Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341422 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
8. februar 2024 - 8:20

I Silkeborg Kommune er trafiksikkerhed både velfærd og livskvalitet

At komme sikkert og trygt frem og hjem igen, er ofte en selvfølgelighed i hverdagen. En selvfølgelighed, der er en del af vores oplevede velfærd og livskvalitet. Derfor får det konsekvenser for hverdagen, når en vejstrækning, en sti eller et kryds er uheldsbelastet eller føles utrygt
 

En indsats for trafiksikkerhed har ofte flere gevinster. Det betyder, at færre mister livet eller førligheden i trafikken. Det betyder også, at flere mennesker kan blive selvtransporterende og får motion, når de fx vælger at gå eller cykle til skole, arbejde og fritidsaktiviteter.

Trafiksikkerheden skal primært sikre, at færrest muligt kommer til skade og i værste fald mister livet på vores veje. Det er velfærd, men jo ikke en synlig velfærd som fx normering i børnehaver, skoler eller på plejehjem.

Men trafiksikkerhed giver også tryghed til at give slip på ens børn, så de får friheden til selv at cykle eller gå i skole. Og ved friheden til at kunne cykle selv, lærer børnene også at bevæge sig selvstændigt i trafikken.

Når transporttid veksles fra fx bil til cykel, bliver transporten til motion og dermed forbedret sundhed. Det er faktorer, der øger livskvaliteten, og ikke kun for skolebarnet, der selv får lov, men også for den knap så hurtige ældre, der føler sig tryg og sikker til selv at handle ind og gå til fritidsaktiviteter.

 

Kapitalisering af den trafikmæssige gevinst

Hos Silkeborg Kommune er indsatsen for trafiksikkerhed siden 2013 blevet kapitaliseret. Det er synliggjort, tydeliggjort og gentagne gange kommunikeret, hvilke økonomiske gevinster en ombygning eller et tiltag kan betyde for kommunens økonomi.

De seneste nationale tal anslår, at den kommunale andel af udgifter til én personskade i trafikken er 1.225 mio. kr. Hertil kommer regionen og statens udgifter og ikke mindst de personlige konsekvenser for den forulykkede, men også for personens nære relationer.

 

Politisk vilje til trafiksikkerhed

Der er ikke altid politisk prestige i trafiksikkerhed, men det vægtes højt af deltagere på borgermøder og ved henvendelser til kommunen.

Trafiksikkerhedstiltag tages fra det tekniske områdes budget, mens effekten af indsatsen aflaster og giver frirum for andre afdelinger og fagområder i kommunen.

I forbindelse med energikrise og besparelser i Budget 2022 og 2023 blev økonomien strammet for det tekniske område for at prioritere de mere gængse velfærdsområder som sundhed, skole- og ældreområde.

Men her har vores politikere valgt fortsat at prioritere trafiksikkerhedsområdet. Ved de årlige bevillinger fra Byrådet, er der derfor sikret de nødvendige midler til trafiksikkerhedsmæssige tiltag.

 

Den reelle effekt

Siden vedtagelsen af den første Trafiksikkerhedsplan i 2013 er der samlet bevilliget ca. 30 mio. kr. specifikt til en trafiksikkerhedsmæssig indsats.

I perioden fra 2013 til 2022 er antallet af personskader næsten halveret fra 82 personskader i 2013 til 45 personskader i 2022.

Det er en reduktion i personskader, der giver en teoretisk besparelse på kommunens budgetter på 45 mio. kr. årligt, hvis antallet af personskader fortsat var 82 om året, som i 2013.

Dette sparede beløb kommer ikke direkte Plan- og Vejudvalget til gavn, men kommunens andre fagområder, der derved får flere penge til deres fagområder og anden velfærd for borgere i landets 8. største kommune. 

 

Fakta:

I den nyeste Trafiksikkerhedsplan 2023 er 51 problemlokaliteter prioriteret. De forventes samlet at koste 21 mio. kr. at udbedre. En udbedring af de 51 lokaliteter forventes at påvirke knap 3 personskader/årligt. Ved årligt at have 3 personskader færre svarer det til en sparet kommunal udgift på ca. 3,7 mio. kr. årligt, svarende til ca. 6 års tilbagebetalingstid.

Da Silkeborg Kommunes uheldstal er lave, indgår hastighed og tryghed også som udpegningskriterier. Lokalråd, skoler og borgere er kommet med indspark specifikt til de lokaliteter, hvor den oplevede tryghed er lav.

Tjek Silkeborg Kommunes Trafiksikkerhedsplanen på: www.trafiksikkersilkeborg.dk

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Civilingeniør
Gitte Merstrand
Silkeborg Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar/Februar 2024

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt