Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341293 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. august 2017 - 8:00
Jura-klummen

Miljøgodkendelse kan være i strid med kommuneplan

Miljøhensyn i planlægningen og hensyn til planlægning i miljøgodkendelse er et tilbagevendende tema. Senest har Østre Landsret fastslået, at godkendelsesmyndigheden skal have særlige grunde for at meddele en miljøgodkendelse i strid med kommuneplanen.

Planlovens formålsbestemmelse fastslår, at den sammenfattende planlægning skal medvirke til at værne om miljøet, og at lovens formål bl.a. er at forebygge forurening af luft, vand og jord. Der er derfor ikke tvivl om, at det er sagligt begrundet inden for lovens formål, når kommuneplanlægningen på baggrund af arealernes anvendelse tager højde for støj. En udbredt metode er at inddele områder i zoner efter støjfølsomhed, hvorefter der pålægges de pågældende zoner begrænsninger i anvendelsen.

Planlovens §12, stk. 1 fastslår, at kommunerne ”skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen”. Rækkevidden af ”virke for”-formuleringen er omdiskuteret. Senest har Østre Landsret taget stilling til, hvordan godkendelsesmyndigheden efter miljøbeskyttelseslovens kap. 5 skal inddrage kommuneplanlægningen ved meddelelse af miljøgodkendelse.

I den konkrete sag var spørgsmålet, om kommunen – og sidenhen Natur- og Miljøklagenævnet – var forpligtet til at tage hensyn til de støjzoner, der var udlagt i kommuneplanen, da der blev meddelt miljøgodkendelse til en udvidelse af aktiviteterne.

Østre Landsret fastslog, at planlovens §12, stk. 1 ikke er til hinder for, at der meddeles en miljøgodkendelse i strid med kommuneplanen. Det forudsættes dog, at myndigheden har foretaget en konkret afvejning af de interesser og hensyn, der har begrundet bestemmelserne i kommuneplanen over for de hensyn, der taler for at meddele miljøgodkendelsen.

Kommuneplan inddrages

Kommuneplanens retningslinjer skal således inddrages, og hvis særlige grunde taler for det, kan kommuneplanen fraviges. Østre Landsret fastslår imidlertid, at myndigheden i sådanne tilfælde skal angive de særlige hensyn, der kan begrunde en fravigelse af kommuneplanen.

Natur- og Miljøklagenævnet havde inddraget kommuneplanen i vurderingen af sagen. Nævnet havde imidlertid tillagt det afgørende betydning, at der var tale om en skærpelse af vilkårene for den eksisterende del af anlægget, miljøgodkendelsen var mere restriktiv end den gældende vejledning, og der var tale om påvirkning af en relativ spredt bebyggelse. Nævnet havde imidlertid ikke angivet, hvilke særlige hensyn der kunne begrunde en fravigelse af kommuneplanen. På den baggrund fandt Østre Landsret, at miljøgodkendelsen var ugyldig.

Dommen er et sikkert pejlemærke for, at ”virke for”-bestemmelsen ikke er så ubestemt, som det ofte antages. Selvom ”virke for”-forpligtelsen i forhold til kommuneplanen først og fremmest gælder for kommunen, antages det i praksis og den juridiske litteratur, at staten, og dermed også den statslige godkendelsesmyndighed, ligeledes skal virke for kommuneplanens gennemførelse, hvis der ikke er gjort indsigelse efter planlovens §29.

Dommen kan tilsendes ved henvendelse på jab@bechbruun.com.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Jacob Brandt - Codex Advokaters billede

Advokat

Jacob Brandt

Codex Advokater

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt