Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341462 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Svendborg udliciterer entreprenørgård

Millionbesparelser på park- og vejområdet

Serviceniveauet er det samme som før, prisen er ti procent lavere, og det går godt. Det er virkeligheden for Svendborg Kommune, der i 2012 valgte at udlicitere Park&vej-området.

Den 1. maj 2012 overtog HedeDanmark drift og vedligeholdelse af alle de of­fentlige veje, stier, grønne områder, idrætsanlæg, vandløbsvedligeholdelse og vintertjeneste i Svendborg Kom­mune. Kort sagt alle de opgaver, som entreprenørgården tidligere udførte.

HedeDanmark vandt opgaverne ved et udbud og stod over for en kontrakt­sum på ca. 20 mio. kr. årligt, hvilket betød, at Svendborg Kommune opnå­ede en besparelse på omkring to mil­lioner kroner ved at få løst de samme serviceopgaver.

Samarbejdet med HedeDanmark og Svendborg Kommune har nu kørt i knap tre år. Og hvordan går det så?

- Her går det godt, siger Kim Jen­sen, kontraktansvarlig i Trafik og Infra­struktur, Svendborg Kommune.

- Vi får løst de samme opgaver som tidligere til færre penge. Det giver mig et råderum til ekstraopgaver, og Hede­Danmark er fleksibel til akutopgaver, fortsætter han.

Dialogværktøj til borgerne

Som en del af udbuddet beskrev og prissatte NIRAS alle driftsopgaver i udbudsmaterialet. Standardopgaverne blev altså synliggjort – dels hvor opga­verne udføres, dels hvor tit, og hvad der udføres. Den nye viden har vist sig at være nyttig andre steder end i forbin­delse med udbuddet:

- Vi har et dialogværktøj i forhold til de borgere, der spørger om eller er utilfredse med, hvordan HedeDanmark udfører en opgave. Vi kan helt nøjagtig forklare, hvilket serviceniveau de kan forvente. Ved at synliggøre økonomien har vi også et økonomisk argument, siger Kim Jensen.

Svendborg Kommune har efterhån­den også fået ryddet op i gamle afta­ler, hvor borgerne tidligere fik udført vedligeholdelse, som de måske ikke var berettigede til. Med de beskrevne driftsopgaver og med kortmateriale, der understøtter vedligeholdelsen, kan kommunen nu langt nemmere argu­mentere for, om en driftsopgave skal udføres eller ej.

Akutopgaver løses hurtigt

Et af de punkter, man altid fremhæver som en ulempe, når man taler om at konkurrenceudsætte driftsopgaver, er, at en ekstern entreprenør ikke kan løse små opgaver her og nu som kommunens folk.

- Det passer ikke. Vi oplever, at op­gaverne løses lige så hurtigt - og endda nogle gange hurtigere end tidligere, siger Kim Jensen og fortsætter:

- Samtidig kan vi se, hvad disse små opgaver, som fx at fjerne en gammel knallert i et buskads eller at fjerne en itusprængt affaldskurv og sætte en ny op, koster.

Det skyldes, at HedeDanmark for­står den kommunale virkelighed.

- Vores medarbejdere ved, at det er vigtigt, at de er fleksible og priori­terer disse opgaver. Vores bygherre skal være tilfreds med os. Vi er nødt til at udvise service og parathed på det punkt, siger Mads Holmgaard, regions­chef ved HedeDanmark og ansvarlig for kontrakten i Svendborg.

Strategisk brug af penge til ekstra opgaver

I kontrakten med HedeDanmark har NIRAS beskrevet en basispleje af de grønne områder. Udover basisplejen er der i kontrakten sat penge af til ekstra­opgaver, som kommunen kan bestille. Basispleje er fx at slå græs, som er en tilbagevendende opgave hvert år, og som foregår hele vækstsæsonen. Deri­mod er hverken beskæringsopgaver eller opsætning af nye affaldskurve en del af basisplejen.

- Vi kan bruge pengene mere strate­gisk, nu hvor opgaverne er synlige for os. De ekstra opgaver, vi kan få udført udover basisplejen, kan vi prioritere mere systematisk end tidligere, siger Kim Jensen.

Prioriter tid til tilsyn og opfølgning

Men en entreprenørkontrakt styrer ikke sig selv. Det kræver dels kompetencer i entreprisestyring, dels den fornødne tid til at styre en ekstern entreprenør.

Derfor udpegede kommunen en kontraktstyrer med ansvar for den over­ordnede økonomi, de generelle vilkår og forpligtigelser og nogle fagansvar­lige, der samarbejder og styrer Hede­Danmark i det daglige. Der er fx fagan­svarlige inden for de grønne områder, vintertjenesten, vandløbsvedligehol­delse og vejområdet.

- Vi kunne med fordel bruge mere tid på tilsyn i marken og på at ajour­føre vores registreringer. Det tager tid at have fingeren på pulsen og at være i front med at opdatere kortmateriale, beskrivelser mm. Det skal man huske at prioritere, lyder et godt råd fra Kim Jensen.

Optræd som en professionel

Mads Holmgaard fra HedeDanmark er helt enig i, at bygherren skal afsætte de fornødne ressourcer til at styre kontrak­ten, føre tilsyn, følge op og også gerne til at udvikle. Og ressourcerne gør det ikke alene. Det er vigtigt, at bygherren er fagligt og ledelsesmæssigt klædt på til styre en stor kontrakt.

- Vi ved af erfaring, at alle parter opnår det bedste resultat, hvis vi sam­arbejder med en professionel bygherre. Svendborg er mønstereksemplet også takket været et professionelt udbuds­materiale og reelle intentioner om et godt samarbejde, siger Mads Holmgaard.

Et udbudsmateriale indeholder:

• Udbudsbetingelser, der regulerer udbudsprocessen

• Særlige betingelser, der regulerer vilkår

• Arbejdsbeskrivelse, der beskriver hvilke opgaver, og hvordan de skal udføres

• Tilbudsliste med Tilbuds- og Afregningsgrundlag

• Samarbejdsform, der beskriver organisation og samarbejde

 

NIRAS’ opgave som rådgiver i udbudsprocessen:

• Proceskonsulent

• Udarbejde udbudsmaterialet

• Gennemføre udbudsprocessen

• Kontrahere med den vindende entreprenør

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Civilingeniør og udbudsspecialist, NIRAS
Mette Vangkilde Gram

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt