Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 331222 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Klima - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Leder Teknik & Miljø 0 0
Twitter LinkedIn
12. december 2022 - 8:00

Farvel til kollektiv trafik og sikre veje?

Energiprisstigninger giver markante ændringer for borgerne på trafikområdet. Situation i øjeblikket er et farvel til det serviceniveau, vi kender, både i den kollektive trafik og på vejene – og det har konsekvenser.
 

Kollektiv trafik ruller baglæns

Det kræver opbakning fra en kommende regering, hvis man vil undgå varig skade på den kollektive trafik.

Over hele landet står kommunerne med udfordringer på den kollektive trafik på grund af de voldsomt stigende energipriser. De seneste udmeldinger fra trafikselskaberne tyder på, at vi i 2023 ser ind i budgetstigninger på helt op til 40%, hvis kommunernes by- og landbusser skal fortsætte med samme serviceniveau. Det siger sig selv, at det er de færreste kommuner, der kan magte dette – uden støtte fra en kommende regering.

Hvis budgetrammen fastholdes rundt i kommunerne, betyder det, at op til hver anden bus må nedlægges – idet der jo også skal kompenseres for manglende indtægter på ruterne.

Det er reelt et farvel til det kollektive trafiktilbud, vi kender i dag!

Og ikke nok med kommunernes udfordringer. Regionerne har samme udfordring på de regionale busruter. Nedlæggelse af nogle af disse ruter vil få stor betydning for de unges adgang til ungdomsuddannelserne. Og ingen transportmulighed for de unge vil kun øge presset på kommunerne yderligere.

Den grønne omstilling sættes samtidig i stå. Vi ser allerede nu såvel regioner som kommuner undersøge mulige reduktionstiltag – desværre også tilbagerulning af visse grønne tiltag, som eksempelvis brug af HVO-diesel og en senere omlægning til el-drift.

Og i den grønne omstilling har vi netop brug for, at flere benytter fælles transport, i byerne særligt busserne. Corona’en har vist os, hvor svært det er at få passagererne tilbage til den kollektive trafik, når først der er fundet andre løsninger til den personlige transport.

De voldsomme besparelser på den kollektive trafik kan også få store konsekvenser for sammenhængen mellem land og by, hvor det vil kunne få en social slagside. Her er allerede nævnt adgangen til ungdomsuddannelserne, men i det hele taget adgangen til de forskellige fritids- og kulturtilbud, som har stor betydning for vores børn og unge.

Indtil videre er den statslige udmelding, at der ikke kompenseres yderligere for de voldsomme prisstigninger på energi – og det kan ende med katastrofale følger for vores kollektive trafik og dermed mobiliteten for danskerne.

 

Vejenes vedligehold og udbygning

Prisstigninger på energi får samme voldsomme indvirken på vejenes vedligehold samt de nye vejanlæg, kommunerne havde påtænkt.

Således bliver asfaltbelægninger betydeligt dyrere, og vi vil se 30-40% færre kilometer ny asfalt. Der hvor vejenes tilstand i forvejen er dårlig, vil det risikere at forværre situationen, og det bliver betydeligt dyrere at genoprette tilstanden senere.

Når det kommer til anlægsområdet, har kommunerne allerede i 2022 eksempler på så store prisstigninger i forbindelse med udbud af nye veje og stier, at mange har været nødsaget til at fravælge planlagte vejprojekter, idet disse ikke kan rummes inden for anlægsrammen – og vi vil se det fortsætte i 2023. Der kommer således til at ske en benhård prioritering imellem de påtænkte anlægsarbejder på kommunernes vejnet.

 

Mobilitet og infrastruktur er en del af vores velfærd

Samlet set kommer vi altså til at se betydelige konsekvenser for både for vores borgeres mulighed for mobilitet og adgang til samfundets tilbud – og for den infrastruktur, som vi alle benytter i det daglige.

Færre busser, som i mindre grad er grønne, og ringere veje, som i mindre grad er trafiksikre – det går ud over velfærden.

Der er brug for statslig kompensation, hvis de voldsomme prisstigninger ikke skal gøre uoprettelig skade på både mobilitet og infrastruktur.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Eva Kanstrup
KTC Bestyrelse
Flemming Frøsig Christens.. - Silkeborg Kommune - 5143s billede

Vej- og Trafikchef

Flemming Frøsig Christensen - P001936

Silkeborg Kommune - 5143

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2022

Relaterede sider

  • Skræddersyede bygværker sparer beton og op til 60 procent CO2
  • Teknik & Miljø - December 2022 LÆS ONLINE
  • Faggruppernes 2022
  • Teknik & Miljø - December 2022
  • Opladning ved kantsted
  • Teknik & Miljø - November 2022 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - November 2022
  • Standardvilkår
  • Teknik & Miljø - Oktober 2022 LÆS ONLINE

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Klima - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Odense Kommune - 4746s billede

Adm. direktør

Erik Jespersen

Odense Kommune - 4746

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup

Ballerup Kommune - 2754

Sven Koefoed-Hansen - Næstved Kommune - 4689s billede

Direktør

Sven Koefoed-Hansen

Næstved Kommune - 4689

Eva Kanstrup - Herning Kommune - 3730s billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune - 3730

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen

Jammerbugt Kommune - 4068

Marie Louise Madsen - Gentofte Kommune - 3400s billede

Direktør for Klima, Miljø og Teknik

Marie Louise Madsen

Gentofte Kommune - 3400

KTC Medarbejdere

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt