant islæt i den danske detailhandel med et samlet areal, der overstiger to millioner m2 ud af landets i alt ca. 11 millioner m2 butikker.

En del af centrene er bygget i aflastningsområder uden for byerne, hvilket var en medvirkende årsag til, at det såkaldte ”centerstop” i 1997 blev indført. Vi har derfor i Danmark – sammenlignet med en lang række andre lande – meget få eksternt beliggende centre i dag.

Det kan den moderniserede planlov ændre, idet der nu bliver mulighed for at planlægge for såvel at udvide de eksisterende aflastningsområder som at udlægge nye.

Da interessen for at udvide bestående shoppingcentre eller bygge nye ikke er aftaget, bliver det spændende at følge, om kommunerne fortsat vil planlægge for, at nye shoppingcentre skal være en del af en bymidte og ikke en modsætning til bymidtens butiksliv, som man har oplevet i nogle byer.

Bymidter udfordres

Den tidligere politiske enighed om at forbyde nye shoppingcentre uden for byerne skyldtes en frygt for, at byernes attraktion ville dale, hvis en meget væsentlig del af detailhandelens omsætning gik udenom byerne.

Udviklingen i en række byer med aflastningsområder har bekræftet denne frygt: Bymidterne har mistet betydning.

Som nævnt kan kommunerne fremover planlægge for at udvide eller etablere nye aflastningsområder. Det vil dog kræve en redegørelse for det kundegrundlag, som etableringen af nye butikker baseres på, det opland, som aflastningsområdet henvender sig til, og påvirkningen af butiksforsyningen. Redegørelsen skal belyse:

  • Hvordan det planlagte aflastningsområde kan styrke konkurrencen med et større vareudvalg og lavere priser til fordel for forbrugerne,
  • Hvordan det planlagte aflastningsområde kan påvirke butiksforsyningen i bymidten, de mindre oplandsbyer og i landdistrikterne, samt
  • Hvordan det planlagte aflastningsområde, bl.a. set i forhold til kommunens størrelse, forventes at påvirke byens samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.

Det er vanskeligt at forudsige, i hvilket omfang kommunerne vil benytte sig af mulighederne for at etablere nye aflastningsområder. Der vil utvivlsomt være en række kommuner, som vil udnytte mulighederne for at udvide et bestående aflastningsområde.

Mange af de danske byers detailhandel har ikke behov for aflastning, men snarere belastning. Omsætningen har mange steder været stagnerende eller direkte faldende, bl.a. som en følge af den stigende e-handel.

Moderniseringens betydning

Den hidtidige planlov har overordnet betydet, at Danmark fortsat har en decentral forsyning af dagligvarer. Planloven har sat stop for etablering af hypermarkeder. Til gengæld er antallet af discountbutikker eller lavprissupermarkeder, som er vor tids nærbutik, nærmest eksploderet.

Danmark har 17 hypermarkeder med en samlet anslået omsætning på godt 11 mia. kr., mens de knap 1.600 discountbutikker tilsammen har knap 60 mia. kr. i omsætning.

Bymidterne er blevet styrket, fordi investeringerne i nye butikker som en følge af planloven er kanaliseret herind. Bl.a. opfattes shoppingcentrene ikke længere som en modsætning til bymidterne, men som en naturlig del af bymidtens tilbud.

I forhold til de udvidede muligheder for at etablere udvalgsvarebutikker uden for byerne er det knap så entydigt, hvad der vil ske.

Planlovens hidtidige begrænsninger af mulighederne for at etablere butikker uden for byerne har medført, at en række udenlandske butikskæder har valgt at springe Danmark over.

Store kæder som elektronikgiganten Media Markt og byggemarkedet Hornbach har ekspanderet i Sverige, ligesom sportsbutikken Decathlon efter et kort forsøg i Danmark også er startet op i Sverige.

Internationale butikskæder vil måske genoverveje etableringsmulighederne i Danmark, når den moderniserede planlov er trådt i kraft.

 

Behov for mindre detailhandelsareal

Hvis e-handelen fortsat vokser i Danmark, vil der i de kommende år ske en omdannelse af større bymidter og store shoppingcentre uden sidestykke.

Butikker og andre servicefunktioner vil relokalisere sig for at kunne trimme den fysiske detailhandel til de nye tider, hvor butikkerne med deres beliggenhed og fremtræden, skal understøtte e-handelen, og hvor kunderne, via inspiration på nettet, vil søge mod de mest spændende og unikke butikker.

Ser man alene på dagligvarebutikker, vurderes det, at de der ikke enten kan tilbyde laveste pris, et meget stort udvalg eller en særlig service i første omgang vil være i farezonen for lukning.

Ser man på udvalgsvarebutikker, sker der en stor omflytning af omsætningen fra de mindre udbudspunkter til de større byer og shoppingcentre.

Således bliver konsekvenserne meget markante i de mindre og mellemstore byer, mens man vil se, at bymidterne i de store udbudspunkter vil miste attraktion bortset fra det egentlige centrum.

Udviklingen vil kunne ses som en kraftig acceleration af den udvikling, man har kunnet iagttage de seneste mange år.

Planlovens effekt på fremtiden

De kommende års udvikling går i mange retninger og det kan være vanskeligt at forudsige, hvad der bliver helt afgørende. Vil den moderniserede planlov kunne fungere i en mere digital fremtid, hvor nye hybride butiksformer måske ikke kan indpasses i de nuværende kategorier?

Uanset hvad der kommer til at ske, vil de enkelte kommuners politikere og planlæggere skulle tage stilling til, i hvilket omfang og hvordan den moderniserede planlov skal tages i anvendelse.

Butikkerne tilfører bymidterne liv og puls – skal de også have denne rolle fremover?

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Adm. direktør
Per Nyborg
Institut for Center-Planlægning

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt