Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. december 2016 - 8:00
Debat

København efterlyser “forstyrrende” it-leverandører

It-leverandører skal udfordre og skubbe til kommunens ”plejer”, hvis reelt innovative løsninger skal se dagens lys. Vi mangler simpelthen hjælp til at ”disrupte” vores services og måden, vi er kommune på, skriver direktør i Københavns Kommunes Koncern IT.

Københavns Kommune står årligt overfor at skulle effektivisere og i højere grad bruge kommunens midler på at skabe bedre service for vores borgere, virksomheder og medarbejdere. Derfor er vi optagede af at finde smarte løsninger via bedre udnyttelse af digitale muligheder. Vi har faktisk afsat en stor pulje af midler specifikt til at finde og skabe smarte løsninger i kommunen på hele 450 mio. kr. Så investeringsvilligheden fejler ikke noget.

Det, der i højere grad er vores udfordring, er, at vi ikke er gode nok til at få nye teknologier og innovative løsninger i spil, som udfordrer os i forhold til, hvordan vi plejer at gøre tingene. Vi mangler simpelthen hjælp til at ”disrupte” vores services og måden, vi er kommune på. Og det er der, leverandørerne og markedet kommer i spil.

Behov for proaktive leverandører

Vi oplever ofte, at leverandørerne byder sig til på en klassisk facon, hvor der alene bydes på konkrete udbudsoplæg, hvor fokus er på kendte tekniske løsninger, og hvor tilgangen bygger på en gammeldags kunde-leverandør struktur. Vi har behov for, at leverandørerne er mere proaktive og interesserede i nyskabende samarbejder, at leverandørerne inviterer til case-oplæg og forstår værdiskabelsen for forretningen, samt at leverandørerne er nysgerrige på deres områder. Vi vil med andre ord gerne invitere leverandørerne til at udfordre os og vores løsninger samt til i langt højere grad at indgå i samarbejder om innovative muligheder.

Vi har behov for, at leverandørerne er mere proaktive og interesserede i nyskabende samarbejder, at leverandørerne inviterer til case-oplæg og forstår værdiskabelsen for forretningen, samt at leverandørerne er nysgerrige på deres områder.

Konkret oplever vi i Københavns Kommune store udfordringer med at lykkes med innovative løsninger på vores Smart City-område, som vi har arbejdet med i en årrække. Vi oplever, at teknologien bygger på store tunge "suiter", der i bund og grund ikke er så meget nyt i, og som er alt for dyre. Business-casen og økonomien kan derfor ikke hænge sammen. Derudover er der få leverandører inden for Smart City,  og samarbejde og videndeling om gode erfaringer er generelt vanskeligt. Vi er derfor meget åbne over for nye samarbejdsmuligheder og tilgange til at finde effektive og smarte løsninger på området.

Samme metervarer igen og igen

Andre områder, som i høj grad har vores fokus, er robotics, Internet of things og big data, hvor vi indtil nu primært selv har arbejdet på at forstå områderne og finde mulige forretningsområder i forhold til at omsætte teknologierne i praksis. Men at være front runner i forhold til at udvikle og teste nye teknologier er bestemt ikke let. Derfor håber vi også på at kunne etablere nogle gode samarbejder inden for disse områder. Med andre ord, vores dør er åben. Den eneste betingelse er, at vi bliver forstyrret med noget nyt. Der er rum for, at løsningerne måske rammer lidt skævt. Hellere det end at blive præsenteret for de samme metervarer igen og igen.

Vi er klar over, at vi også skal kigge indad i forhold til at få skabt de rigtige rammer og vilkår for samarbejde med leverandører om mere innovative løsninger. Vi arbejder derfor aktivt på at blive bedre til at samarbejde med små- og mellemstore leverandører ved at mindske bureaukratiet og kommunens til tider begrænsende strukturer.

Vi er klar over, at vi også skal kigge indad i forhold til at få skabt de rigtige rammer og vilkår for samarbejde med leverandører om mere innovative løsninger. Vi arbejder derfor aktivt på at blive bedre til at samarbejde med små- og mellemstore leverandører ved at mindske bureaukratiet og kommunens til tider begrænsende strukturer. Derudover er det et klart fokusområde for os at arbejde mod etablering af flere offentlig-private partnerskaber om innovation, hvor vi håber, at leverandørerne og markedet vil byde ind med mere viden om ”disruption” og teknologi. I forlængelse af mulighederne i den nye udbudslov vil vi også gøre brug af muligheden for udbud med forhandling, for at få de bedst mulige løsninger på vores behov og udfordringer. Det håber vi, at leverandørerne også vil geare sig til.

Samarbejde og erfaringsudveksling mellem kommunerne er også en væsentlig forudsætning for at skabe bedre og mere innovative løsninger bredt i den kommunale sektor – og det er en øvelse, hvor vi har et stort forbedringspotentiale. Vi bør i fællesskab stille krav til markedet og på den måde øge volumen og høste fælles gevinster. Vi arbejder jo ofte med de samme udfordringer, så det at sammentænke behov og dele risici vil være en stor fordel for os alle.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

IT-direktør
Stig Lundbech
Københavns Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt