Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Faglig artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. august 2016 - 8:00
Målrettet naturindsats

Genopliv det Grønne Danmarkskort

Siden vedtagelsen af Landbrugspakken har der været fokus på, hvordan der kan skabes natur- og miljøløsninger, som kan give hurtige kvælstofreduktioner. Et fokus som er forøget yderligere i forbindelse med de igangværende politiske forhandlinger omkring naturplan DK. Her er KTCs bud på, hvordan der kan skabes en målrettet indsats både i forhold til reguleringen af landbruget og skabelse af mere og ny natur.

I Landbrugspakken er der flere forhold, som peger på, at der ikke alene er behov for hurtige kvælstofreduktioner, men også flere tiltag som giver kvælstofreduktioner og som samtidigt bidrager til at skabe ny natur. Landbrugspakken giver anledning til flere usikkerheder. Hvad blev der for eksempel af det oprindelige behov for reduktion af kvælstofmængden med 19.000 tons? Hvilke krav kan miljømyndigheden fremover stille til efterafgrøder, staldsystemer og foder for at reducere kvælstofbelastningen fra den enkelte ejendom på den nærliggende natur? Og hvad vil en stigning i gødningsnormen betyde for den tilladte mængde af kvælstof på markerne fra husdyrgylle?

Giv kommunerne flere muligheder

Som grundvandsbeskyttende kollektive ordninger anføres i landbrugspakken skovrejsning og minivåd-områder. På grund af lav grundvandsdannelse i lavbundsområder, hvor det er hensigtsmæssigt at lave minivådområder og vådområder, er vådområder uegnede til at beskytte grundvand mod nitratforurening, og vil alene have effekt i forhold til udvaskning til overfladevandet/fjordene.

Skovrejsning uden brug af gødning og pesticider er derimod et godt grundvandsbeskyttende tiltag, men kan ikke gøre det alene. Nitratfølsomme indvindingsområder og områderne, hvor grundvandsdannelsen sker, ligger ofte på de høje jorde, hvor landbrugsinteresserne også er. Her kan det være vanskeligt at lave skovrejsningsaftaler i et omfang, der fører til en reel grundvandsbeskyttelse.

Vi ved samtidig fra overvågningen af naturtilstanden, at der er et behov for en forøget indsats for biodiversiteten. Det er derfor nærliggende at koble opfølgning på landbrugspakken og behovet for en forstærket naturindsats sammen.

KTC foreslår på den baggrund, at kommunerne gives flere muligheder for at gennemføre miljøkompenserende tiltag. Der bør være klare mål for indsatsen, men virkemidlerne bør vælges og tilpasses lokalt i samarbejde med lodsejere og foreninger. 

Virkemidlerne kan være:

  1. Ekstensive arealer

I vandoplandene udtages lavbundsarealerne og de vandløbsnære arealer fra ekstensiv produktion. Det er et meget omkostningseffektivt virkemiddel, som vil give reduktioner af såvel kvælstof og fosfor. Samtidig fås en række vigtige sideeffekter: Tilbageholdelse af noget fosfor, forbedring af også det fysiske vandmiljø og et bidrag til klimasikringen. Endelig får man arealer med et større naturindhold.

  1. Undtag de mest sårbare grundvandsområder fra Gødningsloven

De mest kvælstof sårbare arealer, hvor der samtidig sker stor grundvandsdannelse, er de såkaldte NFI Drikkevandsområder. Disse områder er helt centrale at beskytte. En annullering af Gødningslovens øgede gødningsniveau på de landbrugsarealer som ligger i de sårbare områder og indenfor Det grønne Danmarkskort vil være et godt første skridt.

  1. Plant skov oven på grundvandet.

Da det mest værdigfulde grundvand ofte er lokaliseret under de højt liggende områder, hvor den gode landbrugsjord også findes, vil det være afgørende at lave en skovrejsningsordning, som sikrer en acceptabel økonomi for landmanden ved salg til skovrejsningsformål.

  1. Udlæg de oversvømmelsestruede arealer i ådalene til ny natur og vådområder

Indenfor vandløbsoplandene udpeges områder med stor dyrkningsusikkerhed og med risiko for oversvømmelser til vådområder. Øvrige områder udlægges til ny natur.

  1. Udpeg arealer til biomasseproduktion

I oplandet til de sårbare fjorde udpeges områder til biomasseproduktion, i form af biomasse-bræmmer omkring de højproduktive landbrugsarealer i områder, hvor der er risiko for overflade­afstrømning til vandløb.

  1. Genindfør engangserstatning som betalingsmiddel i vådområdeprojekter

I Vandmiljøplan 2 og 3 projekter kunne lodsejere før kompenseres med en engangserstatning for at være med. At Genindføre dette kunne være et relevant virkemiddel til nye vådområdeprojekter.

  1. Græsning og naturpleje

Der er indregnet en effekt af græsning og naturpleje af enge og andre følsomme områder i landbrugspakken – miljøfølsomme områder. Effekten kunne opskrives ved at tilføre flere midler til de støtteordninger, der fremmer tiltaget. I landbrugspakken forslås en statslig forpagtningsordning, som med flere midler kunne få en større effekt inden 2019.

  1. Efterafgrøder

Efterafgrøder er et af de bedste og billigste måder at fange kvælstof på, og levere det videre til næste afgrøde.  Man kunne kræve, at der i de mest sårbare områder skal etableres efterafgrøder. 

  1. Intelligente randzoner

Randzoner etableret langs vandløb på arealer, der hælder ned mod vandløb og søer. Bredden skal være variabel i forhold til hældningen, således at randzoner kun etableres der, hvor det giver mening ift. de konkrete forhold. Ordningen kan være frivillig for landmænd, men skal gøres interessant økonomisk.

  1. Reduceret grødeskæring eller ophør af grødeskæring i vandløb gennem områder med ekstensiv landbrugsproduktion

Løsningen medfører vinteroversvømmelser af arealerne og hermed aflejres næringsholdigt sediment her. Det er meget omkostningseffektivt og har en lang række positive følgeeffekter i forhold til biodiversitet, minimering af risiko for oversvømmelser af byer, reduktion af udledning af klimagasser fra nedbrydning af tørvejord, gratis gødning til engjorden, virkning som et vådområde, dvs. omdannelse af kvælstof til frit kvælstof. Virkemidlet har tidligere været anbefalet som det bedste og billigste.

  1. Jordfordeling

Jordfordeling er et langsomt, men meget effektivt redskab til at gennemføre varige forbedringer. Med flere midler til jordfordeling styrkes et kendt redskab til at indgå frivillige aftaler med landmænd om at udtage den mest sårbare landbrugsjord af intensiv drift og give de berørte landmænd dyrkningsegnet jord i kompensation. Jordfordelingsredskabet forudsætter midler til opkøb af arealer, der kan indgå i jordfordelingsprojekter, samt især til de transaktions­omkostninger, der følger med et jordfordelingsprojekt.

Biodiversitet og sammenhængende natur

En forudsætning for at bevare og styrke biodiversiteten er at sikre og skabe sammenhængende natur. Det er derfor oplagt at genoplive Det grønne Danmarkskort og lokalisere nye tiltag i områder, hvor der kan skabes bedre sammenhæng. Herved er der mulighed for at få skabt en målrettet naturindsats, i tråd med den kommende målrettede regulering af landbruget. Ved at placere nye tiltag inden for Det grønne Danmarkskort vil man kunne bidrage til at få skabt mere og bedre sammenhængende natur. 

Stærkere redskaber og mere valgfrihed

Kommunerne bør sikres stærkere redskaber og større valgfrihed til at agere i bestræbelserne på en balanceret udvikling mellem landbrug og natur. Der er masser af muligheder for at staten kan styrke kommunernes adgang til effektfulde virkemidler. Hvis blot målet er klart og rammerne er gode, kan kommunerne i samråd med de lokale lodsejere og foreninger sagtens finde målrettede lokale løsninger, som har den optimale effekt og balance i forhold til både landbrug, grundvand og natur.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Luise Pape Rydahl - P003434 - Syddjurs Kommune - 5404s billede

Direktør for Udvikling og Kultur

Luise Pape Rydahl - P003434

Syddjurs Kommune - 5404

Michael Damm - P003539 - Ringkøbing-Skjern Kommune - 4964s billede

Fagshef for By, Land og Kultur

Michael Damm - P003539

Ringkøbing-Skjern Kommune - 4964

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2015

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Miljø og grundvand
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt