Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341422 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2016 - 8:00
Klimasikring af veje

Klimavej i Galten fungerer som regnvandsbassin

Fremtidens enorme vandmængder kalder på nye løsninger. I NCC Industry har råstofdivisionen udviklet en klimavej med permabel asfalt og specialudviklet stabilgrus, der kan opbevare store mængder vand som en faskine.

Når kloaksystemet ikke er dimensioneret til store regnmængder, fører det til oversvømmede gader og pladser og kældre. Derfor har vi brug for løsninger, der kan håndtere regnvandet.

Klimaveje med åben asfalt er en god løsning. Her kan regnvandet trænge igennem, og dræneffekten er så stor, at en vej eller plads altid vil være fri for vand – selv under skybrud, hvor der kan falde 15 mm nedbør på bare 30 minutter.

Løsningen hedder PermaVej®, og den begynder så småt at vinde frem i Danmark. Under asfalten ligger specialudviklet stabilgrus, der kan optage og opbevare store mængder vand efter samme princip som en faskine.

Klimavejen er blandt andet brugt til sikring af 4.000 m2 vej i Støvring, til Lufthavnsvejen i Aalborg og senest i Galten i Skanderborg Kommune, hvor den nye asfalt er brugt til klimasikring af en vej, der har været særligt udfordret af voldsom regn gennem de senere år.

Lukket vejkasse beskytter grundvand

Porskjærvej i Galten er blevet etableret med NCC PermaVej® som en del af en samlet klimasikring, fordi der har været store kapacitetsproblemer i regnvandskloakkerne. Vejen er derfor blevet gravet op, vejkassen udgravet og fyldt op med 120 cm af NCC DrænStabil®, tre gange det normale lag for at få plads til mere vand. Derefter blev den asfalteret med den permeable asfalt. Hele vejen anlægges med en lukket vejkasse, som bruges som forsinkelsesbassin, da der ikke må ske en nedsivning i området.

Løsningen med at bruge vejkassen som forsinkelsesbassin ser vi en stigende interesse for. Vores NCC DrænStabil®, som er bærelaget i vejopbygningen, er designet til at kunne håndtere 30 pct. vand i sig – samtidig med, at den bevarer sin bæreevne.

Skanderborg Forsyning tænkte anderledes

Civilingeniør Jesper Brix Kjelgaard er fagleder i afdelingen for Spildevand & Klimatilpasning i Skanderborg Forsyningsvirksomhed A/S. Han fortæller, at projektet i Galten begyndte helt anderledes, nemlig som et klimatilpasningsprojekt, der havde som mål at skabe en kontrolleret strømningsvej for klimavand, så det ikke oversvømmede huse og lavtliggende områder. Men da det ville kræve så meget regulering af terrænet, at det ville gå ud over folks haver, måtte man tænke helt anderledes.

- Vi kendte godt PermaVej, som jo har været omtalt i pressen. Derfor kontaktede vi NCC, fortæller Jesper Brix Kjelgaard, som projekterede den nye vej sammen med Orbicon.

- Vejen i Galten gør brug af PermaVej på en anden måde, end konceptet PermaVej nok er tiltænkt. I stedet for at vandet bare siver ned gennem vejen til de underliggende jordlag, så er stabillaget ekstra tykt og indpakket i en membran af ler. PermaVej fungerer derfor nærmest som et regnvandsbassin, da der i lavpunktet af vejkassen er etableret dræn med forbindelse til det eksisterende regnvandssystem, fortsætter han.

Derved kan ekstremregn forsinkes i PermaVej, og når der igen er plads til mere regnvand i forsyningens regnvandssystem, vil PermaVej stille og roligt blive tømt for vand. Der er grundvandsterrasser i området, og derfor må vandet ikke bare sive gennem vejen.

- Vej og Trafik i Skanderborg Kommune er gået med til et forsøg med Porskærvej, men der er mange steder, hvor en lignende løsning vil være oplagt, siger Jesper Brix Kjelgaard.

Han fortæller, at Skanderborg Forsyning oplever stor interesse for løsningen, blandt andet fra fagfolk i hans professionelle erfagrupper. Senest har en gruppe studerende fra Aarhus Universitet været ude at se vejen, og som Jesper Kjelgaard fortæller, så bliver folk jo lidt paf, når de hælder vand på vejen og ser, at det bare forsvinder.

Ikke dyrere end almindelig vej

Den nye vandgennemtrængende asfalt er en helt oplagt løsning på parkeringspladser, villaveje og veje i den tætte by, hvor der normalt ikke er plads til forsinkelsesbassiner, og hvor det vil være uforholdsmæssig dyrt at grave tilstrækkeligt store rørsystemer ned.

Det er ikke dyrere at anlægge en vej med PermaVej® end med traditionel asfalt, fordi der ikke skal installeres tilslutninger til kloaksystemet. Selv udlægningen bliver nemmere, fordi asfalten ikke skal hælde mod afløbsriste, og den helt vandrette asfaltflade kan give nye arkitektoniske muligheder.

Kravet om permeable belægninger vil formentlig blive standard i udbudsmateriale fra kommunerne fremover. NCC glæder sig over at være med til at levere nye, holdbare løsninger, så det danske vejnet kan blive klimaklar til fremtiden.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Projektchef NCC PermaVej®
Michael Brask
NCC Industry, Råstoffer

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt