Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341422 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
3. november 2016 - 8:00
Klumme

Elbussen banker på døren

Mange kommuner efterspørger klimavenlige alternativer til dieselbussen, og hidtil har busser, der kører på biogas, været svaret. Men nu banker elbussen banker kraftigt på, for den har flere fordele end blot klimagevinsten. Dansk Elbil Alliance arbejder derfor på at afdække vilkårene for at sende elbus-ruter i udbud.

Elbusser er ikke bare fri for udledning af CO2, men også NOx og partikler i det lokale miljø. Og så støjer de markant mindre. Støjpåvirkningen er især lavere ved lave hastigheder, eksempelvis acceleration fra et stoppested. Støjreduktionen fra elbusser vil derfor være størst på de centrale og mest trafikerede strækninger gennem byerne, hvor der er mange stop, og hastigheden er lav. 

Nye samarbejder

Overgangen til elbusser rummer udfordringer for mange kommuner og trafikselskaber, fordi elbusser kræver samarbejde mellem helt nye parter. Der er de virksomheder, som skal levere ladeinfrastruktur, el og service til ladeinfrastruktur, og der er busvognmænd og chauffører, som skal lære en ny teknologi at kende. Erfaringerne fra blandt andet Göteborg, hvor der kører en elektrificeret buslinje, viser, at det i praksis går smertefrit, når først alt udstyr er sat op. Udfordringen er at få tilrettelagt udbuddene i trafikselskaberne, så det kan lade sig gøre for busvognmændene at byde ind med elbusser. Som trafikselskaberne i dag tilrettelægger udbuddene, er det ikke sandsynligt, at operatørerne byder med elbusser. Først og fremmest på grund af store udfordringer med håndteringen af infrastrukturen i byrummet.

 

Ladeinfrastruktur vigtig

Forud for et bud med elbusser skal busvognmanden afklare med de relevante kommuner, om de vil give tilladelse til at placere ladeinfrastruktur på kritiske steder på ruten. Samtidig er det vigtigt for operatørerne, at de ikke risikerer at skulle afgive pladsen til ladestationen i løbet af kontraktperioden, ved at kommunen trækker operatørens tilladelse til den specifikke plads tilbage. Det kan være et stort arbejde at sikre sig disse rettigheder over den korte periode, der ofte går fra et udbud offentliggøres, til et bud skal afgives. Samtidig er der nye risici for vognmanden. Hvordan afskriver man en ladestander, der kan holde mere end 20 år, hvis man kun er garanteret at køre elbus i seks år, eller hvad hvis der findes forurenet jord, hvor ladestanderen skal sættes op?

Udfordringer skal løses

For at løse disse udfordringer er der behov for, at trafikselskaber og kommuner spiller en aktiv rolle, inden busruter sendes i udbud for at klarlægge, hvor ladestandere må sættes op, hvor meget må de fylde, vil trafikselskaber overtage ladeinfrastruktur, når kontraktperioden ophører eller give længere kontrakter til busvognmændene?

 

I Dansk Elbil Alliance arbejder vi med at afklare disse spørgsmål sammen med kommuner og trafikselskaber med støtte fra EU's Interreg-program.

Overgangen til elbusser rummer udfordringer for mange kommuner og trafikselskaber, fordi elbusser kræver samarbejde mellem helt nye parter

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Chefkonsulent
Søren Jakobsen
Dansk Elbil Alliance

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt